طرح رصد اشتغال دانشگاههای کشور در ۳ مقطع تحصیلی

انتشار 11 آذر 1398
مطالعه 2 دقیقه

براساس جدیدترین آمارها از طرح رصد اشتغال در سال ۹۸، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که برای دانش آموختگان خود بیشترین میزان اشتغال را داشته اند، مشخص شدند.

طرح رصد اشتغال دانشگاههای کشور در ۳ مقطع تحصیلی

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، طرح رصد اشتغال در سال ۹۸ براساس اطلاعات آماری دانش آموختگان دانشگاه ها، از تعداد ۸۹ دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز آموزش عالی انجام شد. در گزارش هایی که پیش از این در خبرگزاری مهر منتشر شد، به جدیدترین آمار اشتغال فارغ التحصیلان (اینجا) و دانشگاه های رکورددار اشتغال (اینجا) اشاره شده است. در این گزارش اما به دانشگاه هایی اشاره شده است که بیشترین درصد اشتغال را در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای دانش آموختگان خود در سال های ۹۳-۹۴ دارا بوده اند.  

نکته حائز اهمیت در گزارش پیش رو این است که دانشگاه هایی که آمار طرح پایش (اطلاعات دریافتی از دانشگاه ها) آن ها با نتایج آمار ثبتی (اطلاعات سامانه بیمه تامین اجتماعی) بیش از ۱۰ درصد اختلاف داشته است، در جداول حذف شده و لحاظ نشده اند؛ علت آن نیز برای افزایش اطمینان به دقت اطلاعات دریافتی است.

براساس آمار اعلام شده از میان دانشگاههای شرکت کننده حائز شرایط در طرح پایش در دوره کارشناسی بالاترین میزان اشتغال مربوط به دانشگاه صنعتی سیرجان با ۶۱/۵۹ درصد، در کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران ۷۷/۳۶ درصد و در دکتری، دانشگاه شهید باهنر کرمان با ۸۸/۳۳ درصد مربوط می شود.

در مجموع طرح رصد اشتغال در دانشگاه ها در سال ۹۸ نشان داده است که بالاترین میزان اشتغال در مقاطع دکتری ۸۸ درصد، ارشد ۷۷ درصد و کارشناسی ۶۱ درصد بوده است.  

آمار و اطلاعات زیر به نوعی جدیدترین وضعیت اشتغال را در دانشگاه های کشور نشان می دهد.

درصد اشتغال دانشگاه های مختلف در «مقطع کارشناسی» براساس نتایج طرح پایش

https://www.unp.ir/upload/1575270749.JPG

جدول بالا نشان می دهد که دانشگاه های صنعتی سیرجان با ۶۱/۵۹ درصد، دانشگاه یزد با ۶۰/۰۴ درصد و دانشگاه بزرگمهر قائنات با ۵۲/۶۸ دارای بالاترین میزان اشتغال برای دانش آموختگان خود بوده اند. همچنین دانشگاه خوارزمی در رتبه ۵ با ۴۹/۸۰ درصد و دانشگاه شهید بهشتی با ۴۷/۸۸ درصد در رتبه نهم قرار دارد.

درصد اشتغال دانشگاه های مختلف در «مقطع کارشناسی ارشد» براساس نتایج طرح پایش

https://www.unp.ir/upload/1575270773.JPG

در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت با ۷۷/۳۶ درصد، دانشگاه امام رضای مشهد با ۷۶/۸۴ درصد و دانشگاه اراک با ۷۰/۱۶ درصد در سه رتبه نخست قرار دارند. براساس این جدول نیز تنها یک دانشگاه تهرانی (دانشگاه علم و صنعت) دارای بیشترین میزان اشتغال برای دانش آموختگان سال ۹۳-۹۴ بوده است.

درصد اشتغال دانشگاه های مختلف در «مقطع دکتری» براساس نتایج طرح پایش

https://www.unp.ir/upload/1575270800.JPG

دانشگاه علم و صنعت ایران که جزو دانشگاه های صنعتی کشور به شمار می رود، در مقطع دکتری با ۸۶/۹۳ درصد دارای بیشترین میزان اشتغال برای دانش آموختگان خود بوده است. دانشگاه شهید باهنر کرمان با ۸۸/۳۳ درصد در رتبه نخست و دانشگاه شهرکرد با ۸۴/۱۹ درصد در رتبه سوم قرار دارند. دانشگاه تربیت مدرس از دیگر دانشگاه های تهرانی است که بیشترین میزان اشتغال را داشته است.

لازم به ذکر است که در گزارش قبل درصد اشتغال دانشگاه گلستان در مقطع دکتری ۱۰۰ درصد عنوان شده بود اما به این دلیل که تعداد فارغ التحصیلان این دانشگاه نسبت به دانشگاه های مذکور پایین بود، در این جدول به آن اشاره نشده است.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش