آمادگی برای آزمون مصاحبه دکتری 1400

انتشار 8 دی 1399
مطالعه 4 دقیقه

یکی از مهمترین آزمون های علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقطع دکتری، آزمون مصاحبه است. در ادامه میخواهیم در مورد نحوه آمادگی برای این آزمون صحبت کنیم.

آمادگی برای آزمون مصاحبه دکتری 1400

یکی از آزمون های سخت و سرنوشت ساز هر دانشجوئی، آزمون مصاحبه است. با اینکه میتوان تا حدودی، با پرس و جو از دانشجویان مقاطع دکتری سوالات جلسه مصاحبه را پیش بینی کرد، اما باز هم بدلیل ماهیت شفاهی آن، این آزمون برای بسیاری پر از استرس است. همواره دانشجویان بدنبال راه هایی هستند تا بتوانند بر این استرس مسلط شوند و با تمام توان در جلسه حاضر شوند. در ادامه میخواهیم، در مورد راه های آمادگی برای آزمون مصاحبه دکتری سال 1400 صحبت کنیم.

آمادگی برای آزمون مصاحبه دکتری 1400

همانطور که میدانید، برای موفقیت در هر آزمونی، باید خودمان را از هر نظر آماده منابع آزمون کنیم؛ آزمون مصاحبه هم یک آزمون بزرگ است و داوطلبان باید چه از نظر علمی و چه از نظر روحی و روانی خود را آماده کنند. یکی از مهمترین دلایل موفقیت در آزمون مصاحبه، داشتن رزومه پژوهشی قوی است. رزومه پژوهشی به همه فعالیتهای مرتبط با رشته تخصصی مربوط میشود، مثل چاپ مقاله و کتاب و تدوین پایان نامه و ...هر فعالیت مرتبط در این آزمون امتیازی دارد و مجموع امتیازات پژوهشی، 40 میاشد. در ادامه امتیازات پژوهشی آزمون مصاحبه را به تفکیک ملاحظه میکنید.

تصویر

 

پروسه چاپ مقاله و امتیاز آن در مصاحبه دکتری

برای شروع کار، باید یک مقاله قوی، یا تدوین کنیم، یا از پایان نامه خود استخراج کنیم. تدوین و نگارش یک مقاله کار واقعا تخصصی و زمان بر است، از این رو توصیه میشود با توجه به محدودیت زمان و کیفیت خوب پایان نامه ها، بجای نگارش، یک یا چند مقاله مستخرج از پایان نامه تهیه کرد. سپس باید از بین مجلات داخلی و خارجی، یک نشریه مناسب و هم موضوع مقاله خود را انتخاب کنیم. اگر نشریه انتخابی بین المللی باشد، باید در ابتدا مقاله ترجمه تخصصی شود (ترجمه توسط مترجمی انجام شود که به موضوع مقاله اشراف کامل داشته باشد) و اگر نشریه داخلی باشد که فقط بخش چکیده مقاله نیاز به ترجمه دارد. بعد از آماده شدن محتوای کار و مشخص شدن نشریه، باید طبق اصول و قواعد آن مجله، مقاله فرمت بندی شود، سپس مقاله آماده سابمیت است که یا از طریق سیستم سابمیت خود مجله و یا به صورت ایمیل، مقاله به سردبیر ارسال میشود تا پس از تایید، برای بررسی به چند داور ارسال شود. مقالات پس از بررسی، در صورت داشتن محتوای قوی و استاندارد مجله، پذیرش میشوند و در غیر این صورت ریجکت خواهند شد. در صورت پذیرش با نامه پذیرش هم میتوان در مصاحبه دکتری امتیازات لازم رادریافت کرد. معمولا امتیاز یک مقاله باتوجه به کیفیت مجله و نظر اساتید، بین 0 تا 7 امتیاز داده میشود. در صورت داشتن چندین مقاله، ماکزیمم تا 22 امتیاز پژوهشی هم میتوان دریافت نمود.

تصویر
 

پروسه چاپ کتاب و امتیاز آن در مصاحبه دکتری

برای شروع کار، در ابتدا باید یا کتابی تالیف کنیم، یا کتاب های خارجی جدید النشر خارجی را ترجمه کنیم و یا اینکه پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنیم. معمولا تالیف کتاب یا ترجمه کتاب های جدید النشر خارجی کار بسیار تخصصی و زمان بر است، از این رو میتوان از پایان نامه خود کتاب تهیه کنید. پس از اینکه فایل کتاب آماده شد، با توجه به موضوع، باید قطع کتاب مشخص و طبق آن صفحه آرایی انجام شود. سپس مجوز شابک از خانه کتاب دریافت شود. بعد از آن نوبت طراحی جلد است که توسط طراح انجام میشود، سپس نوبت دریافت مجوز فیپا از کتابخانه ملی است. پس از صدور مجوز فیپا که حدود 20 روز زمان میبرد، باید از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز ارشاد تهیه گردد. سپس کتاب ها صحافی شده و در تعداد درخواستی چاپ میشود. در نهایت چند نسخه کتاب برای دریافت اعلام وصول، تحویل ارشاد میشوند. داشتن کتاب چاپ شده در مصاحبه دکتری 4 امتیاز پژوهشی دارد.

تصویر

 

نکته: آزمون دکتری از دو بخش آزمون کتبی و آزمون شفاهی(مصاحبه) تشکیل شده است که هر کدام 50 درصد، در پذیرش داوطلبان نقش دارند. خود جلسه آزمون مصاحبه، از 100 امتیاز تشکیل شده است. از این 100 امتیاز، 30 امتیاز به فعالیت های آموزشی، 40 امتیاز به فعالیت های پژوهشی و در نهایت 30 امتیاز به شرایط خود جلسه آزمون اختصاص داده اند که نقش فعالیت های پژوهشی در قبولی افراد بسیار مهم و کلیدی است.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر

 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش