چگونه یک مقدمه خوب برای مقاله بنویسیم؟

انتشار 21 تیر 1400
مطالعه 7 دقیقه

نگارش مقاله علمی جز مهمی از زندگی تحصیلی بسیاری از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی است که خواسته یا ناخواسته، نیاز دارند تا مقالاتی را نگارش و بچاپ برسانند. با توجه به اهمیت موضوع در این مطلب میخواهیم بدانیم چگونه یک مقدمه خوب برای مقاله بنویسیم!

چگونه یک مقدمه خوب برای مقاله بنویسیم؟

همانطور که میدانید، افرادی که با علم و دانش سروکار دارند بخوبی از مزایای چاپ مقالات علمی خبر دارند و هر یک با اهداف مختلفی اعم از تحصیلی و کاری، تلاش میکنند تا مقالات خود را در نشریات معتبر بچاپ برسانند. معمولا مهمترین بخش در پروسه چاپ مقالات علمی، مرحله اول یا مرحله نگارش آن است. در مطالب قبلی با نحوه پیدا کردن و نگارش موضوع مقاله و چکیده آن آشنا شدیم. در این مطلب میخواهیم بدانیم چگونه یک مقدمه خوب برای مقاله بنویسیم. با ما همراه باشید.

مقدمه مقاله

مقدمه یکی از بخش های مهم و حساس مقاله است و در آن نویسنده مقاله این فرصت را به خواننده میدهد تا با خواندن آن، کیفیت مقاله را بررسی کند و تصمیم بگیرد که آیا این مقاله ارزش خواندن ادامه متن را دارد یا نه! مقدمه در واقع بخش زمینه ساز پژوهش شماست و موضوع و اهداف مقاله شما را به خواننده معرفی می کند. همانطور که گفتیم، یک مقدمه خوب، بنیادی محکم را فراهم می کند و خوانندگان را ترغیب می کند تا بخش های اصلی مقاله که شامل روشها ، نتایج و بحث است، مطالعه کنند.

تصویر
 

چگونه یک مقدمه خوب برای مقاله بنویسیم؟

در ادامه مهمترین نکات، برای نوشتن یک مقدمه خوب را بررسی میکنیم.

1. بصورت گسترده شروع کنید و سپس به جزئیات بپردازید

در پاراگراف اول، به طور خلاصه، منطقه گسترده تحقیق خود را توصیف کنید و سپس روی هدفتان تمرکز کنید. این به شما کمک می کند تا موضوع تحقیق خود را در حوزه وسیع تری قرار دهید و کار را برای مخاطبان بیشتری آماده کنید. (نباید فقط در نوشتن مقاله، متخصصان رشته خود را مد نظر قرار دهید)

2. اهداف و اهمیت آن ها را بیان کنید.

در مقدمه باید بگویید چه چیزی می خواهید بدست آورید و چرا خوانندگان شما باید علاقه مند به یافته های شما باشند. ساختار اصلی می تواند به سادگی تعریف شود: "هدف ما انجام X است، که مهم است زیرا منجر به Y می شود". فراموش نکنید مقالاتی که مشکل "عدم نشان دادن اهمیت موضوع" یا "فقدان انگیزه روشن" داشته باشند قطعا به مشکل خواهند خورد.

3. مستند باشید

بهتر است به جای اینکه بگوئید موضوع مهمی را بررسی میکنید، نشان دهید چرا این موضوع مهم برای خوانندگان مهم خواهد بود. هنگامی که تمرکز خود را بر روی موضوعی خاص محدود میکنید، باید جدیدترین و مرتبط ترین ادبیات مربوط به مطالعه خود را کاملاً پوشش دهید. مرور شما در مورد ادبیات باید کامل باشد، (اما نه بیش از حد طولانی). به یاد داشته باشید، شما یک مقاله مروری نمی نویسید و باید به هر شکلی نوآوری کنید.

4. از ذکر نقل قول های زیاد برای یک نکته خودداری کنید

جمله زیر را در نظر بگیرید: "بسیاری از مطالعات ارتباط معنی داری بین X و Y پیدا کرده اند [4-15]." این جمله همزمان به مطالعات زیادی استناد می کند. اگرچه منابع [4-15] ممکن است نمای خوبی از موضوع ارائه دهند، اما این جمله زمینه کافی یا توضیح کافی برای این مطالعات فراهم نمی کند. اگر همه این منابع قابل استناد است، باید در مورد مشخصات آنها بیشتر بحث شود. به عنوان مثال ، "ارتباط معنی داری بین X و Y در مردان [4-7]، زنان [11-11] و کودکان [15-15] دیده شده است."

5. فرضیه خود یا سوال تحقیق را به روشنی بیان کنید

برای تحقیق در علوم تجربی، بیان یک فرضیه می تواند روشی موثر در قالب بندی تحقیق باشد. به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید "در این مطالعه، ما نشان می دهیم X با Y مرتبط است" ، می توانید بگویید: "در این مطالعه ، ما فرض می کنیم که X با Y مربوط است و ما برای آزمایش آن از روش A استفاده می کنیم (فرضیه)." برای تحقیق در علوم با پایه تحقیقات اکتشافی، می توانید یک سوال پژوهشی مطرح کنید: "در این مطالعه ، سوال زیر را بررسی می کنیم: آیا X با Y ارتباط دارد؟" توجه داشته باشید که سوال تحقیق همیشه لازم نیست در فرم استعلام (با علامت سوال) بیان شود. در عوض، می توانید سوال را در یک جمله اعلانی قرار دهید: "در این مطالعه، بررسی می کنیم که آیا X با Y ارتباط دارد." فرضیه ها و سوالات تحقیق خیلی مهم هستند زیرا به شکل دادن مقاله کمک می کنند و به عنوان "عبارات راهنما" عمل می کنند که خوانندگان را به راحتی از طریق مقاله شما راهنمایی می کنند.

6. نحوه نوشتن

تمرکز را روی موضوع خاص خود محدود کنید، مسئله و اهداف تحقیق خود را بیان کنید، ادبیات مربوط به موضوع خود را خلاصه بنویسید، اهداف تحقیق (معمولاً یک پاراگراف)، فرضیه یا سوال تحقیق خود را بیان کنید، به طور خلاصه نحوه دستیابی به اهداف خود را بیان کنید، پیش زمینه ای از نتایج اصلی خود ایجاد کنید و سهم کار خود را بیان کنید (اختیاری) و یک مرور کلی به بخش هایی از مطالب مقاله ارائه دهید.

7. مطالب را طولانی نکنید.

سعی کنید مقدمه بیش از حد طولانی نشود. هدف خوب 500 تا 1000 کلمه است، اگرچه در این کار باید دستور العمل نشریه هدف را هم در نظر بگیرید.

8. بجای نوشتن، نشان دهید!

یک هدف خوب در مقدمه توضیح این است که چرا موضوع تحقیق شما شایسته مطالعه است. یکی از رایج ترین مشکلات در مقالات علمی، این است که به سادگی بگوییم: "موضوع X مهم است". به جای اینکه به سادگی بگویید موضوع مهم است، نشان دهید که چرا موضوع شما مهم است. به عنوان مثال، به جای نوشتن "توسعه مواد جدید برای صنعت خودرو مهم است" ، می توانید بنویسید ، "تولید مواد جدید برای صنعت خودرو برای تولید وسایل نقلیه قوی تر و سبک تر لازم است که باعث بهبود ایمنی و مصرف سوخت می شود."

9. خوانندگان را در جزئیات غرق نکنید.

در مقدمه، اگر مقاله شما در زمینه ای است که به طور معمول نتایج اصلی مطالعه را خلاصه می کند قبل از شروع روش ها، باید از بیان نتایج دقیق زیاد خودداری کنید زیرا این نتایج برای درک صحیح نیاز به توسعه در بخش های دیگر مقاله شما دارد. به جای اینکه بگوییم "در می یابیم که الگوریتم ما به 55٪ حافظه و 45٪ از زمان محاسبه الگوریتم معمولی نیاز دارد" ، معمولاً بهتر است که در مقدمه به طور کلی به یافته های کلی بپردازیم: "الگوریتم معمولی از نظر استفاده از حافظه و سرعت محاسباتی، نشان می دهد که الگوریتم پیشنهادی هم کوچکتر است و هم سریعتر." برخی از راهنمایی های سبک قدیمی پیشنهاد می کنند که نتیجه اصلی را برای ایجاد تعلیق مهار نکنید، اما اکنون مجلات در بسیاری از زمینه ها - پزشکی یک استثنا قابل توجه است - ارائه پیش نمایش نتایج اصلی شما را در مقدمه میپسندند.

10. الزامات مجله را بررسی کنید

بسیاری از مجلات برای راهنمایی نویسندگان، الزامات خاصی برای معرفی، در بخش راهنمای نویسندگان قرار میدهند. به عنوان مثال، ممکن است حداکثر تعداد کلمات بیان شده باشد یا دستورالعمل خاصی برای بخشی از  محتوای نیاز باشند که حتما باید مد نظر باشد.

توصیه نهایی

وقتی شروع به تهیه پیش نویس مقاله می کنید، مقدمه باید از اولین مواردی باشد که برای آن برنامه ریزی می کنید. مقدمه به عنوان نقشه راه مقاله شما عمل می کند. با بیان واضح پیش زمینه، اهداف و فرضیه/سوال تحقیق، مقدمه می تواند شما را هنگام نوشتن، در ادامه موارد مقاله راهنمایی کند. مقدمه بخش مهمی از مقاله است و باید در نوشتن آن دقت زیادی کنید

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

خدمات موسسه آذرگان

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش