نکات مهم در تبدیل پایان نامه به کتاب

انتشار 9 خرداد 1400
مطالعه 5 دقیقه

یکی از بهترین راه های تقویت رزومه، برای کسانی که میخواهند در مصاحبه دکتری شرکت کنند، تبدیل پایان نامه به کتاب است. در ادامه در مورد نکات مهم تبدیل پایان نامه به کتاب صحبت خواهیم کرد.

نکات مهم در تبدیل پایان نامه به کتاب

یکی از بهترین فعالیت هایی که دانشجویان، محققان و اساتید برای تقویت رزومه خود انجام میدهند، چاپ کتاب است. چاپ کتاب از جنبه های مختلف میتواند برای نویسنده امتیاز آور باشد، از این رو بهتر است در مورد پروسه چاپ کتاب اطلاعاتی داشته باشیم تا کسانی که میخواهند برای اولین بار اقدام به چاپ کتاب کنند، پیش زمینه ذهنی از نحوه چاپ کتاب داشته باشند. یک کتاب میتواند بصوت تالیفی، ترجمه شده از منابع خارجی و استخراج شده از پایان نامه، به چاپ برسد. معمولا کسانی که میخواهند با چاپ کتاب، امتیازات پژوهشی دریافت کنند، با توجه به اینکه نگارش کتاب یا ترجمه کتاب های خارجی نسبتا برای یک دانشجو سخت است و علاوه بر زمان بر بودن، نیاز به تخصص خاصی دارد، از این رو تبدیل پایان نامه به کتاب میتواند بهترین گزینه باشد.

تصویر
 

تبدیل پایان نامه به کتاب

همانطور که میدانید؛ تمام دانشجویانی که میخواهند مقطع کارشناسی ارشد را به پایان برسانند، نیاز دارند تا پایان نامه خود را ارائه کنند. در واقع، یک پایان نامه عصاره و نتیجه زحمات فردی است که میخواهد در مقطع ارشد، فارغ التحصیل شود و قطعا با توجه به این که تمام پایان نامه ها دارای موضوعات جذاب و بروز هستند و زیر نظر اساتید مجرب، توسط خود دانشجویان کار میشوند، از این رو انتظار میرود که محتوای آن، دارای نکات مهمی باشد که ارزش تبدیل شدن و استخراج مقاله و کتاب را داشته باشد. از این رو میتوان با تغییراتی که میشود انجام داد، یک پایان نامه خوب را به یک کتاب خوب تبدیل نمود.

پروسه تبدیل پایان نامه به کتاب

برای تبدیل پایان نامه به کتاب در ابتدا باید عنوان کتاب تعیین گردد و بهتر است با عنوان پایان نامه متفاوت باشد. یک پیش گفتار مناسب با موضوع نوشته شود، چکیده انگلیسی حذف گردد. تمام کلماتی مثل "این پایان نامه"، "این مطالعه" "این پژوهش"، "تحقیق" و ... حذف و با کلمه " این کتاب" جایگزین گردد؛ همچنین نام دانشگاه و اساتید راهنما لازم نیست در کتاب باشد، بقیه مواردی که میتوانید تغییر دهید سلیقه ای است و شما بعنوان نویسنده میتوانید بخشی را حذف یا اضافه نمائید.

پروسه چاپ کتاب از پایان نامه

باید این مورد را عرض کنیم که تمام کتاب ها برای اینکه بتوانند مجوز دریافت کنند و چاپ شوند، یک پروسه ثابتی را طی میکنند. از این رو کتابی که از پایان نامه استخراج شده، باید پروسه زیر را طی کند:

آماده سازی و صفحه آرایی فایل: پس از تبدیل پایان نامه به کتاب، در صورت لزوم، نیاز است تا فایل کتاب توسط ویراستار بررسی و ایرادات نگارشی و املایی بررسی شود. سپس با توجه به اینکه موضوع کتاب یک موضوع علمی است، بهتر است در قطع وزیری صفحه آرایی گردد. 

شابک: مجوز شابک یا همان شماره استاندارد بین المللی کتاب، باید از "خانه کتاب" دریافت گردد. این مجوز یک کد منحصر بفرد 13 رقمی است که به هر کتاب داده میشود.

فیپا: مجوز فیپا یا فهرست نویسی پیش از انتشار، اطلاعات کتابشناختی کتاب مورد نظر است که در صفحه شناسنامه درج میگرد. "کتابخانه ملی" مسئول صدور این مجوز در کشور است و دریافت آن معمولا 2 الی 4 هفته طول میکشد.

طراحی جلد: لازم است که برای روی جلد و پشت جلد، عکسی طراحی گردد، این عکس باید با نظر خود نویسنده باشد و با موضوع کتاب کاملا مرتبط باشد.

مجوز ارشاد: پس از کامل شدن فایل کتاب و آماده سازی طرح جلد، ناشر موظف است تمام مدارک لازم از جمله فایل کتاب، طرح جلد، مشخصات شناسنامه کتاب را برای بررسی کامل به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال نماید. پس از آن  در صورتی که کتاب دارای محتوای ممیزی نباشد، مجوز گرفته و در صورت داشتن موارد ممیزی مثل استفاده از کلمات نامتعارف یا محتوای خاص سیاسی و قومیتی، اصلاحیه خورده و لازم است آن موارد حذف یا با کلمات مناسب، جایگزین شوند.

صحافی و چاپ کتاب: در این مرحله کتاب باید با توجه به تیراژ، به صورت آفست (تعداد بالای 1000 نسخه) یا دیجیتالی (تعداد زیر 200 نسخه) چاپ گردد. 

اعلام وصول: در نهایت ناشر باید چند نسخه از کتاب های چاپ شده را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال نماید، در صورت تایید آنها، مجوز نشر کتاب که همان اعلام وصول است صادر خواهد شد.

امتیاز تبدیل پایان نامه به کتاب در مصاحبه دکتری

در مصاحبه دکتری با توجه به این که امتیاز رزومه پژوهشی تاثیر بسیار زیادی در موفقیت داوطلبان دارد، از این رو چاپ کتاب، که یکی از موارد لازم برای تقویت رزومه است، قطعا توصیه میشود. همانطور که گفته شد، با توجه به اینکه نوشتن کتاب یا ترجمه کتاب کاری زمان بر و دشوار است، از این تبدیل پایان نامه به کتاب، گزینه بسیار مناسبی بشمار میآید. در همین راستا، کسانی که دارای کتاب چاپ شده باشند، میتوانند در جلسه مصاحبه، 4 امتیاز پژوهشی را دریافت نمایند.

تصویر
 

تبدیل پایان نامه به کتاب در موسسه آذرگان

موسسه آذرگان، با بیش از 7 سال سابقه ارائه خدمات پژوهشی به اساتید و دانشجویان محترم در زمینه های مختلف علمی، توانسته است با گرد هم آوردن تیمی قوی متشکل از نخبگان و کارشناسان مجرب در زمینه های  چاپ کتاب، ترجمه و چاپ کتاب های جدید النشر خارجی و چاپ کتاب از پایان نامه به ارائه خدمات بپردازد، در همین راستا، تمام تلاش این موسسه در این است که دانشجویان، محققان و اساتید فرهیخته کشور بتوانند با چاپ کتاب در این مجموعه، به اهداف تحصیلی و کاری خود دست یابند و داوطلبانی که میخواهند در آزمون مصاحبه دکتری شرکت کنند، با هزینه مناسب و در سریعترین زمان، از پایان نامه خود، کتاب تهیه و چاپ نمایند.

سایر خدمات موسسه آذرگان

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش