انواع قرارداد چاپ کتاب

انتشار 7 بهمن 1396
مطالعه 3 دقیقه

چاپ یک کتاب دارای چندین نوع قرارداد است و نویسندگان بسته به نوع نوشته ی خود با اطلاع کامل به انتخاب آنها میپردازند. در این مقاله سعی شده که اطلاعات مناسبی از قرارداد های چاپ به نوسندگان و صاح

انواع قرارداد چاپ کتاب

متاسفانه ، با عدم آگاهی برخی نویسندگان جوان و بی تجربه ، برخی ناشران سود جو از این موقعیت استفاده کرده و با اطمینان از فروش حتمی آن اثار ، با مبلغ بسیار ناچیزی به طور دائم حق فروش اثر را از آنان خریداری می کنند و نویسنده ی این اثر احتمالا از سود مادی و معنوی اثر خود محروم خواهد شد.ممکن است همین اثر ، در مدت زمان بسیار کوتاهی به یکی از کتاب های پرفروش بدل شود که نویسندگان آن یا به دلیل مشکلات مادی یا بدلیل عدم آگاهی ،از آن بی بهره خواهند شد. 

انواع قرارداد چاپ

  1. قرارداد حق تالیف کتاب : در این نوع قراداد ، سرمایه گذار با مولف یا مترجم اثر به توافق می رسد که در ازای دریافت مبلغی ( درصدی از قیمت پشت جلد ضربدر تیراژ ) بعنوان حق تالیف به نویسنده پرداخت شود. معمولا ناشران ، این نوع قرارداد را زمانی با یک نویسنده می بندد که از فروش و استقبال اثر او اطمینان داشته باشند. این قرار داد برای نویسندگانی که نمی توانند اثر خود را بدلایل مالی به چاپ برسانند بسیار مناسب است زیرا نه در هزینه های چاپ مشارکت دارند و نه در فروش آن نقشی ایفا می کنند اما اگر خود نویسنده مشکل مالی ندارد و از فروش اثر خود اطمینان دارد این قرارداد اصلا به نفعشان نیست و از سود سرشار آن اثر در آینده بی بهره خواهند ماند.

  2. قرارداد مشارکت در چاپدر این نوع قرار داد بین سرمایه گذار (ناشر) و نویسنده ی اثر ،توافق نامه ای امضا می شود که در آن از هزینه ی چاپ اثر ، انتشار کتاب  تا سود ناشی از فروش ، همه چیز به طور مساوی تقسیم می شود. در این نوع قرار داد باید هزینه ی چاپی که از طرف ناشر برآورد می شود ، واقعی باشد و سرمایه گذار در این مرحله سودی را برای خود در نظر نگیرد.

  3. قرارداد واگذاری اثر : در این نوع قرارداد نویسنده با دریافت مبلغ توافقی از طرف سرمایه گذار ، تمام حقوق مادی و معنوی اثر را به او واگذار می کند و به تعریف دیگر، نویسنده در ازای دریافت مبلغی ، اثری را برای ناشر خلق می کند.

  4. سرمایه گذاری خود مولف : در این قرار نوع قرارداد کلیه ی هزینه ها از شروع چاپ تا انتشار اثر را خود نویسنده و صاحب اثر بر عهده می گیرد. انتشارات در شروع کار با شما قراردادی می بندد و در آن نام نویسنده ، مشخصات کتاب و تیراژ مورد نظر با مبلغ قرارداد، قید شده و حق چاپ کتاب برای همیشه در اختیار صاحب اثر باقی می ماند.در این میان ناشر درصد بسیار کمی از فروش کتاب را مال خود می کند (حدود 10 درصد) و چنانچه در آینده صاحب اثر مایل باشد کتاب خود را دوباره به چاپ برساند می تواند با هر انتشارات دیگری که تمایل داشته باشد قرار داد ببندد.این قرارداد برای کتاب هایی که برای تقویت رزومه ، چاپ کتاب با تیراژ پایین ، چاپ کتاب برای اهدای به اطرافیان و همچنین مولفینی که از بازار کتاب خود اطمینان دارند بسیار حائز اهمیت است. در این نوع قرارداد حتما باید در بند تعیین کننده ی صاحب حقوق مادی و معنوی ، نام نویسنده ی اثر ذکر شده باشد.این نوع قرارداد دارای مزایای بسیاری مانند جواز شرکت در نمایشگاههای بین المللی و استانی، نظارت کامل به چاپ و پخش کتاب ، برخورداری کامل از مزایای چاپ و فروش اثر به سازمان ها و ارگان ها و دریافت تمامی فایل های مربوط به کتاب مانند زینک و صفحه آرایی و ویراستاری و طرح جلد میباشند.

 

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
بازدیدکننده
مبینا
4 سال پیش
سلام من در حال نوشتن رمان هستم و میخواهم قرارداد واگذاری اثر یا قرار داد حق تالیف کتاب داشته باشم. لطفا در صورت خواستار همکاری به ایمیلم پیام بدید. ممنون.
بازدیدکننده
تیم پشتیبانی
5 سال پیش
در پاسخ به:
سلام .من یک رمان بسیار جذاب نوشتم به چند نفر از دوستان که دادم خوندن جذابیت ان را تایید کردند هزینه چاپ ان را ندارم .لطفا راهنمایی کنید
با سلام و عرض ادب روزتان بخیر متاسفانه ما در زمینه بازاریابی و فروش کتاب فعالیتی نداریم. لطفا با ناشرینی صحبت کنید که بتوانند در این زمینه ها به شما کمک کنند.
بازدیدکننده
کامران
5 سال پیش
سلام .من یک رمان بسیار جذاب نوشتم به چند نفر از دوستان که دادم خوندن جذابیت ان را تایید کردند هزینه چاپ ان را ندارم .لطفا راهنمایی کنید
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش