مقاله JCR چیست؟

انتشار 3 اسفند 1396
مطالعه 3 دقیقه

معتبرترین مجلات علمی، مجلاتی هستند که در JCR نمایه می شوند و ورود مجلات به JCR بسیار سخت است. آنها باید قوانین و استاندارد های بسیاری را که از سوی موسسه ISI تعیین گردیده است، رعایت نمایند.

مقاله JCR چیست؟

مقاله JCR چیست؟

 

مؤسسه اطلاعات علمی تامسون(ISI)توسط پایگاه اطلاعاتی Web of science هر ساله خصوصیات ژورنال ها و نشریات در زمینه های علمی و اجتماعی سراسر دنیا را مشروط به اینکه این مجلات در موسسه ISI  ایندکس یا نمایه شده باشند بررسی و ارزیابی کرده، سپس رتبه مجلات را تحت عنوان گزارش استنادی مجلات اواخر هر سال به اطلاع عموم میرساند.

 JCR چیست؟

گزارش استنادی مجلات (Journal Citation Reports) یا به اختصار JCR،  به صورت سالانه، توسط موسسه اطلاعات علمی تامسون (ISI) در دو نسخه علوم(Sciences) و علوم اجتماعی(Social Sciences) منتشر می شود. گزارش استنادی مجلات نسخه علوم؛ شامل اطلاعات بیش از ۸۰۰۰ مجله در حوزه‌ی علم و تکنولوژی و گزارش استنادی مجلات نسخه علوم اجتماعی؛ شامل اطلاعات بیش از ۳۰۰۰ مجله در حوزه علوم اجتماعی می باشد. مقالات موجود در ژورنالهای قرار گرفته در پایگاه داده اطلاعاتی JCR اکثرا مقالات پژوهشی و مروری می باشند. سرمقاله ، نامه ها و خلاصه همایش ها و کنفرانس ها معمولا در ارزیابی مقاله محاسبه نمی شوند. گزارش استنادی مجلات بر اساس چند شاخص مورد بررسی قرار میگیرد: شاخصهای Cited Half – Life  Immediately index, IF, که در حال حاضر شاخص ضریب تاثیرگذاری (IF) از مهمترین و اصلیترین آن‌ها برای اعتبار علمی مجلات علمی محسوب می‌شود

 

دلیل استفاده از JCR و نحوه دسترسی به آن

 

 

دلیل استفاده از JCR

معتبرترین مجلات علمی، مجلاتی هستند که در JCR نمایه می شوند. ورود مجلات به JCR بسیار سخت است. آنها باید قوانین و استانداردهای بسیاری را که از سوی موسسه ISI تعیین گردیده است، رعایت نمایند. مجلات پس از ورود به JCR نیز مورد ارزیابی قرار می گیرند و در صورتی که قوانین و استانداردهای موسسه ISI توسط آنها رعایت نشده باشد، نام آنها از JCR حذف می شود.

ایران و JCR

مهم ترین اطلاعاتی که توسط JCR منتشر می شود؛ ضریب تاثیر (Impact Factor) یا IF است. در ایران این عدد مبنای ارزش گزاری تحقیقات علمی است. مقالات مستخرج از تحقیقات علمی در صورتیکه در مجلات نمایه شده در JCR یا مجلات دارای ضریب تاثیر چاپ شوند ارزشمند خواهند بود. می توان گفت تحقیقاتی ارزشمند هستند که نتیجه تحقیق در مجلات علمی دارای ضریب تاثیر چاپ شود. به همین خاطر در آیین نامه‌ی چاپ مقالات علمی که توسط وزارت علوم به دانشگاه ها و مراکز علمی کشور ابلاغ گردیده است، بیشترین امتیاز به مقالات چاپ شده در مجلات نمایه شده در JCR اختصاص یافته است.

 نحوه دسترسی به JCR  نحوه استفاده از  JCR

اطلاعات هر سال مجلات به صورت جداگانه در سیستم JCR ذخیره می گردد. بنابراین، با انتخاب یک سال خاص می توانید تمام اطلاعات مربوط به مجلات همان سال را مشاهده نمایید. زمانی که شما وارد پایگاه JCR میشوید http://jcr.incites.thomsonreuters.com ، صفحه ای ظاهر میشود. در این صفحه می توانید سال و نشریه مورد نظر خودرا انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر شما اطلاعات مجله Harvard business reviewرا برای سال 2018 از بخش گزارش استنادی علوم مورد جستجو قرار دهید، اطلاعات مربوط به سال 2018 این مجله به صورت زیر ارائه خواهد شد.

 

  1. تعداد مقاله های منتشر شده مجله در سال 2018

  2. تعداد استناد های دریافت شده از مقاله های دیگر در سال 2018

  3. محاسبه ضریب تاثیر براساس دیتاهای سال 2018

  4. اطلاعات پایه کتابشناختی از ناشر، خلاصه عنوان، زبان و شماره استاندارد بین المللی پیایندها و...

 

اطلاعات در این صفحه به صورت زیر نمایش داده میشوند:

  1.  Rank: رتبه ژورنال بر طبق شرایطی که شما برای مرتب سازی انتخاب نموده اید می باشد.

  2.  Abbreviated Journal Title : خلاصه عنوان ژورنال می باشد؛ برای رفتن به صفحه ژورنال بر روی آن کلیک نماییدمیکنید..

  3.  ISSN: شماره استاندارد بین المللی پیایندها

  4.  Total cites: مجموع تعداد استنادها به ژورنال در یک سالJCR

  5. Impact factor: ضریب تاثیر ژورنال

  6.  Immediacy Index: تعداد ارجاعات به مقاله های منتشر شده مجله در سال مورد ارزیابی تقسیم بر تعداد مقاله های منتشر شده در همان سال مجله مذکور ، این شاخص در حقیقت شیب رشد منحنی ارجاعات را بیان می کند.

  7. Article: مجموع تعداد مقالات منتشر شده در یک ژورنال در یک سال JCR

 

 صفحه اختصاصی مجلات اطلاعاتی که از این صفحه بدست می آید:

  1. Journal information اطلاعاتی مشابه فهرست برگه آه شامل عنوان آامل ژور نال , آی اس اس ان, عنوان خلاصه استاندارد , آشور , ناشر,سال یا شماره ژورنال, آدرس ناشر و طبقه بندی موضوعی ژورنال را شامل می باشد.

  2. View Journal Summary Button: به فهرست ژورنالها در طبقه بندی موضوعی می برد.

  3. View Category Data Button: این لینک شما را به صفحه طبقه بندی موضوعی پیوند می دهد.

  4. Go to Ulrich’s Button: این لینک شما را به راهنمای نشریات ادواری اولریخ منتشر شده توسط بوکر می باشد، پیوند می دهد.

 

- در قسمت Select an option نیز میتوانید نحوه نمایش اطلاعات را بر اساس طبقه بندی موضوعی، ناشر، یا کشوری خاص تغییر دهید. پس از Submitکردن نحوه نمایش، اطلاعات به صورت طبقه بندی موضوعی، لیستی از موضوعات برای شما نمایش داده می شود و شما می توانید از میان آنها موضوعات مورد نیاز خود را انتخاب کنید. (* توجه داشته باشد که با نگه داشتن کلید Ctrl می توانید چند موضوع را بصورت همزمان انتخاب کنید)

- در قسمت Select to view نیز می توانید نحوه چینش نتایج را بر اساس نیاز خود تغییر دهید. پس از انتخاب حوزه موضوعی و نحوه چینش، بر روی دکمه Submit کلید کنید تا مجلات منتخب برای شما نمایش داده شود.

- با کلیک بر روی Journal title changes در بالای لیست نتایج، می توانید به اطلاعات فهرستی از ژورنالهایی که عنوانشان تغییر یافته است، دست یابید، مانند :عنوان جدید، عنوان جایگزین شده، نوع تغییر و سالی که تغییر یافته است.

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
بازدیدکننده
ناهید شمس
3 سال پیش
از اینکه توضیحات مفید در اختیار دانشجویان مبتدی قرار می دهید ممنونم ، اما لطفاً اطلاعات کامل تر درخصوص کار با پایگاه ها به اشتراک بگذارید تا از سردرگمی دانشجویان در پایگاه ها جلوگیری شود، بسیار ی از دانشجویان ضعف زبانی دارند و نمی توانند به هدف مورد نظر خود حین جستجو در پایگاه ها برسند
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش