زمان برگزاری آزمون دکتری 99 در هاله ای از ابهام

انتشار 2 اردیبهشت 1399
مطالعه 3 دقیقه

با نزدیک شدن به زمان آزمون دکتری 99، اتفاق نظری در بین داوطلبان این آزمون نیست و در حالی که عده‌ای خواستار تعویق مجدد کنکور هستند، عده‌ای دیگر برگزاری آزمون در تاریخ تعیین شده در خردادماه را مطلوب می دانند.

زمان برگزاری آزمون دکتری 99 در هاله ای از ابهام

در حالی که تا زمان اعلام شده برای برگزاری آزمون دکتری 99 حدود 40 روز باقی مانده است، همچنان داوطلبان این آزمون از برگزاری یا عدم برگزاری کنکور در تاریخ مقرر مطمئن نیستند.

در این شرایط مبهم، صحبت‌های ضد و نقیض مسئولین نیز عاملی برای سردرگمی هر چه بیشتر داوطلبان شده است. در حالی که طی چند روز گذشته، معاون آموزشی وزارت علوم گفته بود که کنکور ورودی دانشگاه‌ها در مقطع دکتری در صورت لزوم با چند هفته تاخیر برگزار خواهد شد، سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی ار رئیس سازمان سنجش نقل کرد که آزمون‌های کارشناسی‌ ارشد و دکتری در خرداد ماه برگزار خواهد شد.

از طرفی لغو آزمون‌های بین‌المللی اردیبهشت ماه و نیز تعویق آزمون کارشناسی رسمی دادگستری که مقرر بود در 9 خرداد (یعنی همزمان با کنکور دکتری) برگزار شود، به تردیدها دامن زده است.

در این شرایط، برخی داوطلبان قاطعانه خواستار برگزاری کنکور دکتری 99 در روز نهم خرداد هستند و برخی دیگر با ابراز نگرانی از ریسک ابتلا به کرونا، خواهان تغییر مجدد زمان آزمون هستند.

بسیاری داوطلبان احتمال ابتلا به کرونا به علت تجمع جمعیت در یک مکان بسته به مدت چند ساعت را بالا می‌دانند؛ تا جایی که اعلام می‌کنند حتی در صورت برگزاری آزمون در خردادماه نیز در جلسه کنکور شرکت نخواهند کرد. از دیگر دلایل این گروه دشواری استفاده از ماسک و دستکش برای چند ساعت آن هم در جلسه امتحان، عدم امکان خوردن و آشامیدن با توجه به ریسک بیماری در جلسه کنکور و تأثیر آن بر عملکردشان در آزمون و عدم امکان رعایت نکات بهداشتی به صورت کامل ازجمله درمورد سرویس بهداشتی است.

درخواست این دسته از داوطلبان تعویق آزمون دکتری به زمانی است که خطر ابتلا به کرونا از بین رفته باشد و یا بسیار پایین باشد.

نمونه درخواست‌های این داوطلبان به شرح زیر است:

با توجه به شیوع ویروس کرونا هرگونه تجمع به منظور برگزاری آزمون باعث انتقال ویروس از طریق سطوح و افراد ناقل بدون علامت می‌گردد و باعث به خطر افتادن جان داوطلبین، مراقبین و خانواده‌های آنها می‌گردد. خواهشمند است تا کاهش خطر ابتلا به کرونا آزمون دکترا به تعویق افتاده و پیشنهاد می‌گردد آزمون فوق در مردادماه برگزار و برای ترم دوم پذیرش دانشجوی دکترا صورت گیرد.

البته که این داوطلبان از بلاتکلیفی نیز شکایت کرده و خواهان تعیین یک زمان منطقی و مشخص برای برگزاری کنکور هستند. 

داوطلبانی که به دنبال برگزاری آزمون دکتری در تاریخ مقرر هستند هم دلایل خود را دارند:

مهم‌ترین دلیلی که اغلب این داوطلبان عنوان می‌کنند، خستگی از تلاش چندین ماهه و سردرگمی و از دست دادن انگیزه به علت تعویق‌های مکرر زمان برگزاری کنکور دکتری است؛ کما این که این داوطلبان، آمار کاهشی مبتلایان و فوت‌شدگان کرونا را دلیلی بر کاهش ریسک ابتلا با وجود برگزاری آزمون در خرداد ماه می‌دانند. همچنین مشخص نبودن زمان دقیق مهار کامل کرونا از دلایل دیگر این دسته از داوطلبان برای مخالفت با تعویق آزمون دکتری برای سومین بار است.

این داوطلبان اعلام کرده‌اند که تعویق چندباره کنکور دکتری برنامه‌ریزی‌های آن‌ها را بر هم زده و چالش‌هایی در زندگی فردی‌شان ایجاد کرده است. برخی داوطلبان نیز با توجه به تعویق آزمون دکتری ناچار به شروع خدمت سربازی خود هستند. (پیش از این در این باره مطلبی در پی اچ دی تست درج شده بود.)

از سویی دیگر شایعاتی مبنی بر حذف کنکور ارشد و دکتری در بین داوطلبان موجب نگرانی این گروه شده و به همین علت می‌خواهند برای ممانعت از این اتفاق، هر چه زودتر کنکور برگزار شود.

این گروه از داوطلبان خواستار برگزاری آزمون دکتری در 9 خردادماه با در نظر داشتن تهمیداتی ازجمله برگزاری آزمون به صورت پراکنده در همه شهرستان‌ها برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری هستند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش