تحصیل رایگان در کشورهای اروپایی

انتشار 25 خرداد 1397
مطالعه 5 دقیقه

 امروزه تحصیل رایگان در دنیا تقریبآ کمیاب شده و شرایط خیلی خاصی می طلبد. برای آشنایی با دانشگاه هایی که بصورت رایگان می توان در آنها تحصیل کرد، این مقاله را مطالعه کنید.

تحصیل رایگان در کشورهای اروپایی

تحصیل رایگان در کشورهای اروپایی

معمولا افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی را دارند، با سوالات مختلفی مواجه می شوند. از جمله مواردی که با آنها روبرو می شوند:

  1. شرایط مهاجرت به اروپا چیست؟
  2. برای مهاجرت به اروپا چگونه می توان اقدام کرد؟
  3. آیا می توان از طریق کاری اقامت کشورهای اروپایی را اخذ نمود؟
  4. چگونه می توان از طریق تحصیل اقامت کشورهای اروپایی را دریافت نمود؟
  5. برای مهاجرت دانشجویی اروپایی از چه طریقی باید اقدام نمود؟
  6. تحصیل رایگان در اروپا آیا واقعآ رایگان میباشد ؟
  7. و یا اینکه هزینه ای هم نیز در بر دارد ؟
  8.  شرایط مورد نیاز برای ادامه تحصیل رایگان در اروپا چیست ؟
  9. آیا ادامه تحصیل در همه مقاطع در اروپا رایگان خواهد بود؟
  10. راه های اخذ ویزای تحصیلی برای کشورهای اروپایی که نظام آموزشی رایگان دارند چیست؟
  11. مزایای تحصیل رایگان در اروپا چیست ؟
  12. مشکلاتی که بر سر راه تحصیل رایگان در اروپا می باشد به چه ترتیبی است ؟

چگونه می توانیم در اروپا به طور رایگان تحصیل کنیم؟

در این محتوا می خواهیم به طور مختصر در مورد تحصیل رایگان در دانشگاه های اروپایی شرایط اپلای در آنها صحبت کنیم، و اینکه در کدام کشورهای اروپایی نظام تحصیل رایگان هنوز وجود دارد، و اینکه با داشتن چه شرایطی می توانید از امکان تحصیل رایگان در اروپا بهرمند گردید.

 امروزه تحصیل رایگان در دنیا تقریبآ کمیاب شده و شرایط خیلی خاصی می طلبد. و اکثر دانشگاه های دنیا سیستم آموزشی پولی  را برای پذیرش دانشجو پیش گرفته اند، و تنها کشورهایی که تا سال ۲۰۱۴ میتوانستیم هنوز از تحصیلات در آنجا به عنوان تحصیل رایگان نام ببریم کشورهای اتریش ، آلمان ، فرانسه ، نروژ و فنلاند بودند. با این وجود امکان تحصیل رایگان در اروپا همواره برای متقاضیان واجد شرایط تحصیل رایگان در کشورهای اتریش ، آلمان موجود می باشد.

تحصیل رایگان در اروپا در سال های اخیر تقریبآ هیچ هزینه ای نداشت، اما در حال حاضر با تصویب قوانین جدید و پولی شدن اکثر دانشگاه های کشورهای دیگری که جزئی از نظام آموزشی و تحصیل رایگان در اروپا بودند، همانند کشور سوئد ، تحصیل در کشورهای اتریش ، آلمان ، فرانسه ، نروژ و فنلاند نیز شامل هزینه گردید. منتها این هزینه همچنان در مقابل هزینه های تحصیل در کشورهایی نظیر سوئد و … رایگان محسوب می گردد ، زیرا سوئد پس از پولی شدن دانشگاه هایش تقریبآ سالیانه از دوازه هزار یورو در سال و به بالا برای دانشجویان هزینه در بر دارد، حال آنکه در اتریش دانشجویان دانشگاه های دولتی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس تقریبآ زیر هزار یورو در سال بابت تحصیل می پردازند.

در مقطع دکترا نیز دانشجویان دکترا مبلغی زیر دو هزار یورو در سال بابت تحصیل می پردازند . به همین جهت این سیستم آموزشی همچنان در دنیا بعنوان نظام آموزشی و تحصیل رایگان در اروپا شناخته می شوند ، زیرا ارزانتر از این دانشگاهها در سطح دنیا دیگر پیدا نمی گردد . البته در طی این روند هزینه دار شدن دانشگاههای رایگان دنیا ، دانشگاههای فرانسه و فنلاند و نروژ نیز از حالت رایگان کاملآ خارج شدند . و فقط کشورهای اتریش و آلمان باقی ماندند که البته با شرایط سخت کنونی آلمان جهت اخذ ویزای تحصیلی ، میتوان گفت در حال حاضر بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی و تحصیل رایگان در اروپا با شرایط راحت و تقریبآ قطعی ویزا ، کشور اتریش می باشد .

جالب آنجاست که اتریش که دارای امکان تحصیل رایگان در اروپا می باشد و دانشگاههای بسیار عالی ای نیز دارد و از اعتبار جهانی بسیار بالایی برخوردار هستند ، و همچنین اینکه برای سال ۲۰۱۵ بهترین کشور دنیا از همه نظر شناخته شده و این رتبه تا سال پیش به کشور سوئیس تعلق داشت ، لیکن اکنون اتریش برترین کشور دنیاست و البته با یک چهارم هزینه های زندگی ، هزینه های زندگی در اتریش نیز ، کمترین هزینه های زندگی در دنیا محسوب می گردد .

معنی این آنست که در بهترین نقطه دنیا با تمام امکانات و رفاه اجتماعی و خدمات اجتماعی که در دنیا برترین است ، هم رایگان تحصیل خواهید کرد و هم هزینه های زندگی بسیار پایینی نیز می پردازید . هم آنکه اجازۀ کار خواهید داشت و پس از فارغ التحصیلی مانند کشورهای دیگر مجبور به بازگشت به کشور خود نخواهید بود ، چنانکه ویزای شما در صورت یافتن کارفرمایی در اتریش به راحتی به ویزای کاری اتریش تبدیل خواهد شد و شما نیز با داشتن پنج سال سابقۀ کاری فول تایم میتوانید جهت اخذ اقامت دائم اتریش نیز اقدام نمایید .

 از دیگر مزایای تحصیل رایگان در اتریش آنست که در صورت بهمراه بردن همسر و فرزندانتان به کشور اتریش ، آنان نیز از مزایای تحصیل رایگان در اتریش بهرمند خواهند شد . و تحصیل فرزندتان که در کشورهای دیگر قطعآ بیشتر از شش هزار یورو در سال هزینه در بر خواهد داشت ، در کشور اتریش کاملآ رایگان خواهد بود .

 جهت تحصیل رایگان در اروپا، در هر کشوری که شما وارد آن می گردید جهت تحصیل آن هم بصورت رایگان ، می بایست حتمآ یا دارای مدرک زبان آن کشور باشید ، همانند کشور آلمان که از شما مدرک زبان آلمانی معتبر را میخواهد ، و یا آنکه می بایست بدون مدرک زبان به آن کشور وارد شوید و در کلاسهای زبان آن کشور در دانشگاه شرکت نموده و برای شما جهت یادگیری زبان آن کشور فرصتی تعیین میگردد که طی آن فرصت میتوانید مدرک زبان مورد درخواست آن کشور را در همان کشور اخذ نمایید و پس از آن به شما اجازۀ ادامه تحصیل در دانشگاههای رایگان دولتی خود را خواهند داد، همانند اتریش . که صد البته به دلیل سهل تر بودن شرایط اتریش ، اتریش دارای متقاضی بسیار زیادی جهت مهاجرت تحصیلی و تحصیل رایگان در اروپا نیز میباشد.

البته شرایط خاصی نیز بر فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاههای رایگان اتریش و آلمان نیز وجود دارد ،آن هم اینکه فقط دانشگاههای سراسری مورد قبول میباشند ، به تازگی تقریبآ شصت درصد پرونده های دانشگاه آزاد را نیز با توجه به شرایط خوب بودن شعبه دانشگاه و معدل دانشجو و نمرات دروس اختصاصی وی قبول می نمایند و در موارد بسیار قلیلی نیز دیده شده که دانشجویان یا فارغ التحصیلان دانشگاههای غیرانتفاعی را نیز قبول نموده اند ، لیکن متاسفانه افرادیکه دانشجو یا فارغ التحصیل از دانشگاههای علمی کاربردی و یا پیام نور هستند شانسی برای قبولی و تحصیل رایگان در اروپا نخواهند داشت .

خبر خوب آنکه افرادیکه دانشجو یا فارغ التحصیل از دانشگاه های علمی کاربردی و یا پیام نور هستند ، با اینکه در اتریش و آلمان شانسی نخواهند داشت، لیکن برای کشور ایتالیا براحتی میتوانند اقدام نمایند ، ایتالیا دارای نظام آموزشی تحصیل رایگان در اروپا نیست، ولیکن همانند کشورهای اروپایی با سیستم تحصیل رایگان در اروپا ، می توان روی ان حساب باز نمود ، زیرا به بیش از نود درصد دانشجویان بورسیه تحصیلی استانی تعلق میگیرد و (البته نیاز به مدارکی دال بر اثبات مورد مکفی نبودن حقوق ماهیانه در ایران خواهید داشت)، بطوریکه هم هزینه تحصیل ایشان رایگان می گردد و هم اینکه بطور مثال در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس پنج هزار یورو در سال و در مقطع دکترا سیزده هزار و چهارصد یورو در سال کمک هزینه زندگی داده خواهد شد ، آن هم البته شرایط خاصی را می طلبد که در این محتوا نمی گنجد.

 درصورتی که قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی و ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی را دارید، ، اکیدا توصیه می شود قبل از هرگونه تصمیم گیری ، حتمآ با موسسات و مشاوران مجرب مشاوره نموده سپس اقدام به مهاجرت نمایید.

موفق باشید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش