نکات کاربردی در نوشتن مقاله ISI

انتشار 10 تیر 1397
مطالعه 3 دقیقه

برای اینکه مقاله ای بتواند در مجلات معتبر بین المللی پذیرش شود، باید اصول و نکات کاربردی را در نوشته های خود رعایت کند. در این بخش نکات کاربردی، در نوشتن مقاله ISI را مورد بررسی قرار می دهیم.

نکات کاربردی در نوشتن مقاله ISI

تاریچه

در سال 1960 میلادی یوجین گارفیلد ، موسسه اطلاعات علمی را با نام تجاری  Institute For Scientific Information تاسیس نمود. وی بنیان اصلی این پایگاه را بر پایه علم سنجی و نشر محصولات پژوهشی بنا کرد. در سال 1992 میلادی این پایگاه توسط موسسه شناخته شده ای به نام تامسون خریداری شد و نام آن به thomson iSI تغییر یافت. این موسسه در واقع بخشی از شرکت عظیم Thomson reuters به حساب می آید.

چاپ مقاله iSI

یکی از روش های پرطرفدار برای نشر نوشته های علمی ، نگارش و چاپ مقالات علمی در ژورنالهای بین المللی است. همان طور که می دانید مجلات ISI ، به دلیل کیفیت بالای پژوهشی ، دارای مقبولیت بسیار بالایی در بین پژوهشگران و محققین داخلی می باشد ، به همین دلیل اکثر دانشجویان و دانش پژوهان عزیز نیز تمام تلاش خود را انجام میدهند تا در یکی از مجلات نمایه شده در پایگاه تامسون رویترز ، مقاله خود را به چاپ برسانند. اما برای چاپ مقاله خود در این ژورنالها ، علاوه بر اینکه باید محتوای نوشته های ما بسیار غنی باشد ،  نیاز داریم تا در حین نگارش مقاله ، نکات کاربردی مختلفی را رعایت کنیم.

نکات کاربردی در نوشتن مقاله ISI

1.داشتن هدف : قبل از هر اقدامی باید تمرکز کنیم و هدف خود را از نگارش مقاله ISI بدانیم. باید بدانیم این مقالات بدون انجام تحقیقات و پژوهش های مناسب ، هیچ گاه نمیتوان نتیجه دلخواه خود را دریافت کرد.

2.نگارش صحیح مقاله : برای اینکه در میانه های راه به مشکل نخوریم ، باید از طرز نوشتن صحیح مقاله در قالب یک نمونه بین المللی ، کاملا آگاه باشیم. باید بدانیم هر مقاله ای چهارچوب نوشتاری خاص خود را دارد که باید رعایت گردد.

3.در آوردن نوشته به قالب صحیح یک مقاله ISI : یک مقاله ، از بخش های مختلفی تشکیل شده است که کیفیت هر بخش میتواند در دریافت نتایج مختلف تاثیر گذار باشد.

در ابتدا باید عنوان مناسبی را برای مقاله خود انتخاب کنید. عنوان مقاله را میتوان پرچم دار بخش های مختلف مقاله دانست. در انتخاب کلمات آن حساسیت به خرج دهید چراکه همین چند کلمه ، اولین تصویر ذهنی را به خوانندگان میدهد و ارتباط درست آن با موضوع نوشته بسیار حائز اهمیت است.

 مرحله بعد بخش بیان موضوع است. این قسمت باید بدون پیچیدگی بیان شود و تمام مطالب جامع و صریح بیان گردند.

نحوه بیان بخش روش تحقیق بسیار مهم است. چراکه اگر در این بخش کوتاهی و نقصی وجود داشته باشد ، حتی با داشتن مطالب سطح بالا ، بدون شک تمام زحمات شما بیهوده خواهد بود.

بخش مهم دیگر در نگارش مقاله ISI ، قسمت نتیجه گیری است. چراکه شما تمام زحمات خود را برای این لحظه کشیده اید. برای خوانندگان و البته داوران مقالات علمی هم بسیار مهم است که حاصل زحمات شما ، چه نتایجی را به همراه خواهد داشت و می تواند حلال چه مشکلی از مشکلات یک جامعه باشد.

در پایان هم به بخش منابع میرسیم. این بخش نیز مهم است. چراکه شما باید نام نویسندگان و منابعی که از آنها برای نوشتن این مقاله کمک گرفته اید ، در این بخش به درستی اشاره کنید.

4. نگارش  abstract ( چکیده ) : با این که این بخش از مقاله ، ابتدایی ترین بخش آن است ، اما بهتر است نگارش آن را در انتهای پژوهش انجام دهیم. این بخش یکی از سخترین بخش های مقاله نویسی است ، چراکه از این بخش میتوان به عنوان بخش تبلیغی مقاله نام برد. خوانندگان و داوران مجلات ، این بخش را با دقت مطالعه میکنند و اگر فاقد استاندارد های لازم باشد ، بدون شک به مقاله شما با دید منفی نگاه خواهند کرد ، و چه بسا حتی بسیاری از خوانندگان ، در صورت ضعیف بودن این بخش ، حتی از خواندن بقیه مقاله منصرف گردند.

5.انتخاب درست مجله : باید این بخش را یکی از مهمترین بخش های پروسه چاپ مقاله دانست. همه افراد دوست دارند تا مقالات آنها در بهترین مجلات به چاپ برسند اما نویسندگان مقالات باید عیار کاری مقاله خود را بدانند چراکه ارسال مقاله سطح پایین به مجلات سختگیر و بالعکس ، کاری بیهوده است که فقط زمان شما را هدر میدهد. همچنین در بحث انتخاب ژورنال مناسب ، باید به موضوع و  تخصص مجلات انتخابی دقت شود. باید مقاله و مجله هم اسکوپ و هم موضوع هم باشند ، چراکه در غیر این صورت ، بدون تردید مقاله ریجکت خواهد شد.

6.ترجمه تخصصی : تمام مجلات بین المللی که iSI سرآمد آنهاست ، قبل از اینکه به مجله انتخابی ارسال گردند ، باید توسط مترجم مناسب ، ترجمه تخصصی شوند. فرق ترجمه تخصصی و ترجمه عمومی در کلمات بکار رفته در متن مقالات است. همان طور که می دانید مقالات علمی دارای کلمات و اصطلاحات خاص رشته های علمی مختلف هستند و کسانی می توانند آنها را به درستی ترجمه کنند که خود به رشته تخصصی متن مقاله مسلط باشند.

مطالب بالا ، بخشی از نکات کاربردی در نگارش مقالات ISI بود. برای دریافت اطلاعات تکمیلی و مشاوره رایگان با کارشناسان موسسه آذرگان ، می توانید از یکی از راههای ارتباطی ، با ما تماس بگیرید.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش