اعلام وصول

انتشار 11 دی 1396
مطالعه 2 دقیقه

پس از چاپ کتاب جهت ترخیص کتاب از چاپخانه، انتشارات کتاب می‌بایست چند نسخه از کتاب به همراه چند فرم اعلام وصول را تکمیل و به وزارت فرهنگ و ارشاد جهت تأیید تحویل دهد.

اعلام وصول

اعلام وصول

 

 

آخرین مجوزی که برای کتاب باید اتخاذ شود برگه اعلام وصول است. این برگه بعد از چاپ کتاب، جهت توزیع و فروش به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده می شود. همان طور که بیان شد قبل از چاپ کتاب سایر مجوزها دریافت شده است و رسیدن به این مرحله به این معنی است که 3 مجوز قبلی اتخاذ شده است. تحویل این فرم به این هدف انجام می شود که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام گردد که کتاب چاپ شده و آماده ی فروش و توزیع است. دریافت این مجوز به این صورت است که ناشر فرم را تکمیل کرده و به همراه چند نسخه از کتاب به وزارتخانه تحویل می دهد و آن ها پس از بررسی های لازم فرم را تائید می کنند. تحویل نسخه های کتاب به انتشارات واسپاری نام دارد. به ازای هر هزار کتابی که قرار است چاپ شود باید دو نسخه از کتاب را به وزارت خانه تحویل داد. حداکثر تعداد ده کتاب است. یعنی به ازای پنج هزار تیراژ و بالاتر همان ده نسخه تحویل داده می شود.

اطلاعاتی که درون فرم تکمیل می شوند شامل موارد زیر است:

الف) باید اطلاعات کلی کتاب مانند عنوان کتاب، زبان کتاب، نام نویسنده یا مترجم،  شابک، حروفچینی، صحافی و … درون فرم تکمیل گردند.

ب) همان گونه که در قبل توضیح داده شده بود، نوشته ها انواع مختلفی دارند. مثل آثار تالیفی، ترجمه، گردآوری و … . باید نوع اثر در این فرم مشخص گردد.

پ) اطلاعاتی مانند نوبت چاپ، تعداد صفحات کتاب، قطع کتاب، شمارگان و قیمت کتاب نیز درون این فرم گنجانده می شوند.

ت)  مشخص است که کتاب ها موضوعات مختلفی دارند. باید موضوع کتاب مشخص شود. مثلا این که موضوع آن فلسفه یا هنر یا جغرافی یا … است. و برای مثال اگر هنر است در کدام دسته می گنجد. مثلا موضوعات هنری شامل عکس و نقاشی، موسیقی و سینما، معماری و شهر سازی و … هستند.

 

نکات و مدارک لازم برای اخذ اعلام وصول

 

 

نکته قابل توجه در زمینه اخذ برگه اعلام وصول این است که در تکمیل و تحویل اطلاعات باید نهایت دقت انجام گردد. چنان چه ناشر پس از ارسال فرم تصمیم بر تغییر یکی از موارد فوق بگیرد، فرم تحویل داده شده باطل است و قابلیت ویرایش ندارد. همچنین درصورتی که پس از گذشت 2 ماه از تاریخ ثبت اعلام وصول رسانه در سامانه ، اصل نشریه به واحد اعلام وصول اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی در هر استان ارسال نشود ، آن اعلام وصول به حالت “عدم دریافت نسخه چاپی” تغییر وضعیت داده و بررسی آن پس از رسیدن نسخه چاپی ، دیگر مقدور نمی باشد و صاحب امتیاز و چاپخانه برای آن شماره از نشریه نیازمند ثبت مجدد اطلاعات اعلام وصول می باشند. بنابراین باید هماهنگی لازم بین انجام مراحل مختلف آن انجام گردد تا مشکلی ایجاد نشود. اگر ناشری اقدام به اخذ برگه اعلام وصول نماید و به هر دلیلی فرم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تائید نشود، به این معنی است که فرم مجوز دریافت نکرده است و در صورتی که مراحل نهایی چاپ و توزیع را انجام داده باشد دچار مشکل خواهد شد و برخورد قانونی با وی صورت خواهد گرفت. بنابراین ناشر باید قبل از انجام مراحل نهایی از تائید فرم اعلام وصول خود مطمئن گردد.

مدارک اعلام وصول

  1.  ثبت درخواست اعلام وصول از طریق سامانه ی جامع کتاب

  2.    ارایه یک نسخه کتاب (با درج شماره درخواست اعلام وصول ثبت شده، در صفحه اول کتاب)

  3.  ارایه برگ واسپاری  به ازاء هر ١٠٠٠ نسخه، ٢ نسخه  و حداکثر ١٠ نسخه کتاب تحویل واسپاری شود(ضمنا برای تیراژ زیر ١٠٠٠ نسخه، ارایه ٢نسخه کتاب به واحد واسپاری الزامیست).

  4. برای دریافت اعلام وصول مصحف شریف قرآن، مجوز توزیع از سازمان دارالقرآن الزامیست.

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش