چگونه بخش "روش" مقالات علمی را بنویسیم؟

انتشار 22 تیر 1400
مطالعه 4 دقیقه

نگارش مقاله علمی برای افرادی که تجربه چندانی در این کار ندارند، میتواند بسیار سخت و زمانبر باشد. در همین راستا در این مقاله میخواهیم بدانیم چگونه بخش "روش" مقالات علمی را بنویسیم؟

چگونه بخش "روش" مقالات علمی را بنویسیم؟

دانشجویان، محققان و اساتید دانشگاه ها، برای اینکه بتوانند به شغل و هدفی که دارند، دست یابند، نیاز دارند تا در حیطه تخصصی خود، مقالاتی را نوشته و بچاپ برسانند. بسیاری از افرادی که هنوز تجربه کافی در زمینه نگارش مقاله ندارند، قطعا شروع این کار برای آنها سخت خواهد بود، از این رو در این مطلب سعی میکنیم تا نحوه نگارش بخش "روش" مقالات علمی را مورد بررسی قرار دهیم.

بخش روش در مقالات علمی

همانطور که میدانید، مقالات علمی از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که با توجه به نشریه هدف و راهنمای آن، ساختار بندی میشوند. یکی از مهمترین بخش های مقالات علمی، بخش "روش" یا "Methods" آن است. این بخش در مقاله تحقیقاتی شامل توضیحی درباره روش های استفاده شده برای انجام آزمایش در پژوهش است. برای نویسندگان مقالات علمی پژوهشی، هدفِ ارائه یافته ها، روشن کردن و ارائه اطلاعات کافی به منظور توانایی تکرار آزمایش توسط خوانندگان مقاله است. در واقع، این بخش از آن جهت مهم است که اطلاعات کافی در اختیار خواننده قرار می دهد تا قضاوت کند که آیا مطالعه معتبر و قابل تکرار است یا نه!

تصویر
 

ساختار بخش روش در یک مقاله تحقیقاتی

هنگام طراحی یک مطالعه تحقیقاتی، نویسندگان معمولاً در مورد نکات کلیدی که سعی در اثبات آنها دارند یا "رابطه علت و معلول" بین اشیا مطالعه و تصمیم می گیرند. اگر ساده بگوییم، این بخش برای رسیدن به هدف طراحی شده است. در همین راستا روش شامل سه بخش است: شرکت کنندگان، دستگاه ها و روش کار.

نگارش بخش روش

بخش روش ها مهمترین قسمت یک مقاله علمی است زیرا اطلاعات اساسی را فراهم می کند که به خواننده اجازه می دهد تا در مورد صحت نتایج و نتیجه گیری مطالعه گزارش شده قضاوت کنند. بنابراین، در این بخش ، نویسندگان باید توصیف دقیق و روشنی از نحوه انجام مطالعه و منطق انتخاب روش شناختی و ویژگی های طرح مطالعه ارائه دهند. این بخش باید به صورت واضح و روشن نوشته شود، اما باید همیشه اطلاعات کافی را ارائه دهد تا (1) مطالعه بتواند توسط سایر محققان تکرار شود تا قابلیت تکرار نتایج را ارزیابی کنند. (آموزش مرحله ای)، اما باید توصیف منظم و کامل از آنچه انجام شده باشد ارائه گردد. (2) خوانندگان می توانند در مورد صحت نتایج و نتیجه گیری های ارائه شده قضاوت کنند. این معمولاً اولین بخشی خواهد بود که در یک مقاله نوشته می شود (اگرچه آخرین قسمت پس از اصلاحات و بررسی های نویسندگان و بازرسان است که نهایی می شود)، به این دلیل که باید قبلاً به عنوان بخشی از پروتکل تحقیق تصور و نوشته شود پیشنهاد میشود، در مرحله اولیه کار تحقیقاتی، تهیه شود، زیرا زمینه را برای نتایج و نتیجه گیری های ارائه شده در مقاله فراهم می کند. بنابراین بصورت کلی، ساختار بخش روش ها باید توصیف مواد مورد استفاده در مطالعه، توضیح چگونگی تهیه مواد برای مطالعه، توصیف پروتکل تحقیق، توضیح چگونگی اندازه گیری ها و انجام محاسبات و بیان اینکه کدام آزمایش های آماری بصورت تجزیه و تحلیل داده ها انجام شده است، باشد.

تصویر
 

اهداف بخش روش

  • مشخصات و مقادیر دقیق و منبع یا روش تهیه آزمایش را بیان کنیم.

  • تجهیزات مورد استفاده را توصیف کرده و در صورت لزوم تصاویر را ارائه دهیم.

  • سوالات مربوط به "چگونه" و "چقدر" برای خواننده پاسخ داده می شود تا برای خواننده هیج جای مبهمی باقی نماند.

  • روشهای آماری را فقط در صورتیکه غیر معمول باشند بحث کنید.

  • وقتی تعداد زیادی از اجزا استفاده می شود جداول را طوری تهیه کنید که به خواننده کمک کند.

  • هیچ چیزی را بدون ذکر عامل عمل بیان نکنید.

روش را طوری بنویسید که پاسخ سوالات زیر را بدهد

  •  آیا خواننده می تواند اعتبار مقاله را ارزیابی کند (نتایج مقاله با نتایج سایر محققان پشتیبانی می شود)؟

  •  آیا روش انتخاب شده توجیه علمی دارد؟

  •  آیا تجزیه و تحلیل داده ها و رویکردهای آماری با فرضیات توجیه می شود؟

محتواهایی که ممکن است به شما کمک کند

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

خدمات موسسه آذرگان

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


تصویر
 

 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش