نوشتن چکیده ABSTRACT خوب برای مقاله ISI

انتشار 19 فروردین 1397
مطالعه 2 دقیقه

چکیده ، خلاصه ای از مفهوم کلی مقاله شماست و خواننده با خواندن آن وارد حال و هوای نوشته های شما میشود.در این مقاله ، نوشتن چکیده ABSTRACT خوب برای مقاله ISI را بررسی میکنیم.

نوشتن چکیده ABSTRACT خوب برای مقاله ISI

نوشتن چکیده ABSTRACT خوب برای مقاله ISI

یک چکیده (ABSTRACT) در واقع ، نسخه ی کوتاه و مینیاتوری از کل مقاله است. چکیده باید در بردارنده مختصری از هر بخش مقاله یعنی، مقدمه، مواد و روش ها، نتایج و بحث باشد. چکیده بایستی با دقت خیلی بیشتری نوشته شود، چرا که یک چکیده خوب باعث جذب مخاطب و ترغیب آن به خواندن ادامه ی مقاله یا کتاب می شود. چکیده نباید از استاندارد ژورنال یعنی 250 کلمه بیشتر باشد و طراحی آن باید ، بر اساس محتوای صریح آنچه که در مقاله آمده است ، نوشته شود. در واقع نوشتن چکیده آخرین مرحله از کار نوشتن یک مقاله است.

ویژگی های چکیده (ABSTRACT) یک مقاله 

1. دامنه ی پژوهش و اهداف اصلی مقاله را اعلام کند؛

2.روش های بکار رفته را توصیف کند؛

3.به طور خلاصه وار نتایج بدست آمده را بیان کند؛

4.نتیجه گیری نهایی را بیان کند.

یادتان باشد بهتر است در نگارش چکیده از افعال گذشته استفاده شود، زیرا چکیده مقاله به تحقیق انجام شده اشاره میکند. از جملات سوالی و علامت تعجب استفاده نشود. در ارائه نتیجه  و اطلاعات نباید به مواردی که در متن نیامده اشاره کرد. و این که چکیده، نباید حاوی جداول و تصاویر باشد. 
یادتان باشد چکیده مقاله در واقع تبلیغ مقاله شماست. از آوردن نقاط ضعف تحقیق خود در چکیده، خودداری کنید. البته باید نقاط ضعف تحقیق در قسمتی از مقاله آورده شود ، ولی مطمعنا جای آن در چکیده نیست.

چه چیزهایی را در چکیده ننویسم؟

از نوشتن موارد زیر در چکیده باید خودداری کرد:

  1. پیش زمینه تحقیق که برای خواننده بیش از حد عمومی باشد (فرض می‌شود خواننده حداقل پیش زمینه‌ای در موضوع تحقیق دارد).

  2. مواردی که در مقاله پوشش داده نشده است.

  3. کلماتی که بیش از اندازه تخصصی یا عمومی باشند.

  4. تعریف کلمات کلیدی

  5. عبارت‌های ریاضی

  6. کمیت‌های عمومی مانند many، several، few و استفاده بیش از اندازه از صفت‌هایی که برداشت عمومی از آنها نمی‌توان کرد مانند innovative ،interesting ،fundamental

  7. جزییات غیر ضروری که بهتر است در مقدمه بیان شوند.

  8. ارجاع به دیگر مقالات. اگر کار شما ادامه کار دیگران است در چکیده از نام آن افراد برای ارجاع به کار انجام شده توسط آنها استفاده نکنید.

چکیده ضعیف چه ویژگیهایی دارد؟

چکیده ضعیف و نا استوار به آن دسته میگویند که با خواندن آن محتوای کلی مقاله را نفهمیم و هدف اصلی آن را درک نکنیم.بیان جزییات غیر ضروری و ارجاع به کارهای قبلی نویسنده از دیگر ضعف های یک چکیده خواهد بود.

چگونگی  نگارش چکیده

بهتر است نگارش چکیده را به مراحل آخر بگذارید تا بعد از جمع بندی کلی راحت تر به بیان کلمات بپردازید. در قدم اول بهتر است بر نوشته های خود مسلط شوید و اگر لازم است آنها را چند بار مطالعه کنید. بهتر است در اولین مرتبه مطالب مهم و ارزشی را با مطالب جزئی و غیر مفید جدا کنید و با هر بار مطالعه دایره لغات نوشته های خود را کوتاه کنید و کم کم به ویرایش آن بپردازید. در قدم بعدی بهتر است شروع به نگارش کنید. از کلمات کلیدی استفاده کنید و اصول  ادبی و فنی را رعایت کنید. باز هم تاکید میکنیم که چکیده یک مقاله در واقع نوعی تبلیغات مقاله شماست، پس در نوشتن آن کوشا باشید و از افراد با تجربه در این زمینه، بخصوص اساتید خود کمک بگیرید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش