مقاله علمی پژوهشی چیست؟

انتشار 5 اسفند 1396
مطالعه 5 دقیقه

مقاله علمی پژوهشی برگرفته از تحقیقی است كه به تازگی پایان یافته است و چون متكی بر یافته های تحقیقاتی است، گزارش تحقیق نیز به آن گفته می شود. در واقع مقالات پژوهشی غالبا از ارائه نتایجی که در

مقاله علمی پژوهشی چیست؟

مقاله علمی پژوهشی چیست؟

 

مقاله علمی پژوهشی ، مقاله ای است که در آن روابط میان متغییر ها و تاثیرات شان بر یکدیگر، با تکیه بر یک روش و الگوی علمی ، مورد سنجش قرار می گیرد. بنابراین در مقاله باید یک ایده جدید و یا یک نوآوری دیده شود. در واقع مقاله علمی پژوهشی می تواند یه مطلب را به علم اضافه کند و تکراری نیست. به همین خاطر است که این گونه مقالات دارای ارزش بیشتری نسبت به مقالات دیگر مثل مقالات کنفرانسی و … دارند.

در دیگر مقالات ممکن است نویسنده یک جمع بندی از کارهای دیگران به صورت خلاصه شده داشته باشد و اصولا هیچ نوآوری در آن نباشد که به این گونه مقالات، مقاله مروری گفته می شود.

در مقالات علمی پژوهشی محقق از یک الگوی روش مند برای تحقیق استفاده می کند که اغلب با ارائه مسئله و هدف مشخص، و طرح فرضیه همراه است.

مقاله علمی پژوهشی چیست؟ 

کميسيون بررسی نشريات علمی کشور مرجع تعيين اعتبار علمی مجله‌ های علمی کشور است. در آيين نامه کميسيون، تعريف فشرده ای از مقالات اين دو نوع مجله ارائه شده است، اما در ادامه تعريف جامع­تری را مشاهده خواهيد کرد:

"هر توليدی که به دنبال جستجوی حقايق و برای کشف بخشی از معارف و نشر آن در  ميان مردم و به قصد حل مشکلی يا بيان انديشه ای در موضوعی از موضو ع های علمی، از طريق مطالعه ای نظام مند، برای يافتن روابط اجتماعی ميان پديده های طبيعی به دست آيد و از دو خصلت اصالت و ابداع برخوردار باشد و نتايج آنها به کاربردها، روشها و مفاهيم و مشاهدات جديد در زمينه علمی با هدف پيشبرد مرزهای علمی و فن آوری منجر گردد، علمی - پژوهشی قلمداد می شود."

 

مقالات علمی پژوهشی به آن دست از مقالاتی گفته می شود که حاصل پژوهش ها و تحقیقات توصیفی و آزمایشگاهی است. این نوع از مقالات از نتایج تحقیقات استخراج می شوند و به منظور منتشر کردن یافته ها و دست آوردهای تحقیقاتی و پژوهشی نوشته می شوند و در مسیر تولید دانش و توسعه آن کمک زیادی می کنند.

 

محقق در مقاله علمی پژوهشی باید بتواند حرفی نو بزند و از جهتی می توان گفت که رکن یک مقاله علمی پژوهشی نوآوری است. از طرفی دیگر جنبه علمی و محتوای کاملا علمی دارد که باید پیام مشخص داشته باشد و یافته ها و نتیج پژوهش های شما را در دانش بشر منتشر کرده و به این دریا چیزی اضافه کند.

 

برای نوشتن یک مقاله ی علمی پژوهشی باید بتوانید طرحی مدون و ساختاریافته بچینید و تحقیقاتی دقیق و استاندارد انجام دهید تا بتوانید نتایج قابل قبولی را ارایه دهید.  از طرفی این نوع مقالات در مجلات تخصصی و حرفه ای چاپ می شوند و به دلایل شرایط این نوع از مجلات و فضایی که برای شما برای گزارش نتایج پژوهش تان در اختیارتان قرار می دهند باید مختصر باشند و در عین حال گزارش پژوهش و تحقیق شما باید به گونه ای نوشته شود که تمامی جنبه های مهم و دست آوردی تحقیق و پژوهش شما را بازگو کند.

 

مقالات علمی پژوهشی گزارشی از پژوهش و نتایج آن به جوامع علمی است و باید به گونه باشد که خوانندگان آن بتوانند تحقیق و هدف شما از آن و همچنین نتایج آن را با مطالعه مقاله شما دریابند. علاوه بر این هر محقق دیگری بتواند با مطالعه مقاله شما پژوهش شما را تمام و کمال از اول تا انتها دوباره انجام دهد.

هدف مقاله های علمی پژوهشی

هدف ، گزارش نتایج و دست آوردهای شما از یک تحقیق و یا پژوهش علمی است و مخاطبان آن اکثرا اساتید دانشگاهی، دانشجویان به خصوص دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و هر پژوهشگر و محققی که در مراکز تحقیقاتی و علمی مشغول به کار است، می باشد.

بخش های اساسی یک مقاله علمی پژوهشی 

 

عنوان ؛اسامی نویسندگان ؛چکیده؛ بدنه مقاله شامل مقدمه،پیشینه تحقیق؛ روش تحقیق؛ نتایج؛ جمعبندی شامل بحث و مقایسه، کاربرد نتایج در دنیای واقعی، پیشنهاد تحقیقات آینده؛ سپاسگزاری و منابع . ما سعی میکنیم در این مقاله هرکدام از این بخش ها را به تفصیل بیان کنیم.

عنوان مقاله علمی پژوهشی

این بخش موضوع پژوهش را به طور خلاصه برای خواننده ارائه می کند و باید با موضوع و اهداف تحقیق هم خوانی داشته باشد. این بخش بهتر است بیش از یک سطر نباشدو تا حد امکان جامع و مانع باشد. عنوان مقاله میشه گفت ستون اصلی یک تحقیق است اگه این بخش با نواقصی روبه رو شود در کل تحقیق اثراتش را خواهد گذاشت.

اسامی نویسندگان (افیلیشن) مقاله علمی پژوهشی:

اسامی نویسندگان اغلب زیر عنوان مقاله آورده می شود. مشخصات، آدرس، تلفن، فاکس و مشخصات نویسندگان در این بخش ذکر می شود.

چکیده مقاله علمی پژوهشی:

این بخش معمولا بین 150 تا 400 کلمه است(از نیم تا یک صفحه). در چکیده با بیانی گذشته نگر ابتدا موضوع و یا هدف پژوهش در حداکثر دوسطر توضیح داده می شود.آنگاه روش پژوهش که شامل جامعه، نمونه،روش اجرا، زمان و مکان اجرای پژوهش و ابزار جمع آوری داده ها است مجموعا در حداکثر سه تا چهار سطر توضیح داده می شود و آنگاه شرح تحلیل یا نتایج کلی پژوهش در دو تا سه سطر انجام می گیرد.چکیده باید آیینه تمام نمای مقاله باشد. 

بخش چکیده به دو دلیل حائز اهمیت است:

  1. این بخش برای اطلاع رسانی به سایر محققان در سایت های اینترنتی قرار می گیرد تا دیگران از حاصل تلاش نویسنده بهره مند گردند.

  2. دوم به این خاطر که خواننده با مطالعه این بخش است که تصمیم می گیرد مابقی مقاله را بخواند یا نه. چکیده را بعد از اینکه مقاله تکمیل شد، می نویسند.

کلمات کلیدی مقاله علمی پژوهشی:

کلید واژه شامل یک تا حداکثر سه کلمه می باشد و در جستجوها به عنوان پل ارتباط بین جستجوگر ومطلب قرار گرفته و او را به محتوا نزدیک تر میکند. نویسنده مقاله کلماتی که اصل مقاله براساس آن نوشته شده است را به عنوان کلمات کلیدی معرفی میکند. هر چه در این کار بیشتر دقت کنیم، بهتر میتوانیم جستجو کنندگان را به مقالمون نزدیک تر سازیم.

مقدمه مقاله علمی پژوهشی:

این بخش خود به سه بخش تقسیم می شود: برای آشنایی بیشتر خواننده تعریفی کلی از موضوع داده می شود بعد از این بخش به اهداف در نظر گرفته شده از انجام تحقیق پرداخته می شود و در بخش آخر نیز به ساختار های بعدی مقاله اشاره می شود.

ادبیات پژوهش مقاله علمی پژوهشی:

این بخش شامل مبانی نظری و تحقیقاتی است که قبلا توسط اشخاص دیگری انجام شده است که سعی می شود نقاط ضعف و قوت این کارهای قبلی مورد سنجش قرار می گیرد. مقاله انجام شده کنونی هم با با کارهای قبلی مقایسه میشود.

روش تحقیق مقاله علمی پژوهشی:

این بخش نوع تحقیق را مشخص میکند. روش نمونه گیری، ابزار تحقیق، جامعه و نمونه، میزان پایایی و روایی تو چگونگی انجام پژوهش را مشخص می کند.

نتایج و یافته ها مقاله علمی پژوهشی:

در بخش نتایج و یافته ها مشخص می شود که نتایج به دست آمده فرضیات تحقیق را تایید میکنند یا نه. اگه فرضیات مورد تایید قرار بگیره به شیوه ای واضح و روشن بیان می شوند.
پیشنهاد هایی برای تحقیقات آینده : در این قسمت نویسنده راه را برای ادامه تحقیقات بوسیله دیگران و یا برای خود در آینده هموار نموده، و حداقل باید یک عنوان مقاله جدید(کوتاه، مناسب، زیبا و جذاب) مرتبط با مقاله حاضر خود را، به خواننده ارائه نماید.

سپاسگزاری

در طول تحقیق کسانی که به پژوهشگر کمک کرده اند بهتر است به نحوی تشکر و قدردانی خود را بیان کنند که این بخش به همین منظور می باشد. این قسمت بهتر است بین 2-5 سطر باشد البته آوردن این بخش اختیاری است و میتوان ننوشت.

منابع:

 یکی از ملاک های ارزشیابی یک مقاله علمی چگونگی استفاده از منابع دسته اول و بروز است .هر چه غنای علمی منابع استفاده شده در مقاله بیشتر و بهتر باشد مقاله از استحکام علمی بیشتری برخوردار است . هنگامی که نام نویسنده و تاریخ انتشار اثری در پرانتز ذکر می شود باید در بخش پایانی مقاله ، فهرست منابع به ترتیب حروف الفبا ارائه شود در صورتی که از یک نویسنده چندین اثر در یک مقاله مورد استفاده قرار بگیرد برای شناسایی منبع باید از شماره های ۱و۲و… یا حروف الفبا الف،ب،… استفاده شود

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش