مقاله پابمد (Pubmed) چیست؟

انتشار 2 تیر 1398
مطالعه 5 دقیقه

برای دانشجویان و محققان گروه علوم پزشکی و زیست شناسی اکسپت مقاله در مجلات نمایه شده در Pubmed یک امتیاز محسوب می‌شود. پابمد امکان اکسپت، پذیرش و چاپ مقالات را در بازه زمانی کوتاه و با هزینه کمتری نسبت به مجلات سایر پایگاه ها فراهم می کند.

مقاله پابمد (Pubmed) چیست؟

امروزه دغدغه داشتن مقاله در بین دانشگاهیان و دانشجویان زیاد شده است. یکی از دلایل مهم آن، این است که داشتن یک مقاله می تواند در بالا بردن شانس قبولی شما در مصاحبه دکتری و آزمون های استخدامی و همچنین افزایش شانس شما در کسب بورسیه تحصیلی و گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور می شود. در کل چهار موسسه یا پایگاه معتبر در جهان وجود داردند که در حال حاضر مجلات مختلف علمی که در جهان منتشر می شوند را بررسی کرده و در خود نمایه و معرفی می کنند. نام این چهار پایگاه اصلی آی اس آی (ISI)، اسکوپوس (SCOPUS)، آی اس سی (ISC) و پابمد (PUBMED) می باشد.

پابمد (PEBMED)

کتابخانه ملی پزشکی آمریکا  (NLM) بزرگترین کتابخانه پزشکی دنیا محسوب می شود. رسالت این کتابخانه که به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی عمل می کند، ارائه اطلاعات لازم به کاربران حوزه پزشکی و پیراپزشکی برای انجام پژوهش، آموزش و انجام مراقبت های سلامتی و درمانی است. این کتابخانه از سال 1879 بالغ بر 29 میلیون رکورد اطلاعاتی و کتاب شناسی را در خصوص مقالات منتشر شده در زمینه پزشکی و پیراپزشکی است در خود انبار کرده است و در اختیار کاربران قرار می دهد. بر اساس این هدف، این کتابخانه اطلاعات کتابشناختی مقالات مجلات معتبر حوزه پزشکی و پیراپزشکی را گردآوری نموده و در قالب یه مجلد چاپی تحت عنوان «ایندکس مدیکوس» چاپ و بیش از 6 هزار مجله علمی معتبر پزشکی و پیراپزشکی در این پایگاه ایندکس شده اند. از سال 1964 این مجموعه به همراه چکیده مقاالت به شکل لوح فشرده و با عنوان «مدالین» منتشر گردید. لازم به ذکر است اصلی ترین پایگاه داده پابمد، مدلاین است که  اطلاعات مقالات زیست-پزشکی را در خود ذخیره دارد و در برخی مواقع این دو واژه به جای یکدیگر به استفاده می شوند. از سال 1996 به بعد نیز دسترسی به این مجموعه برای  عموم و به صورت رایگان از طریق پابمد میسر گشت.

مقاله پابمد (PUBMED)

مجلات پابمد نیز برای اینکه اعتبار و جایگاه علمی خود را حفظ کنند داوری های دقیق علمی را برای پذیرش مقاله اعمال می کنند و به این دلیل است که مقالاتی که در مجلات پابمد به چاپ می رسند و مقاله PUBMED نام دارند از استانداردهای بالایی برخوردار هستند. این گونه مقالات از داوری هایی دقیق گذر می کنند و به این دلیل معمولا مدت زمان مشخص و در برخی مواقع طولانی برای چاپشان نیاز می باشد. همچنین ساختار مشخص علمی را باید این گونه مقالات دنبال کنند تا بتوانند مورد تایید برای چاپ شدن قرار گیرند.

موسسه National Center for Biotechnology Information یا به اختصار NCBI موسسه ای است که مجلات پابمد را ایندکس می کند و یکی از کار های مهم این موسسه تدوین استاندارد های علمی رتبه دهی و علم سنجی به مجلات حوزه های پزشکی و زیست می باشد.

برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در پابمد می‌توانید به آدرس سایه زیر مراجعه کنید:

Www.Ncbi.Nlm.Nih.Gov/Pubmed 

پابمدسنترال (PubMed Central) 

کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، یک پایگاه علمی پژوهشی رایگان در حوزه علوم پزشکی و علوم زیستی با عنوان پابمدسنترال (PMC)، ایجاد کرده است که شامل آرشیوی از میلیون ها مقاله در این حوزه است. پابمد سنترال زیر مجموعه ای از پابمد بوده و نویسندگان و ناشران میتوانند مقاله های خود را بدون محدودیت خاصی و با رعایت قوانین در این بانک نمایه کنند.

از پیش نیازهایی که یک مجله را میتوان به پابمد سنترال وارد کرد:

برای مجلات: 

  • ISSN مجله باید به درستی ثبت شده باشد (یعنی یک رکورد تایید شده برای مجله در ثبت نام رسمی مرکز بین المللی ISSN).
  • مجله باید قادر به ارائه NLM با دسترسی سریع به محتوا در یک ناشر یا سایت شخص ثالث باشد، که طبق الزامات سیاست الکترونیک NLM مورد نیاز است.
  • حداقل 25 مقالات بررسی شده (به عنوان مثال، تحقیقات اصلی یا مقالات بررسی، گزارش موارد بالینی) باید در فرم نهایی منتشر شود.
  • مجله باید دستورالعمل های زبان PMC را رعایت کند.

برای ناشران:

  • NLM انتظار دارد که ناشران حداقل دو سال سابقه انتشار علمی با کیفیت در علوم زیستی داشته باشند.
  • NLM ممکن است یک برنامه کاربردی را از یک ناشر که مطالب علمی را برای کمتر از دو سال منتشر کرده است در نظر بگیرد، اگر شواهدی وجود داشته باشد که مدیریت و افرادی که مسئولیت کیفیت و عملیات سرمقاله را دارند، تجربه کافی در موقعیت های قابل مقایسه در سازمان های دیگر داشته باشند.
  • چنین متقاضیان هنوز هم باید تمام نیازهای مجله مندرج در این بخش را رعایت کنند.

انواع کاوش در پابمد

  • کاوش ساده
  • کاوش ترکیبی واژه ها با استفاده از NOT/OR/AND 
  • کاوش واژه در عنوان / نویسنده / چکیده مقاله
  • کاوش واژه هاي مورد نظر شما در اصطلاحنامه استاندارد پزشکی MeSH 
  • کاوش در زبانهاي مختلف P.Modiramani slides 18
  • کاوش مجله مورد نظر شما در پایگاه اطلاعاتی مجلات  Journals Database

نحوه دسترسی به پابمد

  1. تایپ نشانی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا www.nlm.nih.gov و کلیک بر روی لوگوی پابمد
  2. تایپ نشانی مستقیم پابمد به آدرس www.Pubmed.com
  3. تایپ  نشانی کتابخانه الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی شیراز diglib.sums.ac.ir و و کلیک بر روی لوگوی پابمد

سه حوزه مهم که اغلب در صفحه اصلی پابمد استفاده می شوند عبارتند از:

  1. یک جعبه جستجو که اصطلاحات برای انجام جستجوی PubMed سنتی یا جامع معرفی شده است.
  2. پیوندهایی به استفاده از پایگاه داده MeSH، Query های بالینی و آموزش های ارائه شده جهت استفاده از هر یک از ویژگی ها.
  3. یک پیوند به جستجوی پیشرفته (زیر جعبه جستجو).

دسترسی رایگان به پابمد برای همه فراهم شده است. با این وجود می توان با ایجاد یک پروفایل شخصی، از برخی از سرویس های ویژه این مجموعه نظیر ذخیره سازی جستجو، و خدماتی از این دست استفاده نمود.

موسسه تحقیقاتی پژوهشی آذرگان با گرد هم آوردن بهترین متخصصان بخش چاپ مقاله ISI، که از نخبگان بهترین دانشگاه های کشور هستند و خود تجربه چاپ مقالات در بهترین ژورنالهای بین المللی را دارند، می توانند بهترین مشاور و همراه برای شما در این کار باشند. جهت مشاوره در ارتباط با ژورنال های گروه پابمد و نحوه پذیرش از این نوع مجلات شما می توانید تمام درخواست خود را از طریق ایمیل موسسه و یا بخش ثبت سفارش به کارشناسان ما اعلام کنید و مطمئن باشید در کمترین زمان ممکن به انجام درخواست شما مبادرت خواهیم کرد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش