نوشتن مقاله از پایان نامه برای چاپ در مجلات SCOPUS (اسکوپوس)

انتشار 21 اسفند 1400
مطالعه 5 دقیقه

نوشتن مقاله باکیفیت برای سابمیت در نشریات معتبر به یکی از مهمترین دغدغه های دانشجویان و اهالی علم تبدیل شده است. در این مطلب میخواهیم در مورد نوشتن مقاله از پایان نامه برای چاپ در مجلات SCOPUS (اسکوپوس) صحبت کنیم.

نوشتن مقاله از پایان نامه برای چاپ در مجلات SCOPUS (اسکوپوس)

دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی برای اینکه بتوانند رزومه پژوهشی خود را تقویت کنند، از رساله خود دفاع کنند و فارغ التحصیل رشته خود شوند، نیاز به چاپ مقاله در نشریات معتبر دارند. نوشتن و تدوین مقاله، برای دانشجویانی که هنوز تجربه کافی در این زمینه ندارند، کار سخت و زمانبری است؛ چراکه بحث نوشتن مقاله، کاری نیست که بدون آموزش، انجام گیرد. پس با این شرایط، دانشجوی ارشد یا دکترائی که زمان کافی برای آموزش مقاله نویسی ندارد، چکار باید انجام دهد؟ چطور میتواند در کمترین زمان مقاله تهیه کند؟ پاسخ این سوال را حتما میدانید. اگر پایان نامه قوی داشته باشید، لازم نیست خود را به آب و آتش برنند تا مقاله بنویسند و میتوانید از پایان نامه خود مقاله استخراج کنید! 

استخراج مقاله از پایان نامه چیست؟

همانطور که میدانید، دانشجویان مقاطع تحصیلی ارشد برای اینکه بتوانند فارغ التحصیل رشته خود شوند، نیاز به ارائه و دفاع از پایان نامه دارند. یک پایان نامه در واقع عصاره چند سال تحقیق و پژوهش دانشجویان است که زیر نظر اساتید متخصص، تدوین و نگارش میشوند. در این شرایط با توجه به کیفیت پایان نامه ها، این انتظار وجود دارد که بتوان با تغییرات کوچکی، یک یا چند مقاله مناسب و قوی تهیه نمود، اما درست است که استخراج مقاله مانند نگارش مقاله سخت و زمان بر نیست، اما اصول و نکاتی دارد که باید رعایت شوند تا مقاله مناسبی تهیه شود. در واقع استخراج مقاله، کپی - پیست مطالب نیست! شما باید از تمام اجزای پایان نامه استفاده کنید و حجم مطالب را در فرمت و قالب یک مقاله به درستی کاهش دهید تا یک مقاله استاندارد داشته باشید.

تصویر
 

نکات مهم در استخراج مقاله از پایان نامه

  • در ابتدا نشریه ای مناسب با موضوع مقاله ای که میخواهید استخراج کنید انتخاب کنید.

  • چکیده پایان نامه را خلاصه کرده و به 250 کلمه برسانید.

  • مقدمه بنویسید که به وضوح اطلاعات پیشینه، بیان مسئله، توجیه و منطق پدیده مورد بررسی را بیان کند. 

  • طرح تحقیق انتخاب شده در بخش روش، برای یک مطالعه معین باید با پدیده مورد بررسی، جامعه هدف و زمینه مطالعه مرتبط باشد.

  • نقش بخش نتیجه گیری این است که نشان دهد چگونه کار شما زمینه را از وضعیت دانش فعلی پیش می برد. یک نتیجه گیری قانع کننده بنویسید!

  • فهرستی از جدید ترین منابع مرتبط با مقاله خود انتخاب کنید. رفرنس دهی به منابع جدید مقاله شما را بروز خواهد کرد.

  • پس از سابمیت مقاله، بصورت مرتب در فواصل زمانی 10 روزه با نشریه در ارتباط باشید و وضعیت مقاله خود را پیگیری کنید.

مجلات اسکوپوس چه مجلاتی هستند؟

اسکوپوس(Scopus) یکی از نمایه‌های استنادی معتبر و شناخته‌ شده‌ است که اطلاعات کتاب‌شناختی حدود ۶۰ میلیون سند علمی (کتاب، مقاله و متون علمی) را در خود جمع‌آوری کرده‌ است. همچنین اسکوپوس اطلاعات محصولات حدود ۵ هزار ناشر علمی را از سراسر جهان در خود جای داده‌ است. در مجموع اسکوپوس اطلاعات ۱۶ هزار و پانصد مجله علمی پژوهشی را در خود نمایه کرده‌ است. مجلات این پایگاه یکی از محصولات الزویر است که استفاده از اطلاعات آن نیاز به دریافت اشتراک و پرداخت هزینه دارد. معمولا کیفیت نشریات اسکوپوس را  به چهار چارک کیو 1، 2، 3 و 4، تقسیم بندی میکنند. مجلاتی که کیو 1 و کیو 2 هستند مجلات بسیار با کیفیت و سختگیری هستند، در مقابل، مجلات کیو 3 و 4، نشریات ضعیف تری هستند که سختگیری کمتری دارند. در هنگام انتخاب نشریه باید در ابتدا به نزدیکی موضوعی مقاله و مجله دقت کنید، سپس با توجه به سطح مقاله، نشریه را انتخاب نمائید. 

تصویر
 

نوشتن مقاله از پایان نامه برای چاپ در مجلات SCOPUS (اسکوپوس)

در ابتدا نشریه اسکوپوس مناسب با موضوع مقاله انتخاب کنید. برای اینکه مطمئن شویم مجله ای SCOPUS  است ، به سایت www.scimagojr.com مراجعه کرده و ISSN مجله را بررسی میکنیم. چرا که از همان ابتدا باید مقاله را طبق فرمت مجله پیش ببرید. سپس موضوع مقاله خود را انتخاب کنید و عنوانی مناسب بنویسید. اگر یک مقاله از پایان نامه استخراج میکنید، عنوان خود پایان نامه میتواند عنوان مقاله باشد، اما اگر بیش از یک مقاله استخراج می کنید، باید عناوین طبق محتوای مقالات نوشته شوند. چکیده پایان نامه را خلاصه کنید. چکیده باید خلاصه ای از کل مقاله باشد. این بدان معناست که وقتی داور یا خواننده چکیده 250 کلمه ای شما را می خواند، می داند که مقاله منتشر شده شما در مجله چیست! سپس مقدمه ای واضح بنویسید. مقدمه باید به وضوح اطلاعات پیشینه، بیان مسئله و منطق پدیده مورد بررسی را بیان کند. سپس بخش ادبیات مقاله را شروع کنید. مقاله ژورنالی شما باید بر اساس پیشینه خاصی از مطالعات قبلی باشد. شما ملزم به شناسایی طرح تحقیق خود هستید. طرح تحقیق انتخاب شده برای یک مطالعه معین باید با پدیده مورد بررسی، جامعه هدف و زمینه مطالعه مرتبط باشد. بخش بحث را با دقت شروع کنید و در نهایت یک نتیجه گیری قانع کننده بنویسید. در بخش پایانی، فهرستی از منابع را به ترتیب حروف الفبا درج کنید. حجم یک مقاله معمولا 10 الی 20 صفحه و 4000 الی 7000 کلمه میباشد. 

تمام بخش های مقاله را با توجه به فایل فرمت بندی نشریه پیش برید تا دوباره کاری نشود. در نهایت یک چک کلی انجام دهید و مقاله را به نشریه سابمیت نمائید.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله، چاپ کتاب، ترجمه تخصصی، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


 

 

 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش