تقویت رزومه دکتری سال 99 با چاپ کتاب و مقاله

انتشار 16 دی 1398
مطالعه 10 دقیقه

با توجه به اینکه داشتن امتیازات بالای پژوهشی میتواند تضمین کننده موفقیت در آزمون مصاحبه دکتری باشد ، از این رو در این مطلب میخواهیم در مورد تاثیرات چاپ مقاله و کتاب در مصاحبه دکتری سال 99 صحبت کنیم.

تقویت رزومه دکتری سال 99 با چاپ کتاب و مقاله

آزمون مصاحبه دکتری را میتوان مهمترین و البته سخترین آزمون برای متقضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری دانست. داوطلبانی که توانسته اند امتیاز لازم را از آزمون کتبی دریافت کنند میتوانند جواز شرکت در جلسه مصاحبه را دریافت کنند. در جلسه مصاحبه ، امتیاز در نظر گرفته برای داوطلبان از 100 میباشد که 40 امتیاز آن به فعالیت پژوهشی ، 30 امتیاز به فعالیت آموزشی و 30 امتیاز هم به خود جلسه آزمون اختصاص می دهند. 

جدول نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی (حداکثر ۴۰ امتیاز)

نحوه ارزیابی

حداکثر امتیاز

نوع فعالیت

ردیف

- هر مقاله تا ۷ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء

- گواهی ثبت اختراع بین المللی تا ۷ و داخلی تا ۵ امتیاز

- برگزیدگی داخلی تا ۳ و خارجی تا ۷ امتیاز

۲۲ امتیاز

۱-۱ مقالات علمی - پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی

۲-۱ گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران

۳-۱ برگزیدگان در جشنواره علمی معتبر

1

هر مقاله تا ۲ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء

۶ امتیاز

مقالات علمی - ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی

2

خارجی تا ۲ و داخلی ۱ امتیاز

۴ امتیاز

مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر (داخلی یا خارجی)

3

 

۴ امتیاز

تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی

4

عالی تا ۴ و بسیار خوب تا ۲ امتیاز

۴ امتیاز

کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد

5

 

۴۰ امتیاز

جمع

جدول نحوه محاسبه امتیازات آموزشی (حداکثر ۳۰ امتیاز)

ردیف

نوع فعالیت

حداکثر امتیاز

نحوه ارزیابی

۶

معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی

تا ۶ امتیاز

طبق نظر کمیته مصاحبه کننده

۷

معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته

تا ۵ امتیاز

طبق نظر کمیته مصاحبه کننده

۸

طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی

۳ امتیاز

طبق نظر کمیته مصاحبه کننده

۹

طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته

۳ امتیاز

طبق نظر کمیته مصاحبه کننده

۱۰

برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی

۵ امتیاز

رتبه ۱ تا ۳، ۵ امتیاز. رتبه ۴ تا ۶، ۴ امتیاز، رتبه ۷ تا ۹، ۳ امتیاز، رتبه ۱۰ تا ۱۲، ۲ امتیاز، رتبه ۱۳ تا ۱۵، ۱ امتیاز

۱۱

مدرک زبان معتبر

۸ امتیاز

طبق جدول مرتبط با زبان

جمع

۳۰ امتیاز

 

جدول امتیاز آزمون یا مصاحبه پذیرفته شدگان مرحله دوم آزمون دکتری (حداکثر۳۰ امتیاز)

نوع فعالیت

حداکثر امتیاز

نحوه ارزیابی

جمع امتیاز آزمون تخصصی یا مصاحبه

۳۰ امتیاز

بر اساس فراخوان (اطلاعیه منتشره)

تقویت رزومه دکتری سال 99 با چاپ کتاب و مقاله

در جدول امتیازات مصاحبه دکتری، با توجه به اینکه مهمترین امتیازات جلسه مربوط به بخش پژوهشی است ، باید در حد واسط زمانی بین نتایج آزمون کتبی و زمان مصاحبه دکتری (حدود 1 الی 2 ماه زمان داریم) به تقویت رزومه بخش پژوهشی پرداخت. بخش پژوهشی همانطور که در جدول بالا مشخص است ، به فعالیت هایی مانند چاپ مقاله در مجلات معتبر ژورنالی و کنفرانسی ، تالیف ، ترجمه یا چاپ کتاب از پایان نامه و داشتن پایان نامه با کیفیت اطلاق میشود. در میان این موارد ، چاپ مقاله و کتاب بخاطر داشتن امتیازات بالا برای متقاضیان اهمیت وژه ای دارد. در ادامه در مورد چاپ مقاله و کتاب بیشتر میخوانیم.

مراحل چاپ مقاله

آماده سازی مقاله : برای اینکه بتوان مقاله را به مجلات علمی سابمیت کرد ، اول باید یا مقاله ای بنویسیم و یا اینکه از پایان نامه خود مقاله استخراج کنیم. نگارش مقاله یک کار بسیار تخصصی و زمان بر است. دانشجویان برای شروع نوشتن ، باید موضوع جدیدی را انتخاب کنند که قبلا کمتر به آن پرداخت شده باشد ، از نمونه ها و جامعه آماری واقعی و ملموس استفاده و به صورت میدانی مطالعه کنند ، حاصل تحقیقات و نتایج بدست آمده را در نهایت به صورت گزارش و در قالب یک مقاله علمی با متنی روان و ساده نگارش کند. نگارش مقاله بسیار زمان بر است و برای کسانی که بازه زمانی زیادی ندارد ،  میتوانند ار پایان نامه خود مقاله یا مقالاتی را استخراج کنند.

فرمت بندی مقاله : مقاله قبل از اینکه به نشریه انتخابی سابمیت گردد ، باید طبق اصول و چارچوب مجله فرمت بندی شود. این بخش در قسمت راهنمای نویسندگان قابل رویت است و رعایت تمام نکات ذکر شده ، برای تمام مقالات مقالات الزامی است.

سابمیت مقاله : پس از فرمت بندی ، مقاله آماده سابمیت به مجله است. این کار توسط سیستم سابمیت مجله انجام شده و فایل pdf مقاله در بخش مربوطه بارگذاری میشود.

پروسه داوری مقاله :

  • در درجه نخست اینکه اگر مقاله‌ای را به ژورنال معتبری ارسال می‌کنید باید بدانید که پروسۀ داوری و اعمال نظر طولانی است. لذا داشتن صبر و حوصله و پرهیز از رفتارهای عجولانه (هر روز به دفتر مجله زنگ زدن و ایمیل مدام به سردبیر و ...) گام اول برای دریافت پذیرش است.

  • به منظور پی بردن به میانگین زمان داوری تا پذیرش مقالات در مجلات، بهترین مسیر مراجعه به تاریخ­های دریافت، اصلاح، و پذیرش مقاله است که در غالب ژورنال­ها در درون متن مقاله قید می­شود. پس با دقت در این تاریخ‌ها می­توان زمان تقریبی فرآیند داوری را دریافت.

  • ادیتورها معمولاً مقالات بهتر را در اولویت قرار می­دهند. یعنی شما شاید دو مقاله را هم زمان و با سطوح علمی متفاوت در یک ژورنال معتبر سابمیت (ارسال) کنید، ولی ادیتور مقالۀ­ بهتر را زودتر به داوران ارسال می‌کند.

  • به این نکته هم توجه بفرمایید که به هر حال اعتبار نویسنده نیز در تسریع فرآیند اعلام نظر ژورنال بسیار مؤثر است !! قطعاً افرادی که دارای اعتبار علمی بالاتر هستند و در آن ژورنال دارای مقاله می‌باشند و به ‌ویژه داوری مقالاتی را در ژورنال مذکور انجام داده‌‌اند، در اولویت قرار می­گیرند. هرچند این اولویت قطعی و رسمی نیست اما به هر حال از نظر روانی اثراتی را بر جای می‌گذارد.

  • تجربه نشان داده اگر استادتان در یکی از مجلات معتبر داخلی یا خارجی مقاله به چاپ رسانده ، بهتر است نام استاد را به عنوان یکی از نویسندگان قرار داده ، در بخش منابع به مقاله ایشان رفرنس داده و مقاله را به همان مجله سابمیت کنید.

  • پس از سابمیت مقاله ، بصورت میانگین مقاله 4 تا 8 هفته در دست ادیتور مجله قرار میگیرد و تیم تخصصی ، مقاله را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار میدهند. در این مرحله چکیده مقاله خوانده شده و اسکوپ کار ، با اهداف مجله مقایسه میگردد ، در صورت دور بودن مقاله از اهداف مجله بدون داوری ریجکت میگردد. همچنین یکی از مهمترین مواردی که در این مرحله مورد بررسی قرار می گردد ، بخش منابع و رفرنس های آن است. برای مجلات معتبر بیشتر رفرنس دهی به مقالات 3 سال اخیر اهمیت دارد و منابع قدیمی مورد قبول نیست.

  • داوری : پس از اینکه مقاله از فیلتر اولیه مجله عبور کرد ، برای داوری ارسال میشود. معمولا هر مجله حداقل چند داور دارد که مقاله را مورد بررسی قرار می دهند و سه حالت پیش میآید. 1. مقاله استاندارد است و پذیرش میشود 2. مقاله ایرادات جزئی دارد ، اصلاحیه می خورد و پس از برطرف شدن مورد پذیرش قرار می گیرد 3. مقاله ایرادات کلی دارد و به نویسنده ریجکت می گردد.

  • نامه پذیرش : پس از اینکه مقاله داوری را با موفقیت طی کرد ، از طرف مجله ، نامه پذیرشی به ایمیل نویسنده مسئول ارسال می گردد. نامه پذیرش حاوی عنوان و ISSN مجله ، عنوان و نام نویسندگان مقاله و تاریخ چاپ به همراه امضای ادیتور مجله است.

  • چاپ : زمان چاپ و نمایه شدن حدودی مقاله ، معمولا در نامه پذیرش ذکر میگردد و این زمان ، بستگی به خود مجله دارد. برخی مجلات فصلنامه و برخی سالنامه هستند. 

چاپ کتاب

برای اینکه در مصاحبه دکتری، کتاب بهمراه داشته باشیم و 4 امتیاز کامل خود را دریافت کنیم سه راه  بیشتر نداریم. کتاب تالیف و چاپ کنیم ، کتاب های جدید النشر خارجی را ترجمه و چاپ کنیم و یا در آسان ترین حالت ممکن ، پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنیم.

مراحل چاپ کتاب

مرحله اول: آماده سازی محتوای کتاب

در این مرحله نویسنده یا مترجم باید محتوای کتاب را آماده کند. این محتوا می‌تواند شامل شعر، داستان، دستنوشته، خاطرات و یا یک کتاب علمی باشد. همچنین کتاب مورد نظر می‌تواند به صورت تالیف یا ترجمه باشد. در هر صورت نویسنده باید محتوای کتاب را به صورت تایپ شده به ناشر تحویل دهد.

مرحله دوم: آماده سازی اولیه کتاب

در این مرحله  صفحه‌آرایی انجام می‌شود. فایل کامل کتاب باید در این مرحله آماده شود و این فایل باید تا حد امکان کامل و بدون ایرادات علمی و نگارشی باشد. در این مرحله طر جلد توسط طراح با نظر نویسنده طراحی و آماده میگردد.

مرحله سوم: دریافت شابک (ISBN)

شابک مخفف عبارت "شماره استاندارد بین المللی کتاب" به اختصار   ISBNنامیده میشود. شابک یک کد ۱۰ الی ۱۳ رقمی است که به هرکتاب منسوب می‌شود. باید توجه نمود که با تجدید چاپ یک کتاب شابک آن تغییر نمی‌کند. همچنین از سال ۲۰۰۷ به بعد شابک از ۱۰ رقم به ۱۳ رقم افزایش یافت تا بتوان کتاب‌های بیشتری را چاپ کرد. در ایران دریافت شابک از خانه کتاب انجام می‌گیرد. به این صورت که ناشر شابک‌هایی که از خانه کتاب دریافت کرده است را به یک کتاب نسبت می‌دهد و سپس فرم مربوطه را پر کرده و به خانه کتاب ارسال می‌کند.

تصویر

مرحله چهارم: دریافت فیپا

فیپا که مخفف فهرست نويسي پيش از انتشار است شامل اطلاعاتی است که در پشت صفحه عنوان کتاب چاپ می‌شود. اداره كل پردازش و سازماندهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي مسئول مستقيم صدور فيپا در ایران است و برای اخذ فیپا باید از طریق این سازمان اقدام کرد. برای دریافت فیپا، کتاب به کتابخانه ملی ارسال می‌شود که شامل شابک، پرینت کتاب و فایل آن در سی دی و در نهایت فرم تکمیل شده درخواست فهرست نویسی است. تحویل فیپا یک هفته الی ۱۰ روز زمان می‌برد.

مرحله پنجم: دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در این مرحله پرینت کتاب به همراه فایل آن در قالب سی دی و اطلاعات مربوط به فیپا و شابک و همچنین طرح رنگی جلد برای صدور مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌گردد. به طور معمول مجوز وزارت ارشاد یک هفته الی ۴ ماه بعد از تحویل کتاب صادر می‌شود که بستگی به موضوع کتاب دارد. کتاب‌های علمی و دانشگاهی معمولاً در کمترین زمان بررسی می‌شوند اما کتاب‌های شعر یا با موضوعات حساس ممکن است چند ماه پس از ارسال مجوز را دریافت نمایند. همچنین گاهی اوقات ممکن است برای دریافت مجوز نیاز به تغییرات و اصلاحاتی در محتوای کتاب باشد.

مرحله ششم: چاپ و صحافی

بعد از اتمام مراحل فوق کتاب برای چاپ به چاپ‌خانه ارسال می‌شود. برای کتاب‌های دارای تیراژ بالای ۱۰۰۰ جلد معمولاً از چاپ افست استفاده می‌شود و برای کتاب‌های زیر ۱۰۰۰ نسخه معمولاً چاپ دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از آماده شدن کتاب چاپ شده، صحافی آن نیز انجام می‌گیرد. با توجه به اینکه این مرحله در اختیار خود ناشر قرار دارد معمولاً به سرعت انحام می‌گیرد.

مرحله هفتم: ارسال کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعلام وصول

پس از اینکه کتاب به چاپ رسید، ناشر باید ۱۰ نسخه از آن به وزارت ارشاد ارسال کند و با دریافت اعلام وصول، عملاً فرایند چاپ کتاب به اتمام رسیده است.

موسسه آذرگان

همان طور که در بالا پروسه چاپ کتاب و مقاله را مطالعه کردید ، اگر به روش های عادی و معمول بخواهید پیش بروید بسیار بعید است بتوانید در بازه زمانی 2 ماهه مقاله یا کتابی را به عنوان رزومه پژوهشی تهیه کنید. در همین راستا موسسه انتشاراتی آذرگان با دارا بودن تیمی تخصصی از بهترین متخصصان چاپ مقاله و تیمی تخصصی در زمینه نشر کتاب به شما این نوید را میدهد که در بازه زمانی کوتاه ، بهترین نتایج را خواهید گرفت.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید. 

تصویر
 

 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش