مجلات اسکوپوس(SCOPUS)

انتشار 3 اسفند 1396
مطالعه 2 دقیقه

یکی از بزرگترین پایگاه های استنادی معتبر مجلات علمی، کتاب ها و مقالات کنفرانس و یکی از ابزار های جامع برای جستجو مجلات اسکوپوس (SCOPUS) است.

مجلات اسکوپوس(SCOPUS)

    مجلات اسکوپوس(SCOPUS)

 

مجلات اسکوپوس(SCOPUS) یکی ازنمایه‌های استنادی معتبر و شناخته‌ شده‌ است که اطلاعات کتاب‌ شناختی حدود 60 میلیون سند را در خود جمع‌آوری کرده‌است. اسکوپوس اطلاعات محصولات حدود ۵هزار ناشر علمی را از سراسر جهان در خود جای داده‌است. در مجموع اسکوپوس اطلاعات ۱۶ هزار و پانصد مجله علمی پژوهشی را در خود نمایه کرده‌است. اسکوپوس یکی از محصولات الزویر(Elsevier)  است که استفاده از اطلاعات آن نیاز به اشتراک و پرداخت هزینه دارد. محصولات الزویر دارای بیش از 55 میلیون مقاله و کتاب است که در حدود 22000 عنوان مجله و کتاب چاپ شده اند.

اسکوپوس همه حیطه‌های علوم که شامل علوم زیستی، فیزیک و شیمی و علوم اجتماعی می‌شود را در برمی‌گیرد. در مقایسه‌ای که با وب آو ساینس انجام شده، اسکوپوس حدود ۲۰ درصد پوشش بیشتری از آن داشته‌است اما مقالات قبل از سال ۱۹۹۵ راندارد بر خلاف وب آو ساینس که تا سال ۱۹۴۵ را شامل می‌شود وگوگل اسکالر نسبت به این پایگاه‌ها دقت کمتری دارد و اطلاعات مربوط به یادکرد در آن کمی معیوب است و دیر به دیر به روز رسانی می‌شود.

 

چگونه بدانیم یک مجله اسکوپوس است یا خیر؟

 

 امروزه در دنیای علم و نشریات سوءاستفاده های زیادی می شود، بعضی مجلات نماد اسکوپوس را در وب سایت خود دارند ولی در واقع اسکوپوس نیستند.برای اینکه بدانیم یک مجله در سایت اسکوپوس نمایه دارد یا خیر بایستی وارد سایت Scopus.com شده و عنوان مجله  را آنجا جستجو نمایید. ایندکس Scopus به عنوان پایگاه استنادی معتبر در تمامی دانشگاه های دنیا مورد تایید می باشد. به صورتی که در کشور ما نیز نشریات نمایه شده در اسکوپوس، دارای اعتبار بالایی می باشند. همچنین به منظور استعلام مجلات نمایه شده در SCOPUS  می توان به لینک تهیه شده در وب سایت Elsevier تحت عنوان journal title list  مراجعه کرد. همچنین لیست کتاب های  اسکوپوس نیز در لینکی تحت عنوان book title list در فایل های اکسل با توضیحات و جزئیات کامل شامل ایمپکت فاکتور ها و غیره درج  شده است. برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در موسسه اسکوپوس می توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید : http://www.scimagojr.com/journalsearch.php

ممکن است مجله ی اسکوپوس انتخابی ما زمانی که مقاله ی خود را سابمیت کرده ایم در لیست مجلات اسکوپوس وجود داشته باشد اما این به این معنا نیست که در سال یا سالهای بعدی نیز این مجله همچنان داخل لیست اسکوپوس وجود خواهد داشت.

 

مقایسه مجلات اسکوپوس و ISI 

 

تفاوت های پایگاه استنادی اسکوپوس  و آی اس آی عبارت اند از:

  1. پایگاه اسکوپوس حدودا 20 درصد نسبت به پایگاه استنادی وب آف ساینس (wos) پوشش بیشتری دارد.

  2. جستجوگر گوگل اسکالر نسبت به پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) دقت کمتری دارد و دیر به دیر بروزرسانی می‌شود.

  3. جستجوی مجلات در پایگاه استنادی اسکوپوس آسان تر از ISI می باشد.

  4. اسکوپوس در سال 1995 آغاز به کار کرده و به مقالاتی که قبل از این تاریخ چاپ شده اند دسترسی ندارد.

  5. ISIدر حوزه هنر،علوم اجتماعی و انسانی از نظر محتوا و هدف نسبت به اسکوپوس برتر است.

  6. دقت و حساسیت Scopusدر تشخیص ارجاعات به هر مقاله کمتر ازISI است.

  7. پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) برای نویسندگان مقاله نیز ، پروفایلی را ایجاد می کند که در آن اطلاعاتی از جمله افیلیشن (affiliation) ،تعداد آثار چاپ شده ،ارجاع دهی به منابع مقالات و ...ثبت می گردد.

 اسکوپوس همچنین برای هر نویسنده، پروفایل هم ارائه می‌دهد که اطلاعات مهمی را در بر دارد مانند affiliation (وابستگی به دانشگاه یا موسسات دیگر)، تعداد آثار چاپ شده و اطلاعات کتابشناسی آنها، مراجع و تعداد یادکردهایی که هریک از مقالات دریافت کرده است. شناسه اچ را برای نوسینده حساب می‌کند. کاربرانی که ثبت نام کرده‌اند می‌توانند در حساب کاربری خود این قابلیت را فعال کنند که اگر در پروفایل کاربری خاص تغییری ایجاد شد به آنها گزارش شود. باید توجه داشت که اسکپوس تنها انتشاراتی که به صورت متوالی و مجموعه می‌باشد را نمایه می‌کند. (مثل ژورنال‌ها، ژورنال‌ها ی تجاری، سری کتاب‌ها و کنفرانس متربال‌هایی که آی اِس اِس اِن دارند) تنها مورد استثناء conference paper (در بردارندهٔ نسخهٔ نهایی و متن کامل مقالات) می‌باشد که نمایه می‌شود اما meeting abstractها که خلاصه‌هایی کوتاه از پژوهش‌های در حال اجرا می‌باشد در اسکپوس نمایه نمی‌شود.

 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش