چاپ مقاله در مجلات معتبر جهت دفاع دکتری

انتشار 29 اردیبهشت 1400
مطالعه 5 دقیقه

دانشجویان مقاطع دکتری برای اینکه مجوز دفاع از رساله دکتری خود را بگیرند و فارغ التحصیل شوند، نیاز دارند تا دو مقاله، در مجلات معتبر به چاپ برسانند. در ادامه در این مورد صحبت خواهیم کرد.

چاپ مقاله در مجلات معتبر جهت دفاع دکتری

همانطور که میدانید، یکی از بهترین راه های ثبت و نشر تحقیقات و پژوهش های جدید، نگارش و چاپ مقاله در نشریات علمی است. چاپ مقاله مزایای بسیار زیادی دارد که در این میان، تقویت رزومه پژوهشی، کمک به پذیرش از دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی، لازمه دفاع از رساله و فارغ التحصیلی دانشجویان مقطع دکتری و کمک به ارتقای علمی و شغلی اساتید را میتوان نام برد. همچنین محققانی میخواهند یافته های جدید خود را بنام خود ثبت کنند، از سرقت علمی جلوگیری کنند و تحقیقات خود را در اختیار سایرین قرار دهند، بهترین راه، چاپ مقالات علمی است. اما در این مطلب میخواهیم در مورد چاپ مقاله در مجلات معتبر جهت دفاع دکتری صحبت کنیم. 

تصویر
 

دفاع دکتری و موضوع چاپ مقاله

با توجه به مجموعه مقررات و آیین نامه های آموزشی دوره دکتری، دانشجویان این مقطع موظف هستند صلاحیت پژوهشی و آموزشی خود را تدوین رساله و دفاع از آن انجام دهند. اما با استناد به همین قوانین، در دانشگاه های کشور، برای انجام دفاع و همچنین فارغ التحصیلی از مقطع دکتری نیاز است تا دو مقاله در مجلات علمی معتبر به چاپ برسانند. در ادامه در مورد پروسه چاپ مقاله در مجلات معتبر صحبت خواهیم کرد.

پروسه چاپ مقاله برای دفاع از رساله

تهیه مقاله علمی: در ابتدا باید یک مقاله قوی داشته باشید. برای این کار یا باید مقاله ای در حیطه تخصصی بنویسید، یا اینکه از رساله خود استخراج کنید. نگارش مقاله خوب قطعا زمان بر خواهد بود، از این رو پیشنهاد میشود که از رساله خود مقاله استخراج کنید. با توجه به این که موضوع رساله معمولا جدید است و محتوای آن زیر نظر اساتید مجرب تهیه و تدوین شده، از این رو انتظار میرود مقاله استخراج شده از رساله دکتری، یک مقاله بسیار قوی باشد.

انتخاب ژورنال علمی: یکی از مهمترین و حساس ترین موارد در پروسه چاپ مقاله، انتخاب ژورنال مناسب است. در انتخاب ژورنال مناسب باید اول دقیق به بررسی اهداف ژورنال بپردازید و زمانی که اطمینان پیدا کردید مقاله و مجله هم اسکوپ هستند میتوانید به آن مجله ارسال کنید. میتوانید برای انتخاب دقیق تر ژورنال، چند مورد از مقالات چاپ شده در آخرین شماره آن مجله را هم بررسی کنید. حتما میتواند کمکتان کند. همچنین با توجه به این که بعضا دانشگاه های کشور سلیقه ای عمل میکنند، تاکید میکنیم، قبل از هر اقدامی، تاییدیه مجله انتخابی را از پژوهش دانشگاه بصورت کتبی دریافت نمائید.

ترجمه تخصصی: اگر قصد ارسال مقاله به مجلات خارجی دارید، باید کل مقاله به زبان انگلیسی ترجمه شود، با توجه به اینکه مقالات علمی دارای اصطلاحات و عبارات تخصصی هستند، مترجم این کار باید علاوه بر تسلط روی زبان مبدا و مقصد، روی موضوع مقاله هم متخصص باشد. همچنین پس از ترجمه پیشنهاد میشود که متن توسط ویراستار مجرب، مورد بازبینی قرار بگیرد.

فرمت بندی و ارسال مقاله: در این مرحله لازم است که به سایت مجله انتخابی بروید و از بخش راهنمای نویسندگان، فایل فرمت بندی مجله را دانلود کنید. این فایل فرمت ظاهری مجله است و تمام مجلات برای خود فرمت منحصر بفردی دارد و نویسنده مقاله الزام دارد، تمام موارد را طبق این فایل تنظیم کند. پس از انجام فرمت بندی، مقاله آماده سابمیت به مجله است. میتوانید با استفاده از سیستم سابمیت مجله، مقاله را به دست سردبیر مجله برسانید.

داوری مجله: پس از اینکه مقاله به دست ادیتور رسید، مقاله از نظر موضوعی بررسی میشود و مواردی که با اسکوپ مجله همخوانی نداشته باشند، ریجکت میشود. مواردی هم که مورد تایید قرار گرفتند برای داوری ریزبینانه، به چند داور ارسال میشود. پس از آن داوران مقالات را به صورت دقیق بررسی میکنند و مواردی که دارای ایرادات بزرگ باشند، ریجکت میکنند، مواردی هم که با استاندارد مجله همخوانی داشته باشد، پذیرش میکنند، مواردی هم که دارای ایرادات جزئی بودند، اصلاحیه خورده و به نویسنده فرصت اصلاح آنها داده میشود که پس از تکمیل آنها، در صورت رفع شدن ایرادات، مورد پذیرش قرار گیرند.

پذیرش و چاپ مقاله: مقالاتی که پذیرش میشوند، به نویسندگان نامه پذیرش ارسال میشود و در شماره آتی مجله، چاپ خواهند شد.

چه مجلاتی مناسب دفاع دکتری هستند؟

معمولا دانشگاه های کشور زیر نظر سه نهاد وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد کار میکنند و نشریاتی که مورد قبول این نهاد ها باشد، اصولا باید مورد قبول زیر مجموعه آنها نیز باشد. معمولا هر ساله لیستی از مجلات مورد تایید به عنوان لیست سفید و لیستی به عنوان مجلات جعلی و نامعتبر در اختیار دانشگاه ها قرار داده میشود تا انتخاب نشریه برای دانشجویان راحتتر شود و تجربه نشان داده گاها خود دانشگاه ها بصورت سلیقه ای عمل میکنند و برخی نشریات را قبول نمیکنند؛ از این رو به دانشجویان مقاطع تحصیلی دکتری اکیدا توصیه میشود که قبل از ارسال نهایی مقاله، از پژوهش دانشگاه خود استعلام نهایی نشریه انتخابی را دریافت کنند. 

تصویر
 

چاپ مقاله در مجلات معتبر جهت دفاع دکتری در موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

سایر خدمات موسسه آذرگان

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش