چگونه میتوانیم مقاله خود را در مجلات علمی معتبر چاپ کنیم؟

انتشار 30 خرداد 1400
مطالعه 5 دقیقه

برای بسیاری از افرادی که تجربه کمی در زمینه نگارش و چاپ مقاله دارند، یکی از مراحل سخت تحصیلی خود را در چاپ مقاله میبینند. دراین مطلب میخواهیم بدانیم چگونه میتوانیم مقاله خود را در مجلات علمی معتبر چاپ کنیم!

چگونه میتوانیم مقاله خود را در مجلات علمی معتبر چاپ کنیم؟

دانشمندان، محققان، دانشجویان و تمام کسانی که به نحوه کارشان درگیر با مسائل علمی است، تمام تلاش خود را میکنند، تا بتوانند در مجلات علمی معتبر، مقاله چاپ کنند. این استرس و فشار برای چاپ مقاله، چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد و قطعا به انجام رساندن آن، نیاز به مطالعه، پژوهش و تلاش مصرانه تا رسیدن به موفقیت دارد. طبق گزارش انتشارات الزویر، در سال 2015 حدود 1.8 میلیون نویسنده، 1.3 میلیون مقاله علمی را به نشریات حاضر در این انتشارات ارسال کرده اند که تنها 400 هزار (تقریبا 22 درصد) از آنها توانسته بودند مجوز پذیرش را دریافت نمایند. با این آمار بخوبی میتوان درک کرد که چاپ مقاله، در نشریات معتبر، به هیچ عنوان آسان نیست.

روند انتشار مقالات علمی 

روند انتشار مقالات علمی را میتوان به سه بخش قبل از ارسال مقاله، ارسال و بررسی مقاله توسط مجله و پذیرش و روند چاپ مقاله تقسیم بندی کرد.

مرحله قبل از ارسال مقاله به مجله: برای اینکه یک مقاله بتواند روند چاپ خود را بدون مشکل طی کند، باید قبل از ارسال مقاله، تلاش شود تا مقاله ای قوی نگارش و برای آن نشریه ای درست انتخاب گردد. مراحل پیش از سابمیت نهایی مهمترین مراحل در پروسه چاپ مقالات علمی هستند. چند نکته مهم در مرحله پیش از سابمیت:

موضوع مقاله: سعی کنید موضوع مقاله شما، موضوع بروز باشد تا مقالات کمتری به آن پرداخته باشند.

انتخاب ژورنال هدف: این نکته خیلی مهم است که مقاله شما و مجله انتخابی کاملا هم موضوع باشند. برای این کار اول به بخش "راهنمای نویسندگان" مراجعه کنید، سپس چند مقاله چاپ شده در آخرین شماره مجله را بررسی کنید. اگر به موضوع مقاله شما نزدیک بود، مجله را نهایی کنید. در انتخاب ژورنال هدف، به کیفیت مجله نیز دقت کنید. فراموش نکنید هر چقدر مجله با کیفیت تر باشد، پذیرش گرفتن از آن سخت تر خواهد شد. پس با توجه به اسکوپ و کیفیت مقاله خود مجله هدف را انتخاب کنید.

ترجمه تخصصی: با توجه به اینکه چاپ مقالات در نشریات بین المللی باید به زبان انگلیسی انجام شود، باید مقاله شما به زبان انگلیسی ترجمه شود. اگر تخصص لازم را در این زمینه ندارید، باید مترجمی پیدا کنید که علاوه بر تسط به زبان مبدا و مقصد، به موضوع مقاله شما نیز اشراف کامل داشته باشند. این کار با توجه به داشتن کلمات و عبارات تخصص مقالات علمی ضروری است. پس از ترجمه توصیه می شود مقاله توسط ویراستار مجرب، بازنگری و ویرایش گردد .

فرمت بندی مقاله: بخش فرمت بندی یا دستور العمل مجله را به دقت بخوانید. تمام مواردی که در این بخش ذکر شده باید دقیق روی مقاله پیاده شود. این بخش را میتوانید از سایت مجله و بخش راهنمای نویسندگان دانلود نمائید.

منابع: باید بدانیم، برای یک مقاله مهمترین خصوصیتی که میتوان ذکر کرد نوآوری و جدید بودن آن است. برای اینکه مقاله خود را بروز کنید باید از منابع جدید و مرتبط که در 3 سال اخیر چاپ شده اند استفاده نمائید.

مرحله ارسال و بررسی توسط مجله: پس از فرمت بندی، باید مقاله را به مجله انتخابی ارسال کنیم. در ابتدا ادیتور بصورت سریع مقالات را بررسی کرده و آن دسته از مواردی که با اسکوپ مجله هماهنگ نیستند را به نویسندگان بازگشت میدهند، مابقی بسته به ژورنال، به دو تا چهار داور ارسال میشوند تا پس از بررسی نظر نهایی خود را در مورد مقاله بیان کنند که یا مقاله پذیرش میشود یا بدلیل ایرادات زیاد ریجکت میشود و یا اینکه بدلیل ایرادات جزئی اصلاحیه میخورد. مورد آخر معمولا بیشتر اتفاق می افتد و نباید از درخواست اصلاحیه از طرف مجله بترسید، معمولا مجلات زمانی اصلاحیه میخواهند که کلیت مقاله را پذیرفته اند و فقط جزئیات مانده که با انجام اصلاحیه، قطعا پذیرش خواهد شد.

پذیرش و روند انتشار مقاله: زمانی که مقاله شما به طور مستقیم یا بواسطه انجام اصلاحیه پذیرش شد، مجله نامه پذیرش را از طریق ایمیل به اطلاع نویسندگان میرساند. معمولا قبل از چاپ نهایی، گالی پروف به نویسنده مسئول ارسال میشود تا تاییدیه نهایی را انجام دهند. در این مرحله نویسنده مسئول میتواند اگر ایرادی در بخش مشخصات نویسندگان باشد آن را برطرف کند و نسخه نهایی را به مجله ارسال کند. معمولا پس از ارسال پروف، در زمان کوتاهی مقاله در آخرین شماره مجله، آنلاین خواهد شد.

تصویر
 

چگونه میتوانیم مقاله خود را در مجلات علمی معتبر چاپ کنیم؟

همانطور که ملاحظه فرمودید، چاپ مقاله در مجلات معتبر بی هیچ عنوان آسان نیست. بهترین راه این است که مقاله ای با کیفیت و بروز بنویسید و این کار فقط با مطالعه و انجام پژوهش میسر است. حتی بهترین محققان و دانشمندان هم ممکن است مقالاتشان رد شود و مجبور به چندین بار تکرار پژوهش و ویرایش نوشته شوند، حتی ممکن است مقالات نوابق بزرگ و برندگان جایزه نوبل هم رد شود!! در سال 1937، هانس آدولف کربس که چرخه اسید سیتریک را کشف کرد، مقاله خود را به نشریه Nature ارسال کرد و مقاله او رد شد!! به یاد داشته باشید، که هیچ چیزی نباید شما را از هدفتان جدا سازد. در ابتدا خوب مطالعه و پژوهش کنید، با کمک استاد راهنمای خود مقاله خوبی بنویسید، در انتخاب مجله نهایت دقت را انجام دهید، از ترجمه تخصصی استفاده کنید، به دقت دستور العمل مجله را بخوانید و به آن عمل کنید و در نهایت منتظر نتیجه دلخواه بمانید.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. اگر شما قصد ارسال مقاله به کنفرانس های داخلی را دارید، ما میتوانیم مقالات شما را به صورت دقیق فرمت بندی، سابمیت و پیگیری کنیم و در طول این مسیر همراه و همیار شما باشیم. همچنین در صورت نداشتن مقاله میتوانیم از پایان نامه خود شما مقاله یا مقالاتی را استخراج و به کنفرانس های داخلی ارسال کنیم.

خدمات موسسه آذرگان

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


 

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش