چگونه بخش "بحث" مقالات علمی را بنویسیم؟

انتشار 27 تیر 1400
مطالعه 6 دقیقه

یکی از مهمترین فعالیت های دانشجویان، برای اینکه رزومه تحصیلی خود را تقویت کنند، چاپ مقاله علمی است. با توجه به اهمیت درست نگارش مقالات علمی، در این مطلب میخواهیم در مورد نحوه نگارش بخش "بحث" با شما صحبت کنیم.

چگونه بخش "بحث" مقالات علمی را بنویسیم؟

در 200 سال اخیر، نگارش مقاله و چاپ آن در نشریات علمی، بزرگترین و بهترین راه نشر داده ها و یافته های جدید علمی بشمار میرود و روز به روز بر اهمیت آن افزوده میشود. معمولا تمام افرادی که با تحقیق و پژوهش سروکار دارند، بخوبی مزایای چاپ مقالات علمی را میدانند، از این رو همه این افراد تلاش میکنند تا با نگارش مقالات علمی، شرایط تحصیلی و شغلی خود را بهبود بخشند. اما نکته مهمی که وجود دارد، این است که چاپ مقاله به هیچ عنوان کار راحتی نیست و تنها مقالاتی مجوز چاپ میگیرند که استاندارد لازم برای چاپ را داشته باشند. در پروسه چاپ مقالات علمی، همانطور که میدانید، نحوه نگارش بخش های مختلف مقاله، از اهمیت بالایی برخوردار است، در همین راستا، در ادامه میخواهیم در مورد نحوه نگارش بخش "بحث" مقالات علمی صحبت کنیم. 

تصویر
 

چگونه بخش "بحث" مقالات علمی را بنویسیم؟

نگارش یک مقاله، یک کار کاملا تخصصی است و هر کسی قادر به نوشتن یک مقاله خوب نیست. برای همین موضوع است که شاید برای بسیاری از افراد کم تجربه، نوشتن مقاله، کاری سخت و دلهره آور تلقی شود. برای نوشتن یک مقاله خوب، باید تمام بخش های آن اصولی و دقیق نوشته شود تا در نهایت بتوان کیفیت مقاله را به استاندارد دلخواه رساند. ما در این مطلب میخواهیم در مورد نحوه نوشتن بخش "بحث" صحبت کنیم. این بخش، یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده مقاله است و برای نوشتن آن باید دقت زیادی شود. 

زمانی که میخواهید شروع به نوشتن بخش "بحث" کنید، میدانید که قبلاً نتایج را برای مقاله علمی خود نوشته اید و شکل ها را نیز قالب بندی کرده و جمع کرده اید. گام بزرگ بعدی نوشتن یک بحث علمی است. در واقع، این آخرین بخش مقاله شما است که در آن یافته های خود را با توجه به ادبیات فعلی خلاصه می کنید. فراموش نکنید باید این بخش طوری نوشته شود که هم برای مبتدیان و هم برای متخصصان علاقمند، قابل فهم باشد. بنابراین، برای موفقیت در بخش بحث علمی چه کاری باید انجام دهیم؟ در اینجا بایدها و نبایدهایی وجود دارد که باید بخاطر بسپارید.

1. نتایج خود را خلاصه کرده و تفسیر آنها را با توجه به ادبیات شناخته شده شرح دهیم:

این اولین کاری است که شما باید هنگام نوشتن یک بخش بحث علمی انجام دهید. نتیجه گیری را به طور خلاصه از نتایج خود توضیح دهید، سپس معنی آن را با توجه به آنچه قبلاً شناخته شده است توضیح دهید. به یاد داشته باشید در این بخش تأکید کنید که چگونه نتایج شما فرضیه های فعلی را در این زمینه پشتیبانی یا رد می کنند. اگر داده های شما با آنچه در این زمینه شناخته شده مغایرت داشته باشد، این مورد هم در بخش بحث، جای مناسبی برای رسیدگی است. با پرداختن به این تعارضات، دانشمندان رشته شما فرضیه ها/مدل ها را مجدداً مورد بررسی و بازسازی قرار می دهند و سپس آزمایش می کنند.

2. اهمیت نتایج خود را توضیح دهید:

مطمئن باشید که از یافته های خود دفاع می کنید و تأکید می کنید که چگونه نتایج شما به طور قابل توجهی زمینه را رو به جلو می برد. به یاد داشته باشید که نتایج خود را تضعیف نکنید. ابتدا مطمئن شوید که مهمترین یافته را ذکر کرده اید. این چیزی است که در ذهن خواننده باقی میماند.

3. کاستی های مطالعه را بدانید و آن را بیان کنید:

در این بخش، محدودیت هایی را که ممکن است فرضیه یا رویکرد تجربی شما داشته باشد بیان کنید و با استدلال آنها را توضیح دهید. این امر بدون ایجاد چالش های یکسان، در تولید فرضیه ها و رویکردهای جدید به این حوزه کمک می کند. 

4. نتایج خود را تکرار نکنید:

می توانید بحث را با جمله ای حاوی یک عکس از نتیجه گیری اصلی باز کنید، اما مطمئن شوید که در همانجا بحث را میبندید! شما قبلاً بخش "نتایج" جداگانه نوشته اید، بنابراین با توصیف دوباره، نتایج خود را تکرار نکنید. در عوض، به سرعت به معنی این نتایج و تأثیر آنها بروید.

5. یافته های خود را بیش از حد تفسیر نکنید:

نتایجی که به دست آمده، برای آن دلیل مناسب هم ذکر شده، مراقب باشید نتایج خود را با توضیحات اضافی و حوصله سربر، از مدار توجه خارج نکنید! به خاطر داشته باشید تفاوت بین آنچه نتایج شما در یک نقطه مشخص نشان می دهد در آن است که با موضوعات مشابه مقایسه گردد. این کار را می توانید با پرسیدن سوالات بیشتر و استفاده از رویکردهای تجربی دیگران و مقایسه آنها با یکدیگر انجام دهید. اما در هر حال بیاد داشته باشید، مهم این است که شما باید متناسب با نتایج خود نتیجه گیری کنید.

6. مورد جدیدی از اطلاعات را معرفی نکنید:

با معرفی نتیجه جدید بحث را گیج نکنید. تمام داده های خود را در بخش نتایج ارائه دهید و با آن پیش بروید.

7. از اصطلاحات زیاد استفاده نکنید:

اگرچه خوانندگان رشته شما احتمالاً اصطلاحات تخصصی رشته شما را درک می کنند، اما استفاده از آن را به حداقل برسانید تا مقاله شما برای مخاطبان گسترده تری در دسترس باشد و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. شما می خواهید دانش خود را به اشتراک بگذارید، بنابراین خواندن بحث شما باید تا حد ممکن آسان باشد. زبان ساده را امتحان کنید و از نتایج آن لذت ببرید. به طور خلاصه به یاد داشته باشید که هدف اصلی نوشتن یک بحث علمی برجسته کردن نتایج است. بنابراین، وقت بگذارید و اطمینان حاصل کنید که این مورد در بخش "بحث" مقاله شما بصورت مختصر و مناسب ذکر شده است.

تصویر
 

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

مطالب مرتبط با موضوع:

خدمات موسسه آذرگان

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش