چاپ مقاله در مجلات ISI چند امتیاز پژوهشی دارد؟

انتشار 26 اردیبهشت 1401
مطالعه 7 دقیقه

یکی از بهترین پایگاه های علمی که سالانه صد ها مقاله علمی از سرتاسر جهان را دریافت میکند، پایگاه ISI است. در این مطلب میخواهیم بدانیم چاپ مقاله در این مجلات چند امتیاز پژوهشی دارد؟

چاپ مقاله در مجلات ISI چند امتیاز پژوهشی دارد؟

در دو قرن اخیر، نگارش و چاپ مقاله در پایگاه های علمی تبدیل به مهمترین فعالیت دانش پژوهشان و محققان در سراسر جهان شده است. با چاپ مقاله علاوه بر اینکه محققان به یکی از مهمترین مسائل مهم علمی پاسخ میدهند، باعث میشوند یافته های آنها برای همیشه بنام خود ثبت شوند. همچنین دانشجویان دانشگاه ها برای اینکه بتوانند از دانشگاه بهتری پذیرش بگیرند، از پایان نامه خود دفاع کنند و در نهایت فارغ التحصیل شوند، به امتیاز چاپ مقاله نیاز دارند. در این میان مجلات ISI بدلیل کیفیت بالا و سختگیری زیاد، دارای امتیاز ویژه ای هستند، از این رو دانشجویان تمام تلاش خود را میکنند تا بتوانند از این مجلات پذیرش بگیرند.

تصویر

تعریف مجلات ISI

اساسا منظور از مقاله ISI، مقاله ای است که در یک مجله ISI به چاپ رسیده باشد. بنابراین باید ببینیم که مجله ISI چیست. گسترش روز افزون علوم و فناوری های جدید، لزوم توجه به معیارهای ارزش دهی به تحقیقات، پژوهش ها و مجلات را ناگزیر می سازد. از کجا باید متوجه شد که نتایج تحقیقاتی ارائه شده در یک مقاله،  از چه جایگاه علمی برخوردار است؟ آیا مطالب علمی مندرج در یک مقاله قابل اعتماد می باشد یا خیر؟

بدون تردید وجود یک مرجع ارزیابی بی طرف که هم نیازهای استفاده کنندگان را به بخوبی شناسائی نماید و از طرفی دیگر  نقاط ضعف و قوت منتشرات علمی و پژوهشی در زمینه های مختلف را ارزیابی نماید، می تواند راهگشای خوبی برای پژوهشگران باشد. چند موسسه در جهان به نمایه سازی مجلات علمی اشتغال دارند. این موسسه‌ها با تعیین استانداردهای مختلف و دنبال کردن این استانداردها در مجلات منتشر کننده مقالات علمی، به نوعی اسباب سنجش فعالیت‌های علمی در حوزه‌های مختلف علمی را فراهم می‌کنند. یکی از این موسسات که به طور نسبی از اعتبار و شهرت بیشتری برخوردار است، ISI است که مخفف حروف اول موسسه Institute for Scientific Information  می باشد. این موسسه بخشی از موسسه " تامسون رویترز" است. به عنوان جمعبندی می توان گفت که ISI در واقع يك مرجع تعيين استاندارد و معتبر بودن نشريان علمي در سراسر جهان است بدين معنا كه صلاحيت نشريات مختلف در زمينه هاي ياد شده بررسي شده و در صورت داشتن اعتبار علمي و رعايت اصول فني چاپ نشريه، در ليست نشريات اين موسسه قرار مي گيرد. بنابراین مجلاتی که در لیست مجلات این موسسه قرار می گیرند به مجلات ISI مشهور هستند و اگر مقاله ای در چنین مجلاتی به چاپ رسد، مقاله ISI می باشد و چنین مقالاتی دارای اعتبار علمی می باشند.

چگونه تشخیص دهیم مجله ای ISI  می باشد یا خیر؟

همانطور که عنوان شد ملاک ISI بودن یا نبودن یک مجله قرار گرفتن نام آن مجله در فهرست مجلات موسسه تامسون رویترز می باشد. بنابراین برای بررسی اینکه مجله ای ISI می باشد یا خیر می بایست به وبسایت این موسسه مراجعه نمود و نام مجله و یا شاپا مجله( ISSN) را جستجو نمود. در صورتی که نام مجله در نتایج جستجو نمایش داده شود، مجله مورد نظر شما جزو مجلات ISI می باشد. با توجه به این که ISI بودن یا نبودن یک مجله همیشگی نیست و با ارزیابی سالانه ای که این موسسه انجام می دهد ممکن است مجلاتی جدید به این فهرست اضافه شوند و یا مجلاتی حذف شوند، حتما به وبسایت تامسون رویترز مراجعه نموده و نام و یا ISSN مجله را جستجو نمایید. آدرس سایت تامسون رویترز برای جستجوی نام مجله:

http://mjl.clarivate.com/

بهتر است به جای نام مجله، ISSN مجله را جستجو نمایید.

رتبه بندی مجلات ISI بر چه اساسی است؟

تا کنون متوجه شدیم که مجلات یا ژورنال های ISI مجلاتی هستند که در لیست مجلات موسسه تامسون رویترز قرار دارند و این مجلات، مجلات معتبری هستند. اما ایا همه مجلات ISI داری اعتبار یکسانی هستند و بین آن ها تفاوتی نیست. مسلما جواب این پرسش این است که همه مجلات ISI از نظر اعتبار در سطح یکسانی قرار ندارد و برخی مجلات معتبرتر از مجلات دیگر هستند. اما ملاک رتبه بندی مجلات ISI چیست؟ ملاکی که موسسه تامپسون رویترز برای ارزش دهی به مجلات ISI استفاده می کند، ایمپکت فاکتور (IF) و یا ضریب تاثیر نام دارد و به صورت میانگین تعداد دفعاتی که به مقالات یک مجله در دو سال قبل رفرنس داده شده است، تعریف می گردد. بالاتر بودن ایمپکت فاکتور یک مجله بدین معناست که مقالات این مجله به طور میانگین توسط مقالات بیشتری مورد ارجاع قرار گرفته اند و بنابراین این مجله در بین محققان از اعتبار بیشتری برخوردار بوده است و بیشتر مورد استناد قرار گرفت است.

همچنان که اشاره کردیم، وب‌آف‌ساینس (Web Of Science: WOS) نیز در واقع قسمتی از شرکت تامسون رویترز است که به نوعی در داخل و بطن WOK قرار دارد و زیرمجموعه‌ای از آن محسوب می‌شود،WOS خود شامل چندین پایگاه‌داده و یا نمایه بزرگ است که تعدادی از آن‌ها مربوط به کنفرانس‌ها است، WOS حدود ۴۵ زبان مختلف را پوشش می‌دهد و بیش از ۱۲ هزار مجله را پوشش می‌دهد. امروزه بخش علمی شرکت تامسون با عنوان Clarivate Analytics  به ارائه لیست تمامی مجلات تحت پوشش این موسسه می‌پردازد.  مجموعه وب‌آف‌ساینس شامل چهار نمایه اصلی زیر می‌باشد و مجلات موجود در این چهار نمایه اعتبار علمی بیشتری دارند:

۱-  نمایه استنادی علوم (Science Citation Index: SCI) یا  (Science Citation Index Expanded: SCID) که زمینه‌های فنی، مهندسی، پزشکی و کشاورزی را شامل می‌شود.

۲- نمایه استنادی علوم اجتماعی ( Social Science Citation Index: SSCI) که حدود ۱۱۸۰ مجله در زمینه علوم اجتماعی را پوشش می‌دهد.

۳- نمایه استنادی هنر و علوم انسانی ( Art & Humanities Citation Index: AHCI) که حدود ۱۱۳۰ عنوان مجله در حیطه هنر و علوم انسانی را شامل می‌شود.

۴- نمایه استنادی علوم نوپدید (Emerging Sources Citation Index: ESCI)  که این نمایه به تازگی به لیست نمایه‌های این وب‌سایت اضافه شده است و علوم و مجله‌های با موضوعات نوپدید را شامل می‌شود.

تا زمانی که مجله‌ای در لیست یکی از این چهار نمایه قرار نگیرد، ضریب تأثیر یا ایمپکت فاکتور یا IF به آن تعلق نمی‌گیرد. به عبارتی دیگر، یک مجله می‌تواند توسط موسسه تامسون رویترز (موسسه ISI) نمایه شده باشد و در این وب‌سایت موجود باشد اما تا زمانی که در چهار نمایه اصلی موجود نباشد، ضریب تأثیر به آن مجله تعلق نمی‌گیرد. اگر مجله‌ای ضریب تأثیر دریافت کند، در لیست مجلات پایگاه گزارش استنادی مجلات یا همان JCR نیز قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که حضور یک مجله در یکی از این چهار نمایه اصلی اولین مرحله برای دریافت ضریب تأثیر است و دریافت ضریب تأثیر توسط یک مجله بعد از حضور در یکی از این نمایه‌ها حداقل دو سال وقت لازم دارد. البته ممکن است یک مجله بیشتر از دو سال نیز در انتظار دریافت ضریب تأثیر باشد و یا ممکن است به دلیل عدم رعایت یک‌سری از قوانین علمی مصوب این موسسه، از لیست‌های اولیه نیز اخراج شود.

نکته: به صورت کلی مجلات ISI ، به دو دسته مجلات ایمپکتدار (JCR) و مجلات بدون ایمپکت (ISI Listed) تقسیم بندی میشوند. مجلات JCR جز مجلات درجه A و مجلات ISI Listed جزء مجلات درجه B تقسیم بندی میشوند.

تصویر
 

چاپ مقاله در مجلات ISI چند امتیاز پژوهشی دارد؟

چاپ مقاله در نشریان معتبر JCR در مصاحبه دکتری هفت امتیاز و همچنین  چاپ مقاله در نشریات معتبر ISI Listed، سه تا شش امتیاز برای نویسنده خود بهمراه خواهد داشت.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله، چاپ کتاب، ترجمه تخصصی، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


 

 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش