ساختار یک مقاله علمی

انتشار 27 اسفند 1396
مطالعه 2 دقیقه

مقاله علمی یکی از راه های انتقال اطلاعات و قرار دادن آنها در اختیار عموم است.در این مقاله ، ساختار یک مقاله علمی را مورد بررسی قرار میدهیم

ساختار یک مقاله علمی

ساختار یک مقاله علمی

 

اجزا اصلی یک مقاله علمی

نوشتن عنوان:انتخاب عنوان مناسب هنر نویسنده است.یک عنوان مناسب پوشش دهنده کل مقاله است و هدف و انگیزه نویسنده را به مخاطب القا میکند.عنوان باید نه خیلی کوتاه و نه یک جمله باشد.چند کلمه ی کلیدی که نه اصطلاح خاص باشند و نه با هم مترادف باشند.یک عنوان نامناسب ارزش مقاله را پایین میآورد و شانس پذیرش را بسیار کم میکند

چکیده:یک کار فنی و هنرمندانه است که باید برای هر مقاله انجام گردد.یک خلاصه کلی از مقاله میتواند در بردارنده موضوع اصلی ، هدف کلی و برخی جداول باشد.یک چکیده حدودا 300 الی 400 کلمه است که باید 3 الی 6 کلمه کلیدی در آن گنجانده شود.در چکیده از تکرار نتایج  پرهیز کنید. چكيده در حقيقت، بخشی جامع و مستقل از اصل گزارش است، پس نبايد پيش از گزارش پژوهش تهيه شود. 

کلمات کلیدی:کلمات برآمده از متن و مرتبط با موضوع اصلی مقاله است و خواننده با خواندن آن ها به محتوای اصلی پژوهش پی میبرد.این کلمات بعد از چکیده میآیند و در حکم موضوعات جزیی مقاله هستند.این کلمات به خواننده کمک میکنند که بعد از خواندن چکیده ، با مفاهیم کلی تحقیق به راحتی ارتباط برقرار کنند

طرح مقدمه:مقدمه از بخش های اصلی مقاله است و شروع خوب مقاله توسط نویسنده به خواننده اجازه میدهد تا از دنیای بیرون به درون مقاله جذب شود و برای ادامه ی مقاله تشنه شود.معمولا داوران هم به این قسمت اهمیت ویژه ای قائل اند و برای ارزیابی یک مقاله روی این قسمت تمرکزی میکنند. در مجموع يك مقدمه خوب شامل: توضيح درباره پيشينه تحقيق، ضرورت­ها، روش، ساختار، منطق حاكم بر فصول است و اينكه چرا اين تحقيق ادامه منطقي گزارش­هاي پيشين است. مقدمه نبايد مفصل و طولاني باشد. بهتر است حداكثر دو صفحه يا يك ششم كل مقاله باشد.

متن اصلی: متن اصلی مقاله ، بدنه ی آن را تشکیل میدهد.دراین قسمت به طور تفضیلی به سوالات تحقیق پاسخ داده میشود.پس تا زمانیکه محقق تحقیقات خود را تکمیل نکرده ، این قسمت نگارش نشود.حجم یک مقاله به خود نویسنده و ژورنال انتخابی بستگی دارد اما بهترین مقاله ، مقاله ای است که با کمترین تعداد صفحات محتوای قویتری داشته باشد.جملات باید ساده ، گویا و صریح گفته شود تا خواننده را خسته نکند.متن اصلی باید از نظر دستوری و نگارشی کاملا صحیح باشد.در غیر این صورت قبل از داوری و توسط ادیتور مجله ریجکت خواهد شد.

نتایج:نتیجه گیری هم بسیار مهم است و در واقع کل مقاله برای رسیدن به این لحظه و این جوابها و راهکارها نوشته شده است.در این قسمت نوآوری های بدست آمده از تحقیقات و راه حل های ارائه شده برای مشکلات جواب داده میشود. ارجاع است. نتيجه مقاله در حقيقت، پاسخ به سئوالاتي است كه از ابتدا طرح شده و اين نتايج، يافته­ هاي مستدل و مستند در متن مقاله است، بنابراين از هر گونه عبارت‏پردازي و ادعاي به اثبات نرسيده، بايد شديداً خودداري نمود.

منابع:اعتبار علمی هر مقاله ای به مستند و مستدل بودن آن است.ارائه فهرست مراجع مقاله هم باعث میشود اخلاق را حفظ و حقوق دیگران رعایت گردد و هم بر مقاله ی خود اعتبار ببخشیم.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش