hijacked یا جعلی بودن بودن یک مجله

انتشار 23 اسفند 1396
مطالعه 3 دقیقه

دانشجویان و پژوهشگران برای اینکه در دام افراد سودجو و جاعلان علمی گرفتار نشوند ، باید مجلات و ژورنالهای جعلی و به اصطلاح hijacked شده را تشخیص دهند.

hijacked یا جعلی بودن بودن یک مجله

یکی از مسائلی که چند سالی است بسیار رواج یافته ، چاپ مقالات علمی در ژورنالهای معتبر داخلی و خارجی است.برای بسیاری از دانشجویان و محققان این مسئله بسیار حیاتی است و حتی دیده شده است که افرادی بخاطر چاپ یک مقاله ، مبالغ بسیار سنگینی را به ژورنال های جعلی پرداخت کرده اند.این مسئله به یکی از بزرگترین معضلات جامعه ی علمی تبدیل شده است و با اینکه تبلیغات و آگاهی های بسیاری از دانشگاه ها و موسسات معتبر در مورد این ژورنال ها میدهند ، باز هم کسانی هستند که پول و وقت خود را در این راه به هدر میدهند.دانشجویان عزیز برای اینکه در دام متصدیان این امور قرار نگیرند باید بسیار آگاه باشند و حتما با چشم باز به این مسئله نگاه کنند

راه های شناخت hijacked یا جعلی بودن بودن یک مجله

  1. معمولا سایت های جعلی قدمت زیادی ندارند و زمان ثبت ادمین سایت حداکثر 1 یا 2 سال است.با مراجعه به سایت  http://whois.com  میتوانید به زمان دقیق طراحی و خریداری شده توسط ادمین پی ببرید.اما فقط به این نکته استناد نکنید، چرا که ممکن است سایتی تازه طراحی شده باشد و وب سایت معتبر یک ژورنال خوب باشد.

  2. معمولا این سایت ها برای طراحان وقت گیر نبوده و پوسته ی سایت را به صورت آماده خریداری میکنند.این سایت ها ظاهری ساده دارند و زحکمت زیادی برای ساخت آن کشیده نشده است. سایت های مهتبر دارای بخش های جانبی مانند تماس با ما ، درباره ما ، آرشیو مطالب و ... هستند که معمولا سایت های جعلی فاقد این موارد هستند.

  3. مجلات معتبر ISI دارای آرشیو های بسیار زیاد از مقالات مختلف هستند که در طول زمان در خود جای داده اند.معمولا مجلات این چنینی که دارای ضریب تاثیر هستند با ارزیابی و پایش بسیار دقیق به این درجه از اعتبار رسیده اند.در مقابل ژورنالهای جعلی به این آرشیو ها دست رسی ندارند.

  4. حتما آرشیو این مجلات را چک کنید.بسیاری از این مجلات ممکن لست آرشیو خود را با مقالاتی پر میکنند که در ژورنال های دیگر به چاپ رسیده اند..شما میتوانید با جستجو این مقالات به جعلی بودن آنها پی ببرید.

  5. نام مجله را در گوگل جستجو کنید.بسیاری از منایع و سایت های انگلیسی هستند که به جعلی بودن مجلات اشاره میکنند یا به صورت ساده اسم ژورنال + hijacked را در گوگل سرچ کنید اگر آن وب سایت لو رفته باشد حتما راجع به آن مطالبی را نوشته اند.

  6. نام مجله ی مورد نظر را همراه نام ادیتور در وب سایت ها جستجو کنید.اگر نام این دو را در کنار هم یافت نکردید حتما به اصل بودن مجله شک کنید.

  7. ژورنال های معتبر ISI معمولا دارای داوری سخت هستند و حتما قبل از پذیرش کامنت های مختلفی را به شما میدهند.اگر مجله ای فقط ایمیل پذیرش مقاله را برای شما ارسای کرد حتما به آ"ن شک کنید.

  8. گاها دیده شده است که برخی سایت های جعلی در راستا و به موازات سایت اصلی ساخته شده و همه چیز آن شبیه به سایت اصلی است و فقط در ادرس ایمیل آن هم در یک یا دو حرف با هم متفاوت هستند. برای پی بردن به وب سایت اصلی به سرچ آن مجله در وب سایتهای مختلف بپردازید. اکثر وب سایتهای دیگر به ژورنال اصلی و شناخته شده لینک می دهند. در انجام این کار دقت کنید.

  9. این وب سایت قبل از این که شناخته شوند مجبور هستند که سریعا مشتری جلب کنند.برای همین ایمیل های مختلفی به متقاضیان میدهند.باید بدانید مجلات معتبر هیچ گاه به متقاضی ایمیل نمیزنند و در واقع نیازی هم به این کار ندارند تا جلب مشتری کنند.

در صورت هرگونه سوال در این موارد ، موسسه آذرگان آماده پاسخ گویی به شما عزیزان خواهد بود.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش