نکات کلیدی برای موفقیت در مصاحبه دکتری

انتشار 10 فروردین 1400
مطالعه 4 دقیقه

برای موفقیت در هر آزمونی نیاز به برنامه ریزی و تلاش زیادی است، اما برای رسیدن به هر هدفی، رعایت برخی نکات میتواند مسیر موفقیت را کوتاه تر کند. در ادامه میخواهیم در مورد رعایت برخی نکات کلیدی برای موفقیت در آزمون مصاحبه دکتری صحبت کنیم.

نکات کلیدی برای موفقیت در مصاحبه دکتری

پس از اینکه نتایج آزمون کتبی دکتری اعلام شد و شما مجاز به انتخاب رشته شدید، به احتمال زیاد به یک یا چند مصاحبه در دانشگاه های مختلف دعوت میشوید و به یاد داشته باشید هر چقدر هم در آزمون کتبی امتیاز بالایی گرفته باشید نمیتوانید تضمین کننده موفقیت شما باشد و با اینکه روی کاغذ امتیاز کلی شما بر اساس میانگین امتیاز کتبی و مصاحبه، برآورد میشود، اما بخش مهمی از موفقیت شما در گرو آزمون مصاحبه دکتری است. از این رو اگر میخواهید وارد عالی ترین مقطع آموزشی در کشور  شوید، نیاز دارید تا در این آزمون هم امتیازات لازم را کسب نمائید. در ادامه میخواهیم در مورد برخی نکات کلیدی صحبت کنیم که میتوانند شما را در ادامه مسیر یاری کنند. 

تصویر
 

نکات کلیدی برای موفقیت در مصاحبه دکتری 

  • در جلسه آزمون مصاحبه، هر فعالیتی که مربوط به تخصص شما است، دارای امتیاز است. بهتر است هر مدرک و هر نامه ای که ارتباطی با تخصص و رشته تحصیلیتان دارد، به همراه داشته باشد. سعی کنید در آزمون مصاحبه مستند باشید و از تمام مدارک آموزشی و پژوهشی خود پرینت بگیرید.

  • مهمترین بخش آزمون مصاحبه، بخش بررسی رزومه پژوهشی شماست. رزومه پژوهشی شامل تمام فعالیت های علمی، از جمله چاپ مقاله در ژورنال های داخلی و خارجی معتبر، تالیف، ترجمه یا چاپ کتاب از پایان نامه، شرکت در کنفرانس های علمی و ارائه مقاله چاپ شده در آن، داشتن اختراع ثبت شده و داشتن پایان نامه قوی تدوین شده، از جمله مهمترین مواردی است میتوان از آن ها امتیاز پژهشی دریافت نمود.

  • معمولا در سوالات عمومی، داوران از شما در مورد نام و نام خانوادگی، رشته تحصیلی، نام دانشگاه، زمینه پژوهش و دلایل اصلی تلاش شما برای ورود به دوره دکتری تخصصی سوال میکنند. همچنین در مورد شغل فعلی شما سوال میشود که بهتر است درصورتی بیان شود که به رشته تخصصی شما مربوط باشد. بهتر است روی بیان صحیح جملات معرفی درست خود تمرین کنید.

  • یکی از نکات مهمی که باید بدانید، در مورد پایان نامه است. لازم است خود پایان نامه مانند سایز مدارک، به صورت فیزیکی در جلسه همراه داشته باشید و مطمئن باشید سوالاتی از پایان نامه از شما پرسیده میشود. بهتر است چندین بار پایان نامه را بررسی و محتوای آن را به خوبی مطالعه کنید. پایان نامه یکی از مهمترین اسناد فارغ التحصیلی شما از مقطع ارشد است و توانایی شما در تسلط به موضوع پایان نامه در روند کلی جلسه تاثیر گذار است.

  • علاوه بر پایان نامه شما باید زمینه‌های کاری مورد علاقه تان را در دوره دکتری مشخص کنید. این بدان معناست که در همان جلسه دکتری نشان بدهید که موضوع مشخص برای انجام پایان نامه دکترایتان را هم دارید. برای مشخص کردن موضوع رساله دکتری، لازم است که طی جست و جو و مشورت‌هایی که قبل از جلسه مصاحبه می گیرید حوزه تخصصی و موضوع مورد علاقه خود را در رشته تخصصی تان مشخص کنید. برای اساتیدی که ارزیاب شما در جلسه مصاحبه دکتری هستند خیلی مهم است که زمینه کاری مشخص و البته جذاب داشته باشید.

  • نکته مهم دیگر در مورد شناخت اساتید مصاحبه کننده قبل از شروع آزمون است. میتوانید از طریق سایت دانشگاه، پروفایل اساتید را بررسی کنید و موضوعات پژوهشی و مطالعاتی آنها را بررسی کنید. همچنین در مورد کتاب ها و مقالات چاپ شده اساتید هم شناخت داشته باشید.

  • نکته دیگر در مورد سوالات تخصصی است. ممکن است در مورد آخرین مقاله یا کتاب چاپ شده و مرتبط با تخصص شما سوال شود. ممکن است در مورد آخرین کتاب های علمی مطالعه شده سوال شود، از این رو خود را آماده پاسخگویی کنید.

  • نکته دیگر در مورد تسلط شما به زبان انگلیسی است. در برخی موارد دیده شده سوالی از داوطلب پرسیده میشود و از او درخواست میشود تا به زبان انگلیسی به آن پاسخ دهد. یا اینکه خود را به زبان انگلیسی معرفی کند. اگر میخواهید امتیاز خود را بالاتر ببرید و ذهنیت اساتید را مثبت کنید، بهتر است روی این بخش تمرین کنید.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش