در آزمون مصاحبه دکتری چه سوالاتی مطرح میشود؟

انتشار 12 بهمن 1398
مطالعه 3 دقیقه

یکی از دغدغه های بزرگ داوطلبان مصاحبه دکتری این است که در آزمون مصاحبه دکتری چه سوالاتی مطرح میشود؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

در آزمون مصاحبه دکتری چه سوالاتی مطرح میشود؟

یکی از بهترین راه های افزایش درصد موفقیت و کنترل استرس در تمام آزمون ها، در این است که بدانیم چه چیزی در آن آزمون، انتظارمان را میکشد و برای آن، خودمان را آماده کنیم. شاید در آزمون جامعی مثل آزمون مصاحبه که سختگیری روی آن زیاد است، نمیتوان بصورت دقیق، تمام سوالات را تخمین زد؛ اما با بررسی دقیق و پرس و جو از داوطلبان سال های گذشته میتوان متوجه شد برخی موارد خاص برای داوران مصاحبه کننده، از اهمیت ویژه ای برخوردارند؛ از این رو میتوانیم با برنامه ریزی دقیق، خود را آماده آن کنیم.

در آزمون مصاحبه دکتری چه سوالاتی مطرح میشود؟

سنجش زبان انگلیسی: یکی از مباحث مهم و امتیاز آور، تسلط داوطلبان به زبان انگلیسی است. معمولا اکثر اساتید یک یا چند سوال عمومی و تخصصی از داوطلبان میپرسند و میخواهند جواب آن را بصورت انگلیسی بیان کنید. جواب درست به سوالات میتواند یک امتیاز مثبت برای متقاضی باشد. همچنین اگر مدرک معتبر زبان داخلی یا بین المللی دارید  بسته به امتیازتان ، میتوانید 1 الی 8 نمره در مصاحبه دکتری دریافت کنید. 

انواع سوالات زبان

  • ارائه متن انگلیسی و درخواست برای ترجمه آن

  • پرسیدن لغات تخصصی رشته مورد نظر

  • مکالمه عمومی اساتید با متقاضی

  • سوالات تخصصی در زمینه های پژوهشی

سوال در مورد مقالات و کتب چاپ شده : انجام کارهای پژوهشی مثل چاپ کتاب و مقاله، نشانگر تخصص و مهارت افراد در زمینه مطالعاتی و رشته تخصصی آنهاست. داوران مصاحبه کننده از شما درخواست میکنند که در مورد مقالات علمی ژورنالی و کنفرانسی و همچنین کتاب های مرتبطی که بچاپ رسانده اید توضیح دهید. لازم است پرینت نامه پذیرش یا چاپ شده مقالات و کتاب ها را برای ارائه همراه خود داشته باشید. ممکن است از موضوع ، بیان مسئله یا روش تحقیق مقالات سوالاتی پرسیده شود.

سوال در مورد پایان نامه : با توجه به اینکه پایان نامه هر شخص منحصر بفرد است، حتما یک یا چند سوال از پایان نامه داوطلب پرسیده میشود. بهتر است کاملا به تمام بخش های پایان نامه تسلط داشته باشید.

سوالات عمومی : در طول مصاحبه ممکن است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، سوالات عمومی از داوطلب پرسیده شود. این سوالات را باید با طمانینه و دقت و بدون استرس پاسخ داد. این سوالات عبارتند از:

  • معرفی خود (سن، دانشگاه های محل تحصیل، رزومه پژوهشی، علایق و ...)

  • هدف تحصیل در مقطع دکتری

  • وضعیت تاهل

  • شغل و منبع درآمد

  • محل سکونت

  • اولویت های انتخاب رشته دکتری و دلایل این انتخاب ها

نکته: همانطور که اشاره شد، آزمون مصاحبه دکتری آزمون بسیار مهمی است که بصورت شفاهی از داوطلبان گرفته شده و درآن اساتید به سنجش توانایی های ذهنی، رفتاری و علمی - پژوهشی متقاضیان میپردازند. ممکن است سوالات بسیاری در این آزمون از افراد پرسیده شود، از این رو باید از لحاظ ذهنی و علمی، تا روز مصاحبه خود را آماده کنید.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان ، با سابقه 7 ساله در زمینه های پژوهشی ، از جمله چاپ کتاب ، چاپ مقاله ، تبدیل پایان نامه به کتاب ، ترجمه تخصصی تمام رشته های علمی ، استخراج مقاله از پایان نامه و ... میتواند همراه و هم گام شما در آزمون مصاحبه دکتری باشد. همچنین متقاضیان عزیز میتوانند با دریافت مشاوره از کارشناسان موسسه ، با ذهنی آماده و با اعتماد بنفسی بالا در جلسه آزمون مصاحبه دکتری سال 99 حضور یابند. ما نیز از خداوند متعال موفقیت تک تک فرهیختگان عزیز را خواستاریم و در این مسیر، با قدرت در کنار شماییم و از هیچ کمکی فروگذار نخواهیم بود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

تصویر
 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش