چگونه برای مصاحبه دکتری آماده شویم؟

انتشار 3 بهمن 1398
مطالعه 4 دقیقه

یکی از مهمترین دغدغه های داوطبان آزمون دکتری، جلسه مصاحبه و نحوه آمادگی برای آن است. در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چگونه برای مصاحبه دکتری آماده شویم؟

تمامی متقاضیانی که توانسته اند حدنصاب شرکت در آزمون مصاحبه دکتری محل انتخابی خود را کسب نمایند، باید خود را برای شرکت در جلسه مصاحبه آماده کنند. امتیازگیری در آزمون مصاحبه دکتری به زمان بندی، برنامه ریزی، تلاش و دقت داوطلبان بستگی دارد. در ادامه به تفکیک به این موضوع خواهیم پرداخت.

امتیازات مصاحبه دکتری

امتیازاتی که برای آزمون مصاحبه در نظر گرفته اند در مجموع 100 امتیاز است که 30 امتیاز آن به کیفیت دانشگاه ، زمان فارغ التحصیلی و معدل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین داشتن مدرک معتبر زبان باز میگردد. 40 امتیاز به فعالیت های پژوهشی داوطلبان اختصاص داده شده که میتوانند با چاپ مقالات ژورنالی ، کنفرانسی و چاپ کتاب آن را دریافت نمایند. 30 امتیاز بقیه را داوران به کیفیت جلسه ، شرایط داوطلب و میزان آمادگی او اختصاص داده اند. 50 درصد امتیاز جلسه آزمون مصاحبه به همراه 50 درصد امتیاز آزمون کتبی ، نمره کلی متقاضیان را تشکیل میدهند که در صورت رسیدن به حدنصاب دانشگاه مورد نظر ، میتوانند در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند

چگونه برای مصاحبه دکتری آماده شویم.

بخش اول: همانطور که در بخش قبل اشاره شد ، 30 امتیاز آموزشی، به کیفیت و معدل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و مدرک زبان اختصاص داده اند. این یعنی کسی که میخواهد در دانشگاه های معتبر پذیرش گیرد باید بصورت بلند مدت برنامه ریزی کند و از همان ابتدا روی نمرات دانشگاهی تمرکز کند و در زمانی که دارد ، روی زبان انگلیسی خود کار کند و یکی از مدارک معتبر مورد قبول دانشگاه ها را دریافت نماید.

بخش دوم: مهمترین دلیل برای جلب نظر داوران ، داشتن رزومه قوی پژوهشی است. اینکه یک دانشجو بتواند چند مقاله علمی ، کتاب و پایان نامه قوی را به اساتید جلسه ارائه کند، بزرگترین قدم موفقیت در مصاحبه دکتری است. 

آمادگی قبل از روز مصاحبه دکتری 

بعد از اینکه به مصاحبه دکتری یکی از دانشگاه های کشور دعوت شدید، برای اینکه در روز مصاحبه سر موعد به جلسه برسید ، نیاز است تا یک بار آدرس دانشگاه را بخوبی یاد بگیرید. بهتر است با کمی پرس و جو از دانشجویان ترم بالا ، بفهمید کدام استاد سر جلسه حاضر میشود؛ با این کار میتوانید متوجه شوید که سوالات احتمالی از شما چه خواهد بود. هر چقدر آماده تر سر جلسه آزمون حاضر شوید، استرس کمتری سر جلسه خواهید داشت.

راهکار های آمادگی برای روز مصاحبه دکتری

داشتن استرس تا حدی قابل قبول است اما اگر بیش از حد باشد، تمام ظرفیت ها و توانمندی های افراد را زیر سوال خواهد برد. باید روی اعتماد بنفس خود کار کنید و بر توانایی های خود ایمان داشته باشید و موارد زیر را حتما رعایت کنید:

  • هر سوالی که از شما پرسیده میشود، بدون عجله و با تامل و تفکر پاسخ دهید.

  • به هیچ عنوان موضوع را بیش از حد کش ندهید و سعی کنید جواب ها کوتاه باشند.

  • اگر جواب سوالی را نمیدانید، همان اول بگویید حضور ذهن ندارید ، توضیحات غیر مرتبط میتواند ذهنیت منفی را در داوران ایجاد کند

  • بهتر است در زمان مصاحبه روی توانمندی های خود تمرکز کنید و اساتید را از مهارت های خود مطلع سازید

  • اگر جواب سوالی را اشتباه دادید، نباید خود را ببازید. باید بدانید این پایان کار نیست و با دقت بقیه سوالات را پاسخ دهید.

  • بهتر است در طول مصاحبه ارتباط چشمی را با تمام افراد حفظ کنید و به تمام صحبت های آنها با دقت گوش دهید.

سوالات متداول در آزمون مصاحبه

  • چند سوال آزمون بدون شک از پایان نامه دوره ارشد خواهد بود. باید کاملا به پایان نامه تسلط داشته باشید

  • یکی دیگر از سوالات، از میزان تسلط شما به زبان انگلیسی است.ممکن است از شما سوالی بپرسند و بخواهند که شما به زبان انگلیسی به آن پاسخ دهید.

  • یکی دیگر از سوالات متداول، در مورد انگیزه و هدف داوطلب از ادامه تحصیل در مقطع دکتری است. داوطلب باید بتواند علاقه و انگیزه خود را از تحصیل در مقطع دکتری تخصصی به صورت واضح و قابل قبول توضیح دهد .

  • سوال بعدی در مورد شغل داوطلب است. بسیاری از اساتید معتقدند دانشجو باید تمام وقت خود را صرف پژوهش و مطالعه کند. اگر شغل غیر مرتبط داشته باشید امکان دارد نمره منفی دریافت کنید.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان ، با سابقه 7 ساله در زمینه های پژوهشی ، از جمله چاپ کتاب ، چاپ مقاله ، تبدیل پایان نامه به کتاب ، ترجمه تخصصی تمام رشته های علمی ، استخراج مقاله از پایان نامه و ... میتواند همراه و هم گام شما در آزمون مصاحبه دکتری باشد. همچنین متقاضیان عزیز میتوانند با دریافت مشاوره از کارشناسان موسسه ، با ذهنی آماده و با اعتماد بنفسی بالا در جلسه آزمون مصاحبه دکتری سال 99 حضور یابند. ما نیز از خداوند متعال موفقیت تک تک فرهیختگان عزیز را خواستاریم و در این مسیر، با قدرت در کنار شماییم و از هیچ کمکی فروگذار نخواهیم بود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید. 

تصویر
 

 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش