چگونه میتوان برای مقاله خود، مجله علمی مناسب انتخاب کرد؟

انتشار 22 خرداد 1400
مطالعه 8 دقیقه

یکی از مهمترین بخش های پروسه سابمیت مقالات علمی، بخش انتخاب مجله مناسب است. در این مطلب می خواهیم بدانیم چگونه میتوان برای مقاله خود، مجله علمی مناسب انتخاب کنیم.

چگونه میتوان برای مقاله خود، مجله علمی مناسب انتخاب کرد؟

مجلات علمی را میتوان با داشتن بیش از سه و نیم قرن سابقه در زمینه ثبت و نشر مقالات و کتب علمی، بزرگترین پایگاه و مراجع علمی دانست که منبع و منشا اکتشافات بزرگی در زمینه های مختلف علمی بوده اند. از دیرباز دانشمندان و محققان بزرگ، برای اینکه بتوانند فرضیه ها و یافته های جدید خود را در علوم مختلف، در تیررس مجامع علمی قرار دهند، تلاش میکردند تا مقالات علمی را در مجلات معتبر بچاپ برسانند، اما امروزه با گسترش علوم و فنون مختلف در گسترش حوزه های تخصصی و ظهور مباحث بین رشته ای به طور فزاینده ای شناسایی و روند انتخاب مجلات علمی مناسب، برای هر محققی دشوار شده است و نویسندگان باید قبل از تصمیم گیری در مورد محل انتشار مطالب خود، بین بسیاری از معیارها یا محدودیت ها، بررسی و بهینه سازی کنند. در این مطلب تلاش میکنیم تا نحوه انتخاب مجله مناسب برای مقالات علمی را خدمت شما شرح دهیم.

چگونه میتوان برای مقاله خود، مجله علمی مناسب انتخاب کرد؟

اولین و بزرگترین هدف یک محقق، استاد دانشگاه، دانشجو و هر فردی که بعنوان یک نویسنده مطالب علمی، میخواهد با موفقیت پروسه چاپ مقاله را به پایان برساند، انجام پژوهش، گردآوری داده ها و نگارش یک مقاله با محتوای قوی است و این کار لازمه هر پژوهش موفق است. پس از تلاش فراوان برای گردآوری و نگارش مقاله عالی، یافتن بهترین مجله علمی برای ارسال آن، بزرگترین چالش نویسندگان مقاله خواهد بود. بد نیست به این موضوع اشاره کنیم، با توجه به آمار میزان ریجکتی مقالات علمی، بیش از نیمی از مقالات، بدلیل سهل انگاری نویسندگان کم تجربه و انتخاب نادرست مجله و عدم همخوانی موضوعی مقاله و مجله، مقالات بدون داوری و بررسی محتوایی ریجکت میشوند. در ادامه میتوانید نکات مهمی که میتواند در انتخاب مجله مناسب برای مقاله خود بدردتان بخورد را مطالعه کنید:

  • با توجه به عنوان مجلات، لیستی از ژورنال های موجود را تهیه کنید. برای این کار می توانید از استاد راهنما یا دانشجویان با تجربه مشورت بگیرید یا اینکه در اینترنت با یک جستجوی ساده، لیستی از مجلات را دانلود کنید. اگر برای شما اولویت نمایه سازی مهم است، میتوانید جستجوی خود را محدود کنید، برای مثال برخی از کاربران فقط میخواهند مقالاتشان در مجلات ISI چاپ  گردد! پس میتوانید بین نمایه های معروف ISI، اسکوپوس، ISC، پابمد و ... یکی را انتخاب و روی مجلات آن نمایه تمرکز کنید.

  • باید اطمینان حاصل کنید که اهداف و موضوع مجله با مقاله شما همخوانی دارد. در همین راستا بهتر است به سایت تک تک مجلاتی که انتخاب کرده اید بروید و بخش اهداف و اسکوپ مجلات را با اسکوپ مقاله خود مقایسه کنید و تنها مواردی را جدا کنید که با اهداف مقاله سازگاری دارند. 

  • سپس باید کیفیت مجلات انتخابی را با کیفیت مقاله خود بسنجید. در ابتدا برای انتخاب نشریه، میتوانید از معیارهای کمی و کیفی مانند Impact Factor ،h-Index یا Article Influence استفاده کنید. برای انتخاب مجله نباید تلاش کنید که بهترین مجله و با کیفیت ترین مجله را انتخاب کنید. باید تلاش کنید مجله ای را انتخاب کنید که با کیفیت مقاله شما همخوانی داشته باشد. همه نویسندگان مقالات علمی دوست دارند تا مقاله آنها در بهترین مجلات معتبر با بیشترین ایمپکت چاپ شود، اما آیا امکان دارد هر مقاله ای با هر کیفیتی در چنین مجلاتی چاپ شوند؟ قطعا ناممکن است. برای اینکه کیفیت مقاله خود را بسنجید، بهتر است چند مورد از آخرین مقالات چاپ شده در این مجلات را دانلود و بدقت مطالعه کنید و با کیفیت مقاله خود بسنجید. به هر حال باید بدانیم هر چقدر مجله علمی معتبرتر باشد، به همان اندازه سختگیری بیشتری در داوری مقالات خواهد داشت.

  • در پایان، در سایت مجلات علمی، بخش "دستورالعمل برای نویسندگان" دارای اطلاعات اضافی خاصی برای نویسندگان است که باید قبل از ارسال نسخه خطی در ذهن داشته باشید. همه مواردی که خدمتتان گفته شد به دقت انجام دهید و در نهایت یک مجله علمی که بیشترین ارتباط موضوعی با اسکوپ مقاله را دارد و با کیفیت مقاله همخوانی دارد انتخاب و برای آن اقدامات سابمیت را انجام دهید.

تصویر
 

انواع مجلات علمی

مجلات ISI موسسه اطلاعات علمی Institute for Scientific Information یا همان ISI ، موسسه ای است که در سال 1960 ، توسط نابغه آمریکائی ، یوجین گارفیلد ، با هدف تمرکز بر علم‌سنجی و انتشارات علمی ، تاسیس شد. این موسسه پس از بیماری آقای گارفیلد ، در سال 1992 توسط شرکت علمی تامسون خریداری و عنوان آن به Thomson ISI تغییر یافت. این شرکت همچنین در سال 2002 ، شرکت رویترز را هم خریداری کرد و از این تاریخ ، شرکت تامسون رویترز به مدیریت دیوید تامسون کار خود را در چند بخش آغاز نمود. اکنون موسسه اطلاعات علمی یا همان ISI ، بخشی از این شرکت بزرگ میباشد. فعالیت های علمی این شرکت در دو بخش وب‌ آف‌ نالج (WOK) و وب‌ آف‌ ساینس (WOS) انجام می‌گیرد. یکی از اساسی ترین خدمات این موسسه ، انتشار نام مجلات معتبر تامسون رویترز است. یکی از خدمات دیگر این موسسه ، انتشار ضریب تاثیر (Impact Factor) برای ژورنال های ISI  است. به صورت کلی مجلات ISI ، به دو دسته مجلات ایمپکتدار (JCR) و مجلات بدون ایمپکت (ISI Listed) تقسیم بندی میشوند. مجلات JCR جز مجلات درجه A و مجلات ISI Listed جزء مجلات درجه B تقسیم بندی میشوند.برای اینکه مطمئن شویم مجله ای ISI است ، به سایت http://mjl.clarivate.com/ مراجعه کرده و ISSN مجله را بررسی میکنیم.

مجلات اسکوپوس یکی از نمایه های استنادی معتبر که توانسته اطلاعات علمی بیش از 50 میلیون سند علمی را جمع و ثبت نماید ،  پایگاه اسکوپوس است. این پایگاه ، یکی از  محصولات ناشر بزرگ ، الزویر است و همانطور که میدانید ، استفاده از داده ها و اطلاعات آن ، نیاز به پرداخت هزینه و خرید اشتراک دارد. این نمایه ، تمام علوم اجتماعی ، فیزیک ، شیمی و ... را در بر میگیرد و حتی حدود 15 درصد ، بیش از وب آف ساینس ، موضوعات علمی را پوشش میدهد. مجلات اسکوپوس مانند مجلات ISI ، که برای اعتبار دهی ژورنال ها از شاخص ایمپکت فکتور استفاده میکرد ، از شاخصی بنام SJR بهره میبرد. شاخص SJR هر مجله بیانگر میانگین وزنی تعداد مقالاتی است که در نوشته‌های علمی دیگر استناد شده‌اند. به عبارتی تعداد ارجاعات به مقالات یک مجله، نشان دهنده SJR آن مجله است. همچنین در طبقه بندی مجلات علمی اسکوپوس ، از چهار چارک یا همان quartiles استفاده میشود. نمره Q یا Quartile Score در حقیقت برای رتبه‌بندی مجلات اسکوپوس استفاده می شود که در آن بر اساس هر طبقه‌ای که مجلات در آن قرار دارند، امتیازی بین Q1 تا Q4 به آنها تعلق می‌گیرد. مجلات اسکوپوس چارک 1 و 2، جز مجلات درجه A قرار دارند و مجلات اسکوپوس چارک 3 و 4، جز مجلات درجه B قرار دارند. برای اینکه مطمئن شویم مجله ای SCOPUS است ، به سایت  https://www.scimagojr.com/ مراجعه کرده و ISSN مجله را بررسی میکنیم.

مجلات ISC پایگاه استنادی علوم جهان  (ISC) ، یک سامانه اطلاع رسانی است  که هدفش ، سنجش و ارائه اعتبار به مجلات علمی کشورهای اسلامی است. پس از مجلات ISI و اسکوپوس ، مجلات پایگاه ISC ، سومین پایگاه استنادی برای ارزیابی عملکرد کشور های اسلامی در حوزه های پژوهشی است. این مجلات معمولا در درجه C قرار دارند. برای اینکه مطمئن شویم مجله ای ISC  است ، به سایت https://isc.gov.ir/fa مراجعه کرده و ISSN مجله را بررسی میکنیم.

مجلات پابمد این پایگاه متعلق به کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (NLM) می باشد. رسالت این کتابخانه که بزرگترین کتابخانه پزشکی جهان محسوب میشود ، ارائه اطلاعات لازم در مورد حوزه های پزشکی و پیرا پزشکی برای انجام پژوهش، آموزش و انجام مراقبت های سلامتی و درمانی است. اصلی ترین پایگاه داده پابمد ، مدلاین است که مقالات زیست -پزشکی را در خود ذخیره دارد و در برخی مواقع این دو کلمه به جای هم استفاده میشوند. از سال 1996 تاکنون ، دسترسی به این مجموعه برای عموم رایگان میباشد. مجلات پابمد معمولا جز مجلات درجه  A ، دسته بندی میشوند. برای اینکه مطمئن شویم مجله ای  PUBMED است ، به سایت https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed مراجعه کرده و ISSN مجله را بررسی میکنیم.

خدمات موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش