نکات کلیدی نوشتن مقاله

انتشار 27 اسفند 1396
مطالعه 1 دقیقه

در نوشتن یک مقاله علمی ، برای اینکه هم توجه داوران و هم خوانندگان را جلب کنیم باید علاوه بر محتوای قوی ، تمام بخش های مقاله را درست و بدون ایراد نگارش کنیم.

نکات کلیدی نوشتن مقاله

نکات کلیدی نوشتن مقاله

 

موضوع مقاله اولین و یکی از مهمترین بخش های یک مقاله است و موضوع انتخابی باید کاملا بروز باشد تا هم نظر خواننده و هم نظر داوران را به خود جلب کند.همچنین باید طوری باشد تا زمینه ی رشد ایده های نو در آن وجود داشته باشد تا پژوهشگران با مطالعه ی نتایج آن به چیز های جدیدی دست پیدا کنند.

در نگارش مقاله سعی کنید اول هدف و ایده ی کلی را در ذهن داشته باشید و سپس به تحقیق و نگارش در جزییات بپردازید.به این روش در اصطلاح روش بالا به پایین میگویند. در این روش سعی کنید حتی در نگارش جزئیات هم از بالا به پایین بنویسید.

در نوشتن جملات و پاراگراف ها دقت کنید. زمان فعل ها هماهنگ و در یک زمان باشد.پاراگراف های تک جمله ای را به حداقل برسانید.بین پاراگراف ها تناسب معنایی برقرار کنیم.حدالامکان از جملات ساده و قابل فهم استفاده کنیم تا هم خواننده از مقاله راضی باشد و هم در داوری از امتیاز برخوردار باشیم.

از اضافه گویی و کش دادن بیخود جملات بپرهیزیم و هرجمله یک مفهوم واحد را بیان کند.جملات بلند را شکسته و به جملات کوتاه تر تبدیل کنید.خود را به جای خواننده بگذارید، جملات خسته کننده طولانی با فرمول های پیچیده زیاد جلوه خوبی ندارد.میتوانید توضیحات بیشتر را در قسمت ضمیمه بگنجانید.یک جمله ی استاندارد حدودا دارای 20 کلمه است.

سعی کنید از نمودار، شکل و جدول در جای مناسب استفاده کنید. در بسیاری از موارد یک شکل می‌تواند از نوشتن چندین پاراگراف، مطلبی را به مراتب بهتر به خواننده انتقال دهد. اما مراقب باشید تعداد جداول و شکل ها از حد نرمال بیرون نرود.

در قسمت نتایج ، فرضیات را با دقت توضیح دهید.برای خواننده اطلاعات کافی برای انجام آزمایشات و شبیه سازی کامپیوتری در مقاله گنجانده شود.نتایج بدست آمده تغییر ندهید ، چون با کم و زیاد کردن غیر واقعی محتوای مقاله را زیر سوال میبرید.

پس از نوشتن مقاله، حتما وقتی را برای مرور و اصلاح مقاله در نظر بگیرید. سعی کنید چند هفته آن را مطالعه نکنید. زیرا پس از یک مدت ذهن شما آماده ارائه ایده های جدید و برطرف کردن ایرادات احتمالی قبلی می شود. مقاله را در اختیار اساتید، دوستان و یا افرادی که تجربه خوبی در نوشتن مقاله دارند، قرار دهید و از دیدگاه آنان مطلع شوید. تلاش کنید نکات مطرح شده توسط آنان را در نسخه نهایی پیش از ارسال بگنجانید.

در نهایت با تکیه بر نکات بالا ، بر مقاله ی خود تسلط یابید. نگارش و ویرایش صحیح مقاله در کنار ترجمه ی درست ، میتواند شما را به موفقیت نزدیک کند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش