چگونه یک مقاله علمی بنویسم؟

انتشار 29 تیر 1400
مطالعه 6 دقیقه

برای بسیاری از افرادی که با علم و دانش سرو کار دارند، چاپ مقاله علمی، بسیار حیاتی است و نیاز دارند تا برای پیشبرد کارهای خود، حتما مقاله بنویسند. در این مطلب میخواهیم بدانیم، چگونه یک مقاله علمی بنویسیم!

چگونه یک مقاله علمی بنویسم؟

دانشجویان، اساتید دانشگاه ها و محققانی که کار پژوهشی میکنند، بخوبی ارزش چاپ مقاله علمی را میدانند و هر کاری میکنند تا مقالاتشان در نشریات معتبر چاپ گردد. آنها به طَبَع کار و شغلی که دارند، برای اینکه بتوانند به دانشگاه بهتری بروند، فارغ التحصیل شوند یا ارتقای علمی داشته باشند، تلاش میکنند تا بهترین مقالات علمی را نگارش کنند. اما نگارش مقاله برای افرادی که هنوز تجربه زیادی در این زمینه ندارند، کاری دشوار است که ممکن است زمان و انرژی زیادی را بگیرد، در همین راستا در این مطلب میخواهیم در مورد چگونگی نگارش مقالات علمی صحبت کنیم.

تصویر
 

چگونه یک مقاله علمی بنویسم؟

زمانی که تصمیم به نگارش مقاله میگیریم، در همین ابتدا، باید چند نکته مهم را بدانیم. اینکه باید پژوهش کنیم، داده های جدید و فرضیه ها را آزمایش کنیم، از کشف موارد جدید هیجان زده شویم و مهمتر از همه، از شکست نترسیم! باید این ذهنیت، در طول پروسه پژوهش و نگارش مقاله همراه ما باشد. در ادامه درمیابیم که چگونه مقاله خود را بنویسیم.

پیام اصلی مقاله را روی کاغذ بنویسید: باید بدانید پیام اصلی پژوهش های شما چیست! آیا میتوانید در یک جمله آن را بیان کنید؟ آن جمله را بنویسید، چون ممکن است بارها در طول آزمایش و نگارش مقاله به آن بازگردید. اگر در ذهن خود چنین پیامی ندارید، پس بدانید هنوز آماده نوشتن مقاله نیستید!

مقاله را به ترتیب ننویسید: لازم نیست مقاله را از عنوان شروع کنید، سپس چکیده و مقدمه و ... با این کار ممکن است دوباره کاری شود. برای شروع از بخش متود (روش) آغاز کنید. بخش متود همزمان ساده ترین و مهمترین بخش برای نوشتن مقاله هستند. هر نتیجه ای در مقاله شما باید براساس بخش روش ها قابل تکرار باشد، بنابراین اگر یک روش آزمایشی کاملاً جدید ایجاد کرده اید، آن را با جزئیات سخت گیرانه، از جمله تنظیمات، پروتکل ها، تولید کنندگان و حتی در صورت نیاز  شماره قطعات نیز باید بنویسید. یک اشتباه رایج هنگام نوشتن بخش روش ها، گنجاندن نتایج است. بخش متودها در مورد سابقه کاری شما است و ربطی به نتایج ندارد.

عکس و نمودار های مقاله را تنظیم کنید: عکس ها و نمودار ها، ستون های مقاله هستند. شما با یک عکس مناسب به راحتی میتوانید منظورتان را به خواننده انتقال دهید. نمودار ها و عکس ها باید به صورت منطقی و به ترتیب درج شوند.

نتایج و بحث را بنویسید: در برخی مجله، نتایج و بحث ها بخش های جداگانه ای هستند. با این حال، در بیشتر موارد، روند کار ادغام این دو بخش است. این بخش باید عمده مقاله شما را با داستان نویسی در شکل های شما تشکیل دهد، شما در حال حاضر یک طرح کلی دارید و میتوانید چند پاراگراف در مورد هر شکل بنویسید و توضیح دهید: 1. نتیجه (این باید فاقد تفسیر باشد)، 2. ارتباط نتیجه با بخش فرضیه شما و 3. ارتباط با رشته (نوع توضیح این بخش به نویسنده مربوط است). هر زمان ممکن باشد، باید از موارد کمی و اعداد و ارقام استفاده کنید، به ویژه هنگام مقایسه با کارهای قبلی. علاوه بر این، هر گونه خطای آزمایشی باید محاسبه شود و میله های خطا باید همراه با تجزیه و تحلیل تکراری، در نتایج تجربی گنجانده شود. شما می توانید از این بخش برای کمک به خوانندگان برای درک چگونگی متناسب بودن تحقیقات شما در زمینه های مشابه استفاده کنید، به این صورت که با کار مداوم و توضیح اینکه چگونه مطالعه شما به مجموعه دانش علاقه مندان می افزاید. این بخش باید با شیب ملایم به نتیجه برسد.

نتیجه گیری را بنویسید: در پایان، همه آنچه را که قبلاً نوشتید، خلاصه کنید. به مهمترین یافته های مطالعه خود تأکید کنید و دلیل اهمیت آنها را بیان کنید. آنچه را آموخته اید بیان کنید و با مهمترین موضوعی که می خواهید خواننده از مقاله بیاد داشته باشد، متن را پایان دهید. از نتیجه گیری، یک خواننده باید بتواند اصل مطالعه شما، از جمله نتایج و اهمیت آنها را درک کند.

اکنون مقدمه را شروع کنید: مقالات علمی از فرمول مشابهی پیروی می کنند. مقدمه بخشی است که باید دیدگاه و هدف پژوهش شما را از فاصله دور هم نشان دهد. در مقدمه مقاله، بررسی می شود که سایر گروه های تحقیقاتی برای پیشبرد مسئله چه کاری انجام داده اند(بررسی ادبیات) و این  مورد در فرضیه بیان می شود. بیشتر منابع شما در مقدمه قرار خواهد گرفت.

منابع را جمع کنید: یکی از مهمترین بخش های مقاله، بخش منابع آن است. سعی کنید از منابع بروز استفاده کنید تا مقاله شما هم بروز باشد. منابع به خواننده مقاله هم کمک میکند تا اطلاعات دقیقی درباره موضوع مورد بحث که قبلا منتشر شده اند بدست آورد، همچنین میتوانند سایر نویسندگان و محققانی که در این زمینه کار میکنند بشناسند.

چکیده را بنویسید: چکیده بخش مهم مقاله است که همه خوانندگان، آن را مطالعه میکنند. بیشتر چکیده ها 150 الی 300 کلمه هستند که تقریباً از 10 الی 20 جمله تشکیل می شود. چکیده باید اهمیت زمینه پژوهش، چالشی را که تحقیقات شما پاسخ می دهد، چگونگی حل تحقیقات شما برای چالش و تأثیر احتمالی آن در آینده را توصیف کند. این توصیف باید شامل معیار های کمی باشد. چکیده میتواند بسته به درخواست نشریه در یک پاراگراف یا به بصورت ساختارمند در چند پاراگراف نوشته شود.

در آخرین مرحله، عنوان مقاله را بنویسید: آخرین بخشی که نوشته میشود، در واقع اولین بخش مقاله است. عنوان باید اصل مقاله را به تصویر بکشد. اگر کسی به موضوع شما علاقه مند باشد، به نظر شما چه عبارت یا کلمات کلیدی را جستجو می کند؟ اطمینان حاصل کنید که این کلمات در عنوان شما گنجانده شده اند. عنوان باید کوتاه، صریح و فاقد اختصارات باشد. 

تصویر
 

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

مطالب مرتبط و مفید

خدمات موسسه آذرگان

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش