عوامل موفقیت در آزمون مصاحبه دکتری سال 99 برای دانشگاه آزاد و سراسری

انتشار 18 دی 1398
مطالعه 5 دقیقه

اگر شما هم جز کسانی هستید که بدنبال عوامل موفقیت در آزمون مصاحبه دکتری سال 99 هستید ، پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشد.

عوامل موفقیت در آزمون مصاحبه دکتری سال 99 برای دانشگاه آزاد و سراسری

داوطلبانی که توانسته اند حدنصاب لازم برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری را کسب کنند ، همواره این سوال را در ذهن دارند که با چه راهکاری میتوان بهترین نتایج را در آزمون مصاحبه دریافت کرد. این داوطلبان بخوبی حساسیت جلسه آزمون مصاحبه را درک کرده اند و میدانند در طول سال، فقط یک بار این شانس به آنها داده میشود تا در دانشگاه دلخواه خود مورد ارزیابی قرار گیرند. در این مطلب ما تلاش کرده ایم با بررسی عوامل موفقیت افراد در آزمون های مصاحبه سال های پیشین، اطلاعات مفیدی را جمع آوری و آنها را در اختیار علاقه مندان قرار دهیم. در ادامه عواملی که میتواند باعث موفقیت افراد در آزمون مصاحبه دکتری سال 99 شوند را بررسی میکنیم.

عوامل موفقیت در آزمون مصاحبه دکتری

داشتن مدرک معتبر و توانایی لازم در زبان انگلیسی

یکی از مهمترین نکاتی که داوطلبان باید برای آن برنامه ریزی کنند ، داشتن تخصص و مدرک معتبر در زبان انگلیسی است. برای این کار داوطلبان باید از مدتها قبل برای خود برنامه ریزی کرده و توان خود را در زمینه آموزش زبان بالا ببرند. به احتمال فراوان داوران از داوطلبان در مورد میزان تسلط آنها به زبان انگلیسی و مدارک بین المللی آنها خواهند پرسید و سوالاتی عمومی و تخصصی نیز در این زمینه از داوطلب پرسیده میشود که حتما باید برای آن آماده بود. داشتن مدرک معتبر زبان میتواند بسته به امتیاز دریافت شده 1 الی 8 امتیاز برای دانشجو در بر داشته باشد.

داشتن کتاب چاپ شده و مقالات علمی ژورنالی و کنفرانسی 

یکی از مهمترین مواردی که برای داوران مصاحبه کننده بسیار اهمیت دارد ، رزومه پژوهشی داوطلبان است. رزومه پژوهشی همان کتاب ها و مقالات چاپ شده ژورنالی و کنفرانسی است که دانشجویان میبایست در زمانی که دارند ، آنها را تهیه کنند. مقالات علمی ژورنالی تا 22 امتیاز (هر مقاله 7 امتیاز)، مقالات کنفرانسی 4 امتیاز ( هر مقاله داخلی 1 امتیاز و خارجی 2 امتیاز) و داشتن کتاب تالیف شده ، ترجمه شده و استخراج شده از پایان نامه، 4 امتیاز را در مصاحبه دکتری برای متقاضیان بهمراه دارد.

داشتن طرح‌های پژوهشی
با توجه به اینکه بسیاری از نهاد‌های دولتی و خصوصی بخشی از بودجه‌های خود را به صورت سالانه به امر پژوهش اختصاص می‌دهند، این فرصت برای دانشجویان کارشناسی ارشد و داوطلبان آزمون دکتری وجود دارد که پیش از شرکت در جلسه مصاحبه هر چند اندک طرح‌هایی را به همراه و کمک اساتید دانشگاهی اجرا کنند که فارغ از اجرت دریافتی می‌تواند، برای آن‌ها در جلسه مصاحبه یک مزیت عالی محسوب شود. داوطلبان برای اینکه بتوانند در این بخش رزومه قابل قبولی داشته باشند، نیاز است که در دوران کارشناسی ارشد و قبل از موفقیت در آزمون دکتری با اساتید خود در این رابطه همکاری فعالی داشته باشند.

تسلط به روش شناسی پژوهش
با توجه به اینکه در دوره دکتری دانشجویان وارد مقوله پژوهش می‌شوند و فعالیت‌های علمی آن‌ها بیشتر رنگ و بوی پژوهش به خود می‌گیرد، نیاز است که داوطلبان ورود به این مقطع از توان و تخصص کافی در حوزه روش شناسی و روش تحقیق متناسب با رشته تحصیلی خود برخوردار باشند؛ اتفاقی که سبب می‌شود در جلسه مصاحبه پاسخ‌های قابل قبولی را به سئوال اساتید در این حوزه بدهند و رضایت حداکثری اساتید را کسب کنند.

تسلط به مباحث اصلی رشته تحصیلی

در جلسه آزمون معمولا اساتید از جزئیات خیلی ریز سوال نمیپرسند و معمولا تمام سوالات روی کلیات رشته تمرکز دارد. در واقع تسلط به کلیات میتواند به دانشجو کمک کند که حتی در صورت پرسیدن سوال از جزئیات به جای طفره رفتن یا سکوت کردن ، موضوع را به سمت کلیاتی که در ذهن دارند منحرف کند و پاسخ‌هایی را ارائه دهد که هر چند پرسشگر به پاسخ مورد نیاز دست نیافته، اما تصور بیسوادی و ضعف از داوطلب در ذهن خود ایجاد نکند.
داشتن سابقه و کارنامه علمی مناسب

این مورد مربوط به بخش آموزشی داوطلب است و هر دانشجویی که توانسته باشد در دانشگاه معتبر تر ، با معدل بالا در زمان کوتاه تری فارغ التحصیل شود ، امتیاز بالاتری را خواهد گرفت. معمولا این بخش 22 امتیاز دارد که همراه نمره مدرک زبان انگلیسی (8 امتیاز) ، امتیازت آموزشی (30 امتیاز) را شامل میشوند.

داشتن توصیه نامه

برای افزایش درصد پذیرش دانشجو توسط دانشگاه ، یکی از متداول ترین روش ها در سراسر جهان ، ارائه توصیه نامه است که توسط اساتید برجسته و بنام ، به دانشگاه مقصد نوشته و توسط دانشجو ارائه میشود. در این نامه با توجه به سوابق درخشان دانشجو ، به داوران اطمینان خاطر داده میشود که به داوطلب رای مثبت دهند.

داشتن مسیر و هدف مشخص
یکی از مهم‌ترین سئوالاتی که در آزمون مصاحبه دکتری از داوطلبان پرسیده می‌شود، هدف و مسیر زندگی آینده آنهاست. قطعاً ارائه پاسخ روشن، امیدوار کننده و مبتنی بر رشته تحصیلی می‌تواند اساتید را از داشتن انگیزه داوطلب برای ادامه تحصیل مطمئن و نظرشان را در مورد آن‌ها بهتر کند.

داشتن ظاهر آراسته و رسمی و بهمراه رعایت خونسردی کامل

داشتن ظاهری آراسته و رسمی و اجتناب از رفتارهای غیر متعارف مثل خندیدن بیجا ، استرس بیش از حد ، لرزیدن ، غمگین بودن و ... در جلسه مصاحبه ضرورت دارد. داشتن استرس در چنین آزمونی تا حدودی طبیعی است اما هر گونه رفتار غیر متعارف باعث دید منفی نسبت به دانشجو خواهد شد. 

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان ، با سابقه 7 ساله در زمینه های پژوهشی ، از جمله چاپ کتاب ، چاپ مقاله ، تبدیل پایان نامه به کتاب ، ترجمه تخصصی تمام رشته های علمی ، استخراج مقاله از پایان نامه و ... میتواند همراه و هم گام شما در آزمون مصاحبه دکتری باشد. همچنین متقاضیان عزیز میتوانند با دریافت مشاوره از کارشناسان موسسه ، با ذهنی آماده و با اعتماد بنفسی بالا در جلسه آزمون مصاحبه دکتری سال 99 حضور یابند. ما نیز از خداوند متعال موفقیت تک تک فرهیختگان عزیز را خواستاریم و در این مسیر، با قدرت در کنار شماییم و از هیچ کمکی فروگذار نخواهیم بود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید. 

تصویر
 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش