تقویت رزومه دکتری در کمترین زمان

انتشار 6 اردیبهشت 1400
مطالعه 7 دقیقه

برای موفقیت در آزمون مصاحبه دکتری، بهترین کار، تقویت رزومه پژوهشی است. با توجه به فاصله زمانی کوتاه بین اعلام نتایج و جلسه مصاحبه، میخواهیم راه های تقویت رزومه دکتری در کمترین زمان را بررسی کنیم.

تقویت رزومه دکتری در کمترین زمان

برای متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری، یکی از حساس ترین آزمون های تحصیلی، آزمون مصاحبه دکتری است. معمولا این آزمون یکی دو ماه پس از مشخص شدن نتایج آزمون کتبی دکتری آغاز میشود و افرادی که توانسته اند امتیاز لازم را کسب کنند، برای یک یا چند دانشگاه، دعوت به مصاحبه میشوند. با اینکه تاثیر مصاحبه دکتری و آزمون کتبی به یک اندازه است، اما تجربه نشان داده کسانی که در آزمون کتبی امتیاز بالایی کسب کرده اند اما در روز مصاحبه نتوانسته اند نظر داوران را جلب کنند، شانس بالایی برای ورود به مقطع دکتری ندارند، اما برعکس، کسانی که امتیاز متوسطی در آزمون کتبی گرفته اند اما در روز مصاحبه قوی عمل کرده اند، شانس بیشتری برای ورود به این مقطع خواهند داشت.

تصویر
 

نحوه تقسیم بندی امتیاز مصاحبه دکتری

مصاحبه دکتری کلا 100 امتیاز دارد که داوران با بررسی  سه بخش فعالیت های پژوهشی، آموزشی و خود جلسه آزمون به داوطلب امتیاز میدهند.

فعالیت های پژوهشی: فعالیت های پژوهشی همان کنفرانس ها، مقالات و کتاب های است که داوطلبان توانسته اند قبل از روز مصاحبه بچاپ برسانند. هر کدام از این فعالیت ها، دارای امتیاز است مجموعا برای این بخش 40 امتیاز در نظر گرفته شده است. بسیاری بر این اعتقاد دارند که مهمترین دلیل موفقیت افراد در روز مصاحبه، داشتن رزومه قوی پژوهشی است و هر کسی امتیاز بالایی در این بخش بگیرد، درصد موفقیت خود را بالاتر میبرد. در جدول زیر میتوانید امتیازات پژوهشی را بررسی کنید.

ردیف

نوع فعالیت

حداکثر امتیاز

نحوه ارزیابی

1

1. مقالات علمی– پژوهشی(داخلی و خارجی) مرتبط با پایان نامه

2. گواهی ثبت اختراع مود تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران

3. برگزیدگی در جشنواره های علمی معتبر بین المللی(خوارزمی –فارابی –رازی و ا بن سینا)

22 امتیاز

- هر مقاله تا 7 امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء

- گواهی ثبت اختراع بین المللی تا 7 و داخلی تا 5 امتیاز

- برگزیدگان داخلی تا 3 و بین المللی تا 7

2

مقالات علمی – ترویجی مرتبط با پایان نامه

6 امتیاز

هر مقاله تا 2 امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء

3

مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر (داخلی و خارجی)

4 امتیاز

هر مقاله خارجی تا 2 و هر مقاله داخلی 1 امتیاز

4

تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی

4 امتیاز

تا 4 امتیاز

5

کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد

4 امتیاز

عالی تا 4 و بسیار خوب تا 2 امتیاز

جمع

40 امتیاز

 

فعالیت های آموزشی: این بخش به رزومه تحصیلی داوطلب مرتبط است و امتیازات به کیفیت دانشگاه، طول دوره فارغ التحصیلی، معدل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بررسی میشود و طبق جدول زیر به داوطلب امتیاز داده میشود. همچنین برای کسانی که دارای مدرک معتبر زبان باشند، نسبت به امتیاز آزمون، از 1 تا 8 امتیاز آموزشی دریافت خواهند کرد. کل امتیاز این بخش 30 میباشد.

ردیف

نوع فعالیت

حداکثر امتیاز

نحوه ارزیابی

6

میانگین کل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی (پیوسته و نا پیوسته)

6 امتیاز

طبق نظر کمیته علمی منتخب گروه آموزش

7

میانگین کل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد نا پیوسته (بدون احتساب نمره پایان نامه)

5 امتیاز

طبق نظر کمیته علمی منتخب گروه آموزش

8

طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی

3 امتیاز

بیش از 8 نیمسال کارشناسی پیوسته و بیش از 4 نیمسال کارشناسی نا پیوسته امتیازی ندارد

9

طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد نا پیوسته

3 امتیاز

بیش از 5 نیمسال امتیازی ندارد

10

برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی

5 امتیاز

رتبه 1 تا 3 ، 5 امتیاز – رتبه 4 تا 6 ، 4 امتیاز – رتبه 7 تا 9 ، 3 امتیاز ، رتبه 10 تا 12 ، 2 امتیاز و رتبه 13 تا 15 ، 1 امتیاز

11

داشتن مدرک زبان معتبر

8 امتیاز

طبق جدول امتیازات آزمون های ملی و بین المللی زبان انگلیسی

جمع

30 امتیاز

 

فعالیت خود جلسه آزمون: داوطلبان از لحظه ورود تا لحظه اتمام جلسه زیر نظر اساتید هستند و از نظر رفتاری، منش، توانایی علمی، کنترل استرس و موارد مختلف مورد بررسی قرار میگیرند. این بخش برای داوطلب 30 امتیاز دارد.

ردیف

شاخص ارزیابی

حداکثر امتیاز

12

تسلط در تجزیه و تحلیل مسائل علمی و پاسخگویی به سوالات

3 امتیاز

13

وسعت نظر ، نوآوری و کار آفرینی

3 امتیاز

14

شخصیت ، متانت و نحوه تعامل

3 امتیاز

15

نگرش و اطلاعات فناورا نه مرتبط با رشته تحصیلی

3 امتیاز

16

توانایی فن بیان و انتقال مطالب

3 امتیاز

17

همراستایی زمینه پژوهشی داوطلب با اولویت های علمی اعضای گروه

15 امتیاز

جمع

30 امتیاز

تقویت رزومه پژوهشی 

چاپ مقالات علمی

یکی از بهترین فعالیت های پژوهشی که یک داوطلب میتواند در روز مصاحبه ارائه دهد، چاپ مقاله در مجلات معتبر است. برای اینکه یک مقاله داشته باشید، باید مراحل زیر را طی کنید.

نگارش یا استخراج مقاله: برای شروع اول باید یک مقاله علمی تهیه کنید. در این صورت یا باید مقاله پس از انجام پژوهش و گردآوری داده ها و نتایج، تنظیم و نگارش شود، یا اینکه از پایان نامه مقاله استخراج شود.

ترجمه تخصصی: اگر قصد ارسال به مجلات خارجی دارید، باید مقاله توسط مترجم متخصص، ترجمه و ویراستاری شود.

انتخاب نشریه: انتخاب ژورنال مناسب برای ارسال مقاله بسیار مهم است. برای انتخاب مجله، بهتر است چند نشریه که ظاهرا مناسب مقاله است را جدا کنید، سپس به سایت هر کدام بروید و به دقت بخش اهداف نشریه را مطالعه کنید. هر کدام از نشریات که نزدیکترین اسکوپ را به مقاله داشت انتخاب کنید.

فرمت بندی و سابمیت: پس از انتخاب مجله، باید به سایت مجله بروید و فایل فرمت مجله را دانلود کنید. سپس با استفاده از آن، مقاله را به فرمت مجله درآورید. پس از اینکه تمام مراحل انجام شد، با استفاده سیستم سابمیت مجله، مقاله به مجله ارسال میگردد.

داوری: پس از اینکه مقاله به دست ادیتور رسید، مقاله بررسی شده و در صورتیکه با استاندارد مجله همخوانی داشته باشد برای بررسی بیشتر به چند داور ارسال میگردد. داوران مقاله را از جنبه های مختلف بررسی میکنند و در صورتیکه نظر همه مثبت باشد، مقاله پذیرش میشود، اگر نتواند نظر داوران را جلب کند ریجکت میشود و اگر ایرادات جزئی داشته باشد اصلاحیه خواهد خورد. 

پذیرش و چاپ شدن: پس از پذیرش، نامه پذیرش به نویسندگان ارسال میشود و در شماره بعدی مقاله در سایت مجله نمایه خواهد شد.

نکته: در مصاحبه دکتری، چاپ یک مقاله در مجلات معتبر دارای 7 امتیاز است و اگر چند مقاله علمی داشته باشید میتواند تا 22 امتیاز پژوهشی دریافت کنید. مقاله دارای بیشترین امتیاز پژوهشی در آزمون مصاحبه است و هر کسی این بخش را جدی بگیرد، درصد موفقیت او بسیار بالا خواهد بود.

چاپ کتاب

یکی دیگر از مهمترین فعالیت هایی که میتواند در جلسه مصاحبه برای داوطلب امتیاز آورد، چاپ کتاب است. چاپ کتاب میتواند به صورت تالیف، ترجمه کتاب های جدید النشر خارجی یا تبدیل پایان نامه به کتاب انجام شود. برای چاپ کتاب باید مراحل زیر طی شود:

  • آماده سازی فایل و صفحه آرایی کتاب

  • دریافت مجوز شابک از خانه کتاب

  • طراحی جلد

  • دریافت مجور فیپا از کتابخانه ملی

  • دریافت مجوز ارشاد از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی

  • دریافت اعلام وصول از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی

نکته: تالیف، ترجمه یا تبدیل پایان نامه به کتاب، دارای 4 امتیاز پژوهشی در آزمون مصاحبه دکتری است و میتواند دید داوران نسبت به داوطلب بسیار مثبت کند. 

تصویر
 

تقویت رزومه دکتری در کمترین زمان

همانطور که گفته شد، چاپ مقاله و کتاب، یکی از مهمترین فعالیت های پژوهشی هستند که لازمه موفقیت هر داوطلبدر  آزمون دکتری است، اما پروسه عادی این کار ممکن است بسیار زمان بر باشد. همانطور که میدانید حد فاصل مشخص شدن نتایج آزمون کتبی تا شروع مصاحبه بین 1 الی 2 ماه میباشد که زمان کمی برای تقویت رزومه است؛ اما در همین راستا، برخی موسسات پژوهشی فعال هستند که تخصص آنها چاپ مقالات و کتاب در بازه زمانی کوتاه است.

خدمات موسسه آذرگان برای تقویت رزومه دکتری

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله و چاپ کتاب، با خیال راحت مقالات و کتاب هایشان را با تضمین بالا به چاپ برساند. برخی خدمات این موسسه برای تقویت رزومه دکتری عبارتند از:

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

 

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش