مدارک لازم برای مصاحبه دکتری

انتشار 8 بهمن 1398
مطالعه 4 دقیقه

یکی از سوالات متداول داوطلبان آزمون مصاحبه دکتری، در مورد مدارک مورد نیاز برای جلسه مصاحبه است. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

مدارک لازم برای مصاحبه دکتری

پس از اینکه نتایج آزمون کتبی دکتری مشخص شد، داوطلبان بایستی خود را آماده آزمون مصاحبه دکتری کنند. کسانیکه تجربه شرکت در این آزمون را دارند، بخوبی میدانند که بزرگترین معضل داوطلبان، داشتن استرس بیش از حد است.  همه متقاضیان شرکت در این آزمون کم و بیش خود را آماده این جلسه کرده اند و داشتن استرس چیز عادی است اما اگر از حد خود تجاوز کند باعث میشود که افراد نتوانند تمام توانایی خود را به داوران نشان دهند. باید به این موضوع توجه کنیم که 30 امتیاز از 100 امتیاز مصاحبه، به رفتار و واکنش داوطلب در مواجهه با سوالات  و شرایط در نظر گرفته شده و استرس زیاد باعث خواهد شد که راندمان کار پایین بیآید. پس باید تمام کارها درست انجام گیرند تا این استرس کاهش یابد. جمع آوری مدارک مورد نیاز هم بسیار مهم است و اگر قبل از آزمون به صورت دقیق و مرتب آماده شوند، داوطلب سر جلسه آزمون با آرامش بیشتری به کار ادامه میدهد. اینکه سر جلسه متوجه شوید مدارکی را فراموش کرده اید، میتواند روی شما و روند مصاحبه تاثیر منفی بگذارد. مطالب زیر میتواند برای شما مفید باشد. 

مدارک ضروری

مدارک شناسایی: معمولا شناسنامه و کارت ملی است.

فیش واریزی هزینه مصاحبه دکتری: هزینه جلسه مصاحبه دکتری برای هر دانشگاه مجزا است و میتوان در سایت دانشگاه از جزئیات مبلغ و نحوه پرداخت آن اطلاعات کسب کرد.

مدارک تحصیلی مقاطع گذشته: تمام مدارک مقاطع دانشگاهی (کاردانی ، کارشناسی و ارشد) بهمراه ریز نمرات.

در این خصوص دو نکته قابل توجه است. نخست این که با توجه به این که فارغ‌التحصیلان دوره روزانه گواهی موقت دریافت می‌کنند و آزادسازی مدارک نیازمند تسویه با دانشگاه است، دانشگاه‌ها در این موارد الزامی برای ارائه اصل دانشنامه ندارند. به همین ترتیب داشتن ریزنمرات تأییدشده هم برای فارغ‌التحصیلان روزانه امکان‌پذیر نیست که این موضوع هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

مورد دوم این که دانشجویان مقطع ارشد ضرورتی برای ارائه مدرک مقطع کارشناسی ارشد در مصاحبه نداشته، اما در زمان ثبت‌نام در مقطع دکتری در صورت پذیرش نهایی لازم است که مدرک تحصیلی خود را ارائه نمایند.

کارنامه مرحله اول و کارنامه دعوت به مصاحبه آزمون دکتری (در صورت درخواست دانشگاه)

توصیه‌نامه: برخی دانشگاه ها الزام دارند که یک یا چند توصیه نامه از اساتید مقاطع قبلی بخصوص استاد راهنمای دوره ارشد را بهمراه داشته باشید. توصیه نامه نشانگر میزان تسلط و تعهد شما به کار و رشته تخصصی شماست که توسط استادتان تایید و به امضا رسیده است.

فرم رزومه: معمولا این فرم از طرف داشنگاه ارالئه میشود اما اگر هم دانشگاه فورمی را به شما ارائه نکرد میتوانید رزومه کاملی از سوابق آموزشی و پژوهشی را بهمراه داشته باشید. سعی کنید این فرم یک یا نهایتا دو دو صفحه باشد.

 مدرک آزمون‌های زبان ملی یا بین‌المللی: در صورت داشتن مدرک معتبر ملی یا بین المللی زبان انگلیسی مانند ept ، msrt ، تولیمو ، تافل و یا آیلتس ، حتما سر جلسه ، همراه خود داشته باشید.

 پایان‌نامه کارشناسی ارشد: پایان نامه به شما شخصیت علمی میبخشد و همراه داشتن آن بسیار ضروری است. با توجه به اینکه چندین سوال از پایان نامه خواهد بود ، بهتر است به پایان نامه خود کاملا تسلط داشته باشید.

مدارک امتیاز آور

کلیه مستندات مربوط به سوابق پژوهشی: بهتر است پرینتی از مقاله یا مقالات چاپ شده به همراه پرینت خود مقاله را برای ارائه به اساتید همراه داشته باشید. در صورت داشتن کتاب چاپ شده ، یک نسخه از کتاب را بهمراه داشته باشید.

گواهی تدریس در دانشگاه: یکی از موارد دیگری که میتواند دید داوران را نسبت به شما مثبت کند ، ارائه گواهی تدریس در دانشگاه هاست.

گواهی طرح‌های پژوهشی و کارهای حرفه‌ای: به ‌طورکلی بهتر است تمامی سوابق کاری مرتبط با رشته تحصیلی‌تان را ارائه کنید.

گواهی کلیه افتخارات آموزشی و پژوهشی کسب‌شده مرتبط با رشته تحصیلی

گواهی شرکت در کارگاه‌های آموزشی: داشتن این گواهی‌ها ممکن است در مصاحبه دکتری به صورت مستقیم امتیازآور نباشد، اما ممکن است در ذهن اساتید اثر مثبت بگذارد و یا حتی ممکن است نشان دادن داشتن یک توانمندی به‌واسطه این گواهی‌ها میسر شود که در دید اساتید مهم یا جالب باشد.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان ، با سابقه 7 ساله در زمینه های پژوهشی ، از جمله چاپ کتاب ، چاپ مقاله ، تبدیل پایان نامه به کتاب ، ترجمه تخصصی تمام رشته های علمی ، استخراج مقاله از پایان نامه و ... میتواند همراه و هم گام شما در آزمون مصاحبه دکتری باشد. همچنین متقاضیان عزیز میتوانند با دریافت مشاوره از کارشناسان موسسه ، با ذهنی آماده و با اعتماد بنفسی بالا در جلسه آزمون مصاحبه دکتری سال 99 حضور یابند. ما نیز از خداوند متعال موفقیت تک تک فرهیختگان عزیز را خواستاریم و در این مسیر، با قدرت در کنار شماییم و از هیچ کمکی فروگذار نخواهیم بود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید. 

تصویر
 

 

 

 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش