با آزمون های زبان MSRT, MHLE, EPT و UTEPT آشنا شوید.

انتشار 13 خرداد 1397
مطالعه 3 دقیقه

برای برخی از داوطلبان ، یکی از سخت ترین مراحل پروسه تحصیلات تکمیلی ، دریافت قبولی در یکی از آزمون های زبان است.در این بخش به معرفی مهمترین آزمون های زبان برای داوطلبان دکتری می پردازیم.

با آزمون های زبان MSRT, MHLE, EPT و UTEPT آشنا شوید.

در چند سال اخیر داوطبان مقطع دکتری ، پیش از آنکه در این آزمون شرکت کنند  ، باید در یکی از آزمون های زبان بین المللی یا داخلی پذیرفته شوند. انتخاب داخلی یا بین المللی بودن آزمون به رشته و دانشگاه هدف بستگی دارد ، اما اکثر دانشجویان بدون داشتن اطلاعات کافی ، وقت و هزینه زیادی را صرف آزمون های بین المللی می کنند ، غافل از این که می توانند با هزینه و زمان کمتر ، به اهداف خود برسند.

در این بخش ، مهمترین آزمون های زبان انگلیسی که در داخل کشور برگزار می شوند را مورد بررسی قرار می دهیم.

mSRT( آزمون زبان انگلیسی وزارت علوم )

MSRT را می توان جامع ترین آزمون داخلی دانست که توسط وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری برگزار شده و مورد قبول دانشگاه آزاد و وزارت علوم است. داوطبان این آزمون را دانشجویان رشته های فنی - مهندسی و علوم انسانی تشکیل می دهند. به طور میانگین این آزمون سالانه در حدود 10بار برگزار می شود و دفعات شرکت در این آزمون برای داوطلبان هیچ محدودیتی ندارد. آزمون MSRT را با آزمون های TOLIMO و  TOFEL PBT در یک رده می دانند. داوطلبان در این آزمون باید به  30 سوال شنیداری ، 40 سوال درک مطلب و 30 سوال گرامری ، پاسخ دهند. در این آزمون حداقل نمره برای قبولی 50 میباشد. محل برگزاری این آزمون در مراکز استان ها می باشد. 

MHLE (آزمون زبان انگلیسی وزارت علوم)

این آزمون را مختص داوطلبان شرکت در دوره های علوم پزشکی دانشگاه های دولتی می دانند که توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش ، برگزار می شود. اگر داوطبان گروه پزشکی ، قصد تحصیل در دانشگاه های سراسری را دارند ، بهتر است در این آزمون شرکت کنند. متون و لغات به کار رفته در این آزمون در تمام بخش ها ، تخصصی این رشته است و دانشجویان با آن آشنایی بیشتری دارند. اما اگر مد نظر آنها دانشگاه آزاد اسلامی است ، بهتر است MSRT را در برنامه خود قرار دهند ، چرا که دانشگاه آزاد ،  آزمون MHLE را قبول ندارد. البته یکی از مزیت های آزمون MSRT نسبت به MHLE ، تعداد دفعات برگزاری آزمون است که شانس قبولی داوطلبان را تا حد زیادی بالا می برد. داوطلبان در این آزمون باید به 30 سوال شنیداری ، 30 سوال درک مطلب ، 20 سوال واژگان و 20 سوال گرامر پاسخ گو باشند. این آزمون سالانه حدود 5 بار در تهران و تعدادی از شهرهای دیگر برگزار می شود و شرکت دراین آزمون ها ، هیچ محدودیتی ندارد.

EPT ( آزمون زبان انگلیسی برای دانشگاه آزاد اسلامی )

این آزمون برای داوطلبان شرکت در آزمون های پزشکی و غیر پزشکی دانشگاه آزاد الزامی است. اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد را دارید ، حتما در آزمون EPT شرکت کنید ، چرا که قبولی در این آزمون ، به مراتب راحت تر از آزمون های دیگر است. در این آزمون برخلاف آزمون های دیگر ، از دو مهارت READING و  GRAMMER ارزیابی به عمل می آید. سختی این آزمون را با آزمون TOFEL PBT  مقایسه می کنند. داوطلبان در این آزمون باید  به 30 سوال درک مطلب ، 35 سوال لغت و 35 سوال گرامری پاسخ دهند. در این آزمون حداقل نمره برای قبولی را 50 در نظر گرفته اند. معمولا این آزمون ها هر ماهه برگزار می شود و محل برگزاری آن در دانشگاه های مراکز استان ها است.

UTEPT (آزمون زبان دانشگاه تهران)

مرکز این آزمون در دانشگاه تهران است و سالانه 6 بار برگزار می شود. مدرک آزمون UTEPT در این دانشگاه و برخی دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم مورد پذیرش می باشد. داوطلبان این آزمون باید به 30 سوال واژگان ، 30 سوال گرامر و 40 سوال درک مطلب پاسخ دهند.

نکات مهم در مورد آزمون ها

  • تمام موارد اشاره شده تنها در داخل ایران دارای اعتبار می باشند ، اما کسانی که تقاضای دریافت فرصت مطالعاتی خارج از کشور را دارند ، باید مدرک MSRT را ارائه کنند
  • منابع این آزمون ها تنها موارد مطرح شده در آنها نیست و طراحان سوالات ، به طرح پرسش هایی از مجلات معتبر دنیا گرایش یافته اند. داوطلبانی که در سالهای اخیر در این آزمون ها شرکت کرده اند ، با سوالات ، ابهامات و لغات جدیدی روبرو شده اند که برای آنها تازگی داشته است.
  • برای شرکت در آزمونهای MHLE ، MSRT و EPT هزینه دریافتی 60 هزار تومان و برای آزمون  UTEPT  هزینه دریافتی ، 150هزار تومان است.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش