نمونه پایان نامه کارشناسی ارشد

انتشار 22 فروردین 1400
مطالعه 4 دقیقه

دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری، زمانی که به پابان دوره تحصیلات خود نزدیک میشوند، برای اینکه نشان دهند آماده فارغ التحصیلی هستند، نیاز به ارائه پایان نامه دارند. در ادامه در مورد پایان نامه و تاریخچه آن صحبت خواهیم کرد.

نمونه پایان نامه کارشناسی ارشد

پایان نامه، رساله یا تز، نوشته ای است که دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، برای دریافت مدرک خود ارائه میدهند. پایان‌نامه شامل استدلال موضوعی، ارائه پژوهشی تجربی، حاصل کارآموزی یا عصاره‌ای از درس‌های آموخته‌شده در دوران تحصیلی دانشجوست که با راهنمایی استادان نگارش و تدوین می‌شود. محتوای یک پایان نامه منحصر بفرد است و مطالب آن نباید با هیچ پایان نامه دیگری مشابه باشد و هدف از یک پایان نامه هم، ارائه موضوع و محتوای جدید با هدف نوآوری در پژوهش است.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی هنگامی که به پایان دوره تحصیلی خود می رسند، برای اینکه  بتوانند تحصیلات خود را به پایان برسانند باید پایان نامه ارایه دهند. به این دلیل پایان نامه دادن یکی از دغدغه های کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. کلیه این دانشجویان در انتهای دوره تحصیلی ملزم هستند تا پایان نامه ارایه دهند. اما پایان نامه چیست و روند برگزاری آن به چه صورت می باشد. موسسه آذرگان در این مقاله به بررسی پایان نامه می پردازد.

تصویر
 

پایان نامه چیست ؟

هنگامی در دوره های تحصیلات تکمیلی که شامل مقاطع بالاتر از کارشناسی ارشد می شود تحصیل می کنید، برای به پایان رسانیدن دوره های خود باید پایان نامه ارایه دهید. در دوره کارشناسی ارشد از کل واحدهایی که دانشجو باید بگذراند، پایان نامه 6 واحد را به خود اختصاص داده است. در دکتری نیز پایان نامه یا تز دکتری شما 18 واحد درسی را اختصاص داده که تقریبا نیمی از واحدهایی است که باید برای این دوره پاس کنید. با این تفاسیر می توان فهمید که پایان نامه بخش مهمی از تحصیل دانشجویان می باشد. نکته مهمی که باید دوباره تاکید کنیم این است که ارایه پایان نامه لازمه فارغ التحصیلی است و بدون آن دانشجویان نمی توانند دوره تحصیلی را پایان داده و مدرک دریافت کنند. علاوه بر این می توان به اهمیتی بالایی که پایان نامه و موضوع آن در سابقه پژوهشی و اعتبار علمی دانشجو و موفقیت های آتی وی دارد، اشاره نمود. اما پایان نامه چیست؟

طبق تعریف پایان نامه «نوشته ای است که از راه تجزیه و تحلیل منطقی و انجام پژوهش و تحقیق های علمی اقدام به پاسخگویی با سوالی علمی می کنید.» این تعریف از پایان نامه جنبه تحقیقاتی و پژوهشی پایان نامه را نشان می دهد. افراد در شروع دوره های تحصیلی با انتخاب استاد راهنما شروع به انتخاب موضوع و انجام تحقیق برای نگارش پایان نامه می کنند. هنگامی که تحقیق و پژوهش انجام گرفت و نتایج خوبی از آن به دست آمد فرد اقدام به نگارش پایان نامه می کند که دارای اسلوب و ساختار خاص به خود می باشد که در مقاله آینده خود بیشتر آن را بررسی می کنیم. به طور خلاصه این ساختار شامل عنوان، چکیده، مقدمه، روش تحقیق، ارایه یافته ها و نتایج، نتیجه گیری پایان نامه و منابع و مآخذ می باشد. در نهایت فرد باید در جلسه دفاع پایان نامه یا تز دکتری خود حاضر شده و از پایان نامه و پژوهشی که انجام داده است دفاع کند.

تاریخچه پایان نامه

شاید بتوان برای قدیمی ترین پایان نامه، به سال 1881 اشاره کرد. در این سال اولین مدرک دکتری در رشته های فیزیک و ادبیات کهن در دانشگاه ییل اعطا گردید که برای گرفتن آن ها تز یا پایان نامه دکتری ارایه گردید. در ایران نیز اگر چکیده پایان نامه های دانشجویان ایرانی داخل و خارج از ایران را بررسی کنیم قدیمی ترین پایان نامه که در خارج از ایران ارایه گردید برای دکتری مهندسی و در سال 1909 بود و قدیمی ترین پایان نامه دانشجویان محصل داخل ایران به سال 1310 بر می گردد و مربوط به دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد زبان شناسی می باشد. بعد از سال 1310 است که نوشتن پایان نامه برای گرفتن مقاطع بالای دانشگاهی اجباری می گردد. البته نخستین پایان نامه های نوشته شده از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و اکثر آن ها دست نویس بوده و در دفتر ثبت می گردیدند. با گذر زمان و پیشرفت آموزش آکادمیک، کیفیت پایان نامه ها بهبود یافته و کم کم ساختارمند گردیدند.

در انتها در برخی از رشته های هنری و فنی در مقطع کارشناسی نیز دانشجویان ملزم به ارایه پایان نامه هستند. همچنین در رشته های پزشکی نیز پایان نامه به سه دسته کلی علوم پایه، بالینی و تخصصی تقسیم می شوند. تمامی پایان نامه ها جزو منابع علمی درجه اول به حساب می آیند و قابل استناد در مقالات و نوشته های علمی می باشد که جایگاه علمی آن را در جامعه علمی نشان می دهد. در مقالات بعدی خود بیشتر در مورد پایان نامه و بخش های مختلف ان بحث خواهیم کرد.

تصویر

موسسه آذرگان

موسسه انتشارتی آذرگان، یکی از موسسات پژوهشی فعال در زمینه های مختلف علمی بوده که با هدف کمک به دانشجویان، پژوهشگران و اساتید محترم، با اجماع گروهی از بهترین نخبگان و مجرب ترین پژوهشگران اقدام به ارائه خدمات پژوهشی مینمایند. در همین راستا، خدمات موسسه به شرح زیر میباشد:

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

 

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش