مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب

انتشار 5 بهمن 1396
مطالعه 10 دقیقه

یکی از راه‌های افزایش بار علمی کشورها، تبدیل پایان‌نامه‌های دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به کتاب و چاپ آن‌ها است. بسیاری از نوآوری‌ها و پیشرفت‌های جوامع کنونی، حاصل نگارش کتب و مقالات علمی فرهیختگان آن جامعه است. با نشر کتاب خود می‌توانیم یافته‌های خود را در دسترس علاقه‌مندان قرار دهیم و نام خود را همیشه زنده نگه‌داریم.

اهمیت تبدیل پایان‌نامه به کتاب

بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد که متقاضی ادامه تحصیل در مقطع دکترا هستند از ارزش و امتیاز چاپ کتاب و چاپ مقاله در قبولی آن‌ها باخبر هستند. همچنین اساتید دانشگاهی برای تبدیل وضعیت به عضو هیئت‌علمی می‌توانند رزومه‌ی خود را با چاپ مقاله در مجلات معتبر، ترجمه کتاب‌های جدید و تبدیل پایان‌نامه به کتاب و چاپ آن تقویت نمایند. علاوه بر این تبدیل پایان‌نامه به کتاب باعث می‌شود تا تمامی تحقیقات و نتایج حاصل از تلاش‌های انجام‌شده در تهیه پایان‌نامه در کتابخانه ملی ثبت شود و در دسترس عموم و همچنین دانشجویان و متخصصان همان رشته قرار گیرد. چاپ کتاب از پایان‌نامه موجب جلوگیری از سرقت علمی احتمالی از یافته‌های پایان‌نامه می‌شود. همچنین چاپ کتاب نشانگر تسلط و تخصص شما در رشته تحصیلی‌تان است که این کار می‌تواند در آینده شغلی و تقویت رزومه کاری شما نیز بسیار تأثیرگذار باشد.

پایان نامه

مراحل تبدیل پایان‌نامه به کتاب

منظور از مراحل تبدیل پایان‌نامه به کتاب مراحلی است که از آغاز تبدیل پایان‌نامه به کتاب تا چاپ و در دسترس قرار گرفتن کتاب انجام می‌شود. درنتیجه می‌توان این مراحل را به دو مرحله اساسی آماده‌سازی فایل و مراحل چاپ تقسیم‌بندی کرد.

  1. مراحل اولیه آماده‌سازی کتاب

  2. مراحل دریافت مجوزات و چاپ کتاب

مراحل چاپ کتاب از پایان نامه

مراحل چاپ کتاب از پایان‌نامه

مراحل اولیه آماده‌سازی فایل کتاب

مراحل دریافت مجوزات و چاپ کتاب

مراحل اولیه آماده‌سازی فایل کتاب

  • ادیت محتوایی

  • فرمت بندی

  • صفحه‌آرایی

  • ویراستاری ادبی

مراحل دریافت مجوزات و چاپ کتاب

  • طراحی جلد

  • دریافت شابک (ISBN) کتاب

  • دریافت فیپا کتاب

  • دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

  • چاپ و صحافی کتاب در چاپخانه

  • ارسال کتاب

  • اعلام وصول

مراحل اولیه تبدیل پایان‌نامه به کتاب (آماده‌سازی فایل کتاب)

مراحل اولیه آماده‌سازی فایل کتاب مستخرج از پایان‌نامه شامل مراحل زیر می‌شود:

ادیت محتوایی

منظور از ادیت محتوایی حذف بخش‌های اضافی مرتبط با پایان‌نامه است که این بخش‌ها نباید در کتاب باشند. اول‌ازهمه صفحات ابتدایی پایان‌نامه که مربوط به‌صورت جلسات و اطلاعات نویسندگان، اساتید و عنوان پایان‌نامه است باید حذف شود. مهم‌ترین بخش ادیت محتوایی مربوط به انتخاب عنوان صحیح برای کتاب است. به این نکته دقت نمایید که حتماً عنوانی متفاوت و کوتاه‌تر از عنوان پایان‌نامه انتخاب شود. فصل‌های مربوط به پایان‌نامه مانند بخش روش تحقیق، اهداف و فرضیه‌ها باید حذف شوند زیرا این فصول مختص پایان‌نامه هستند و نیازی نیست که در کتاب آورده شوند. عبارت‌ها و کلمات‌ مربوط به پایان‌نامه مانند در این پایان‌نامه، در این پژوهش، در این تحقیق باید حذف و با عبارت در این کتاب جایگزین شوند.

ماشین تایپ

فرمت بندی

بعد از حذف مطالب اضافی و همچنین اضافه کردن مطالبی که نیاز و صلاح به آوردن در کتاب است باید فایل کتاب فرمت بندی شود. منظور از فرمت بندی کتاب یعنی خارج کردن فرمت و صفحات پایان‌نامه از حالت پایان‌نامه و تبدیل فرمت آن به کتاب است. در بخش فرمت بندی، فرمت و ساختار پایان‌نامه باید تغییر کند و به ساختار و فرمت کتاب دربیاید، یعنی سایز فایل از حالت A4 خارج شود و به یکی از سایزهای استاندارد چاپ کتاب که در جدول زیر مشخص‌شده است دربیاید. فونت، فاصله خطوط، حاشیه‌ها، جداول و تصاویر در این مرحله مرتب و رعایت می‌شوند.

صفحات کتاب

سایز و قطع کتاب‌ها:

قطع

اندازه (سانتی‌متر)

توضیحات

قطع جیبی

15x11

قطع پالتویی

21x12

قطع رقعی

21x14

قطع خشتی (مربعی)

21x21

قطع بیاضی

22x29

در این قطع عرض کتاب بیشتر است

قطع وزیری

24x 17

قطع بیاضی بزرگ

24x34

قطع رحلی کوچک

29x22

قطع رحلی بزرگ

34x24

قطع سلطانی

49x34

صفحه‌آرایی

بعد از انجام فرمت بندی صحیح کتاب نوبت به صفحه‌آرایی کتاب می‌رسد. برای صفحه‌آرایی کتاب، سایز کتاب طبق اندازه‌های اعلامی در جدول سایز و قطع انتخاب می‌شود. بعد از تنظیم صفحه عنوان و نام نویسنده صفحات تقدیم و تشکر آورده می‌شود. ازآنجایی‌که این کتاب مستخرج از پایان‌نامه است بهتر است تا صفحه‌ای با عنوان سخن نویسنده، برای خوانندگان و یا پیشگفتار به کتاب اضافه شود. بعد از واردکردن این موارد نوبت به فهرست مطالب است که حتماً طبق استاندارد و قوانین کتاب بید نوشته شود. مهم‌ترین اصل در مرحله صفحه‌آرایی مربوط به تنظیم صفحات زوج و فرد کتاب است. اگر شروع فصل به صفحه زوج برسد باید آن صفحه زوج را خالی قرارداد و از صفحه فرد شروع کرد. فاصله خطوط شروع فصل از ابتدای صفحه با فاصله خطوط ابتدایی در سایر صفحات متفاوت است که حتماً باید رعایت شود. هدرهای صفحات زوج و فرد متفاوت است. هدر صفحات زوج عنوان کتاب و هدر صفحات فرد عنوان فصل هست. تمامی این موارد مربوط به صفحه‌آرایی باید توسط یک متخصص مسلط به فن صفحه‌آرایی انجام شود. به دلیل حساسیت این مرحله توصیه می‌شود حتماً از خدمات صفحه‌آرایی مؤسسات و انتشارات چاپ کتاب کمک بگیرید.

مطالعه کتاب

ویراستاری ادبی

برای تقویت کتاب و بالا بردن کیفیت کار ویراستاری ادبی فایل آماده‌شده مرحله‌ای بسیار مهم است. سعی کنید چندین بار محتوای کتاب را مطالعه نمایید تا هیچ‌گونه ایراد تایپی، املایی و نگارشی نداشته باشد و اگر زمان و تخصص کافی را نداشتید حتماً از یک ویراستار متخصص کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید:

فیلم آموزش تبدیل پایان‌نامه به کتاب

مراحل چاپ کتاب (دریافت مجوزات و چاپ کتاب)

بخش دوم از مراحل چاپ کتاب از پایان‌نامه مربوط به مراحل دریافت مجوزات، پرینت، صحافی و ارسال کتاب‌ها هست. مراحل چاپ، بعد از آماده شدن فایل کتاب باید توسط مؤسسات چاپ کتاب و انتشارات انجام شود، این مراحل شامل موارد زیر است.

طراحی جلد

جلد کتاب باید با توجه به موضوع کتاب طراحی شود. معمولاً طراحان باتجربه برای اینکه بتوانند طرحی متناسب با موضوع کتاب را طراحی کنند، بخش‌هایی از کتاب را مطالعه می‌کنند و سپس اقدام به طراحی جلد می‌کنند. با توجه به اینکه جلد کتاب نقش بسیار اساسی در جذب خواننده و فروش کتاب دارد حتماً باید در کیفیت بالا و توسط طراحان حرفه‌ای طراحی شود. در طراحی جلد علاوه بر رعایت استانداردهای سایز کتاب و ضخامت کتاب که بعد از صفحه‌آرایی و مشخص شدن تعداد صفحات مشخص می‌شود باید قوانین اخلاقی و فرهنگی نیز رعایت شود و از استفاده تصاویر نامتناسب و مغایر با قانون و اخلاق کشور پرهیز شود.

جلد کتاب

دریافت شابک (ISBN) کتاب

شابک از خانه کتاب توسط ناشر دریافت می‌شود. شابک و یا ISBN مخفف عبارت شماره استاندارد بین‌المللی کتاب یا به انگلیسی International Standard Book Number است. شابک یک کد 10 الی 13 رقمی است که برای هر کتاب به‌صورت جداگانه و مختص تعلق می‌گیرد. شابک معمولاً در مدت‌زمان کوتاهی بین 24 تا 48 ساعت بعد از آماده شدن فایل نهایی کتاب توسط انتشارات دریافت می‌شود.

شابک

دریافت فیپا کتاب

فیپا نیز توسط ناشر یا موسسه چاپ کتاب از کتاب‌خانه ملی دریافت می‌شود. فیپا مخفف فهرست‌نویسی پیش از انتشار است و شامل اطلاعاتی است که در پشت صفحه عنوان کتاب چاپ می‌شود. اداره کل پردازش و سازمان‌دهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی مسئول مستقیم صدور فیپا در ایران است و برای اخذ فیپا باید از طریق این سازمان اقدام کرد. فیپا برای کتاب‌های جدید معمولاً در بازه زمانی 10 الی 20 روز کاری توسط انتشارات دریافت می‌شود. در موارد چاپ مجدد این مدت‌زمان به 5 وز کاری کاهش می‌یابد.

دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزارت ارشاد

این مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازهم توسط انتشارات و یا موسسه چاپ کتاب دریافت می‌شود. فایل کتاب به‌صورت کامل و همراه با طرح جلد در قالب سی دی و یا به‌صورت آنلاین از طریق پنل سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با اطلاعات فیپا و شابک برای صدور مجوز ارسال می‌گردد. مدت‌زمان دریافت مجوز وزارت ارشاد به موضوع و محتوای کتاب بستگی دارد. کتاب‌های علمی و دانشگاهی معمولاً در کمترین زمان‌بررسی می‌شوند اما کتاب‌های شعر یا با موضوعات حساس ممکن است زمان‌بر شود و چندین بار بررسی شود و حتی ابلاغیه بخورد؛ که در این صورت برای دریافت مجوز باید تغییرات و اصلاحاتی در محتوای کتاب صورت گیرد.

چاپ و صحافی کتاب در چاپخانه

بعد از طی تمامی مراحل طی شده ناشر فایل‌های نهایی کتاب و طرح جلد را به چاپخانه ارسال می‌کند و مسئول چاپ بعد از انتخاب نوع چاپ با توجه به تعداد صفحات کتاب، تیراژ مدنظر برای چاپ و رنگ چاپ اقدام به پرینت و یا چاپ صفحات کتاب می‌کند. بعد از چاپ و آماده شدن صفحات روی‌هم مرتب می‌شوند. نوبت به چاپ جلد می‌رسد. صفحات جلد کتاب بعد از چاپ رنگی، لمینت می‌شوند. صفحات و جلد به‌صورت مرتب روی‌هم قرار می‌گیرند و صحافی می‌شوند. کتاب آهای آماده در سایز استاندارد توسط دستگاه برش می‌خورند. تمامی این پروسه مربوط به چاپخانه را می‌توانید در ویدیوی زیر مشاهده نمایید.

فیلم مربوط به مراحل چاپ صفحات کتاب، چاپ و لمینت جلد، صحافی و برش کتاب ها در چاپخانه

ارسال کتاب

کتاب‌های آمده شده توسط چاپخانه به آدرس اعلامی نویسنده ارسال می‌شوند. کد رهگیری مرسوله جهت پیگیری و اطلاع از وضعیت بسته به نویسنده ارسال می‌شود. البته تعداد جلدی که به کتابخانه ملی و وزارت ارشاد ارسال می‌شوند توسط ناشر دریافت می‌شود.

بسته پستی

اعلام وصول

اعلام وصل یا همان مجوز پخش، مجوزی هست که ناشران کتاب به‌منظور تکمیل مراحل چاپ کتاب خود اقدام به اخذ آن از وزارت ارشاد اسلامی ‌نمایند. فرم اعلام وصول کتاب فرمی است که صرفاً مربوط به روال اداری بین مراکز فروش کتاب و ناشر و وزارت ارشاد بوده و از حیطه داشتن سازمان یا نهاد یا ارگان دیگری خارج هست و تحت هیچ شرایطی دانشگاه یا سازمان‌ها برای دادن امتیاز کتاب به نویسنده نه این فرم را مطالبه می‌کنند و نه حق مطالبه این فرم رادارند. با دریافت اعلام وصول، پروسه اداری چاپ یک کتاب پایان می‌پذیرد و اگر ناشر در آینده خواهان تجدید چاپ شود، درصورتی‌که تغییراتی اعمال نشده باشد بدون سیر مراحل بالا این کار انجام می‌پذیرد و اگر ناشر تغییراتی را در محتوا و متن کتاب انجام دهد باید همه‌ی مراحل بالا دوباره پشت سر گذاشته شود.

هزینه چاپ کتاب

چاپ کتاب

هزینه فرمت بندی مقاله و پایان نامه

هزینه

مدت‌زمان مراحل تبدیل پایان‌نامه به کتاب در موسسه آذرگان

اما انجام تمام مراحل بالا برای افراد بی‌تجربه بسیار زمان‌بر و پرهزینه خواهد بود. توصیه می‌شود در این کار حتماً با یک ناشر قوی یا موسسه چاپ مقاله همکاری کنید. برای تضمین کیفیت و زمان تبدیل پایان‌نامه به کتاب خدمات تبدیل پایان‌نامه به کتاب موسسه آذرگان را پیشنهاد می‌کنیم. صفرتا صد مراحل تبدل پایان‌نامه به کتاب در موسسه آذرگان با تضمین کیفیت در سه بازه زمانی عادی، فشرده و فشرده پلاس متناسب بازمان مدنظر شما ارائه می‌شود؛ یعنی آن دسته از دوستانی که به‌صورت فوری و زیر بیشت روز برای ارائه در مصاحبه دکتری و ارگان و سازمان خاصی نیاز به چاپ فوری کتاب از پایان‌نامه دارند می‌توانند از خدمات تبدیل پایان‌نامه به کتاب فوری و با گارانتی موسسه آذرگان استفاده نمایند.

ساعت

مراحل ثبت سفارش تبدیل پایان‌نامه به کتاب و چاپ آن

مراحل ثبت سفارش تبدیل پایان نامه به کتاب و چاپ آن در موسسه آذرگان به ترتیب مراحل زیر است.

ثبت سفارش

ثبت سفارش

بررسی فایل کتاب

بررسی و برآورد هزینه

تایید مشتری

تایید و انجام واریزی

تحویل سفارش

تحویل کتاب های چاپ شده

چرا موسسه آذرگان

پوشش کامل زبان ها و تخصص ها

پوشش کامل زبان ها و تخصص ها

پشتیبانی از اکثر مجلات معتبر داخلی و خارجی

پشتیبانی از اکثر مجلات معتبر داخلی و خارجی

کیفیت و زمانبندی مطابق با نیاز شما

کیفیت و زمانبندی مطابق با نیاز شما

کنترل کیفیت نهایی توسط بازرس

کنترل کیفیت نهایی توسط بازرس

صدور گواهی کیفیت و فاکتور رسمی

صدور گواهی کیفیت و فاکتور رسمی

ارتباط مستقیم با مترجم, ویراستار و پشتیبان

ارتباط مستقیم با مترجم, ویراستار و پشتیبان

گارانتی تا زمان پذیرش و چاپ و انتشار

گارانتی تا زمان پذیرش و چاپ و انتشار

ارائه گزارش سرقت ادبی قبل و بعد از پارافریز

ارائه گزارش سرقت ادبی قبل و بعد از پارافریز

ضمانت پایین ترین تشابه ممکن برای پارافریز

ضمانت پایین ترین تشابه ممکن برای پارافریز

تایپ رایگان و ارائه فایل ترک چنج ویرایش کتاب

تایپ رایگان و ارائه فایل ترک چنج ویرایش کتاب

پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته

پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته

حفظ محرمانگی اسناد و فایل ها

حفظ محرمانگی اسناد و فایل ها

موسسه آذرگان

خدمات تخصصی تبدیل پایان‌نامه به کتاب و چاپ آن در موسسه آذرگان

ما در موسسه آذرگان با همراهی تیم مجرب و حرفه ای در بخش های تبدیل پایان‌نامه به کتاب، ویراستاری ، فرمت بندی ، گرافیک و متخصصین امر چاپ کتاب آماده ایم تا آنچه را در چندین سال تجربه تبدیل پایان‌نامه به کتاب و چاپ کتاب بدست آوردیم به همراه دانش و ابزارآلات نوین در اختیار شما فرهیختگان عزیز قرار دهیم.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

سوالات متداول

در حالت استاندارد بله لازم است از نویسنده یا ناشر اجازه نامه دریافت شود، اما بدلیل اینکه در کشور ما خیلی به قوانین کپی-رایت اهمیت داده نمیشود، معمولا بدون اجازه ترجمه و چاپ میشوند.

در چاپ مجدد هزینه صفحه آرایی و طرح جلد و مجوزها برآورد و از هزینه اصلی کم میشود.

معمولا پروسه چاپ کتاب به موضوع کتاب مرتبط است. موضوعات علمی معمولا 30 روز کاری و کتاب های شعر معمولا 45 روز کاری زمان لازم دارند.

خیر، با کمترین تعداد چاپ (برای مثال 5 نسخه) هم میتوان امتیاز دریافت کرد.

سوالات بیشتر
پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش