چگونه میتوانیم برای مقاله خود، موضوعی جذاب پیدا کنیم؟

انتشار 20 تیر 1400
مطالعه 5 دقیقه

یکی از سخترین و مهمترین مراحل نوشتن مقالات علمی، انتخاب موضوع مناسب برای پژوهش و تدوین مقاله است. در این مطلب تلاش میکنیم تا بدانیم، چگونه میتوانیم برای مقاله خود، موضوعی جذاب پیدا کنیم

چگونه میتوانیم برای مقاله خود، موضوعی جذاب پیدا کنیم؟

همانطور که میدانید، سخت ترین مرحله انجام هر کاری، بخش تصمیم گیری و شروع آن است. نگارش مقالات علمی هم از این قاعده مستثنی نیستند و تصمیم گیری برای اینکه روی چه موضوعی سرمایه گذاری و مطالعه شود، بسیار مهم است و اگر تجربه نگارش و چاپ مقالات علمی را داشته باشید، بخوبی درک میکنید که چقدر انتخاب یک موضوع برای مقالات تحقیقاتی میتواند برای نویسنده چالش برانگیز باشد. از این رو مطالب و نکاتی که در ادامه مطالعه میکنید، ممکن است بتواند به شما در این مسیر کمک کند. با ما همراه باشید.

چگونه میتوانیم برای مقاله خود، موضوعی جذاب پیدا کنیم؟

تجربه نشان داده، برای اینکه بتوانید موضوعی مناسب برای مقاله خود پیدا کنید، روش های زیر میتواند در این راه بشما کمک کنند:

1. در ابتدا باید بدانید، موضوع انتخابی شما، باید جدید باشد. مسئله بعدی این است که موضوعی را انتخاب کنید که هم مرتبط به رشته تخصصی شما باشد و هم به آن علاقه داشته باشید. هر کاری که میکنید، در ذهنتان ایده سازی میشود. تمام ایده ها را سعی کنید یادداشت کند.

2. به سراغ فضای مجازی و اینترنت بروید و در مورد موضوعات و مسائل جدید جستجو کنید. ببنید الان در حیطه تخصصی و مطالعاتی شما چه موضوعاتی در جهان بولد شده است. تمام موضوعات مهم که مربوط به کار شما هستند یادداشت کنید.

3. به آرشیو چند نشریه علمی که موضوعاتی در حیطه تخصصی شما چاپ کرده اند بروید و سعی کنید بیش از 10 مقاله علمی جدید النشر را دانلود کنید و بخوبی مطالعه کنید. این کار میتواند هم در بحث انتخاب موضوع به نویسندگان ایده دهد و هم در بخش نگارش مقالات کمکشان کند.

4. از استاد راهنمای خود کمک بخواهید. معمولا اساتید، چون خودشان درگیر مسائل مربوط به نگارش و چاپ مقالات علمی هستند، بخوبی با موضوعات جدید آشنا هستند و حتما میتوانند ایده های جالبی را در اختیار شما قرار دهند. در مورد فعالیت هایی که تا الان انجام داده اید و ایده هایی که بدست آورده اید با استادتان صحبت کنید و از او هم درخواست کنید تا موارد جدیدی را به لیستتان اضافه کند.

5. اگر دوستان هم رشته ای دارید که تجربه چاپ مقالات علمی دارند، با آنها صحبت کنید و بدانید چه موضوعاتی را برای خود انتخاب کرده بودند. از آنها هم بخواهید تا اگر ایده ای دارند، در اختیار شما قرار دهند.

6. بیاد داشته باشید در انتخاب موضوع مقاله، باید به نشریه هدفتان دقت کنید. اگر میخواهید به مجلات داخلی کشور ارسال کنید، میتوانید از موضوعات بومی و منطقه ای استفاده کنید، اما اگر قصد شما ارسال به نشریات بین المللی است باید بدانید که موضوع مقاله باید یک موضوع در سطح گسترده باشد که مخاطب عام دارد، معمولا برای نشریات خارجی، موضوعات منطقه ای کشور شما خیلی جذاب نیست!

اهمیت انتخاب موضوع

در نهایت با توجه به نکاتی که گفته شد، تمام ایده هایی که تا الان نوشته اید بررسی کنید و سه عنوان تخصصی تاپ که جدید هستند و احساس میکنید میتوانید روی آنها مانور دهید انتخاب کنید و دوباره نظر استاد راهنمای خود را بخواهید. پس از مشورت، موضوع نهایی خود را انتخاب کنید. خیلی از دانشجویان متاسفانه در انتخاب موضوع سحل انگاری میکنند و خیال میکنند این کار، اصلا نیاز به این همه درگیری ذهنی و جستجو ندارد و به اصطلاح با دمه دستی ترین موضوعات، کار خود را شروع میکنند. اما مطمئنا با چنین روشی، امکان موفقیت و چاپ مقاله در نشریات معتبر، بسیار پایین خواهد بود. سعی کند در انتخاب موضوع دقت کنید، تا زحمات بعدیتان هم به ثمر بنشیند و در نهایت با چاپ مقاله در مجلات معتبر مزد تلاشهایتان را بگیرید چرا که اگر موضوع خوبی انتخاب نکنید، قطعا هر چقدر هم که مقاله خوبی بنویسید ممکن است نتیجه جالب نباشد.

تصویر
 

ویژگی های یک موضوع خوب

موضوع یا عنوان تحقیق باید دارای ویژگی هایی باشد که برخی از آن ها عبارتند از :

  • معرفی محتوای پژوهش به ساده ترین شکل ممکن

  • از عبارات و اختصارات خاص علمی استفاده نشود

  • هر چقدر کوتاه تر بهتر است (بهترین حالت 6 الی 12 کلمه)

  • از قضاوت و القای مفاهیم پرهیز کند

  • در نوشتن آن به صورت سوالی اجتناب شود.

  • به جامعه آماری مورد بحث در متن اصلی اشاره کند.

  • طوری نوشته شود که خواننده ترغیب به خواندن ادامه مطالب شود.

  • اگر ابتکاری در مقاله بکار برده اید، بهتر است در عنوان از آن استفاده کنید.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

خدمات موسسه آذرگان

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


تصویر
 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش