تفاوت مجلات ISI و مجلات اسکوپوس در چیست؟

انتشار 13 تیر 1400
مطالعه 7 دقیقه

یکی از موضوعات بسیار مهم در پروسه چاپ مقالات علمی، انتخاب نشریه است. در این مطلب میخواهیم بدانیم تفاوت مجلات ISI و مجلات اسکوپوس در چیست!؟

تفاوت مجلات ISI و مجلات اسکوپوس در چیست؟

بسیاری از افرادی که به هر نحوی با علم و دانش سر و کار دارند، بخوبی ارزش نگارش و چاپ مقاله در مجلات معتبر بین المللی را میدانند و تمام تلاش خود را میکنند تا به این مهم دست یابند. در کشور ما نیز دانشجویان، محققان و اساتید دانشگاه ها هر یک با اهداف مختلف، نیاز دارند تا مقالات خود را چاپ کنند. در داخل و خارج از کشور، پایگاه های علمی معتبر و مختلفی وجود دارد که در آنها نشریات متنوعی نمایه میشوند اما در بین تمام این پایگاه ها، پایگاه ISI و پایگاه اسکوپوس، بدلیل اعتبار علمی بالا، معروف ترند و رقابت بین این دو پایگاه بین المللی و چند رشته ای، این چالش را بوجود آورد که دائما با یکدیگر مقایسه شوند. در این مقاله میخواهیم در مورد تفاوت مجلات ISI و مجلات اسکوپوس صحبت کنیم و بدانم آیا برتری نسبت به هم دارند یا نه! 

تفاوت مجلات ISI و مجلات اسکوپوس در چیست؟

همانطور که میدانید، نمایه معتبر مجلات علمی باعث بالا رفتن کیفیت خود مقاله، افزایش بازدید و دسترسی آسان آن ها میشود. برای ساده کردن این موضوع، فرض کنید که میخواهید ماشینی خریداری کنید و فروشنده از امکانات و مزایای این خوردو و در مورد گواهینامه های معتبری که از کشور های اروپائی کسب کرده توضیح می دهد. چاپ مقاله در مجلات با نمایه معتبر درست مثل همین است که نشان دهید شما اعتبار و گواهینامه مقاله خود را از کجا کسب کرده اید!! هر چقدر مقاله شما در نشریه قویتر و معتبرتری چاپ شود، به همان مقدار اعتبار نویسنده بالا خواهد رفت. همانطور که قبلا اشاره شد، مجلات علمی مختلفی وجود دارند که میتوانند مقالات را نمایه سازی کنند و در این میان دو مورد از آنها، بیشترین محبوبیت را دارند. در ادامه در مورد تفاوت های نمایه iSI و اسکوپوس صحبت خواهیم کرد.

مجلات ISI

تامسون رویترز یک مجتمع رسانه ای چند ملیتی کانادایی است که دارای تعدادی زیر مجموعه است. یکی از آنها پایگاه داده علوم وب آف ساینس (WOS) است. WOS در ابتدا توسط پایگاه اطلاعات علمی (ISI) تولید شده و هم اکنون توسط Clarivate Analytics نگهداری می شود. مجلات WOS شاخص های زیر را ارائه می دهند:

شاخص استنادی علوم اجتماعی(Social Science Citation Index)، شاخص استناد به علوم و علوم انسانی(Arts & Humanities Citation Index)، شاخص استناد علوم گسترش یافته(Science Citation Index Expanded)و شاخص استنادی منابع نوظهور(Emerging Sources Citation Index) که اخیراً اضافه شده است. مقالاتی که در هر یک از این شاخص ها، نمایه می شوند، به عنوان مقالات ISI معروف هستند. بصورت کلی، WOS دارای دو نوع ژورنال است: یكی دارای ایمپکت فاکتور (JCR Journals) و دیگری بدون ایمپکت (ISI Listed). برای اطمینان از نمایه شدن یک مجله در موسسه تامسون رویترز می توانید به لینک http://mjl.clarivate.com/ مراجعه کنید.

مجلات اسکوپوس

اسکوپوس (Scopus) بزرگترین پایگاه داده های چکیده و استنادی جهان از ادبیات تحقیقاتی است که توسط داوری تخصصی (peer-reviewed) بررسی می شود. در سال 2004 توسط الزویر معرفی شد و شامل 20500 عنوان سند علمی و بیش از 5000 ناشر بین المللی است. در مجموع، حدود 3500 نشریه علمی توسط پایگاه اسکوپوس نمایه سازی شده است. باید یادآوری کنیم. اسکوپوس یکی از محصولات الزویر است و استفاده از اطلاعات آن نیاز به دریافت اشتراک و پرداخت هزینه دارد. برای اطمینان از نمایه شدن یک ژورنال در Scopus می توانید به لینک https://www.scimagojr.com/ مراجعه کنید.

 
تصویر
 

iSI یا اسکوپوس!!

Web of Science (WOS) تا سال 2004 تنها پایگاه داده بین المللی و چند رشته ای بود. الزویر، اسکوپوس را در سال 2004 به عنوان جایگزینی مناسب برای ISI معرفی کرد. این دو پایگاه داده برای فهرست بندی مجلات معتبر از جنبه های مختلف مقایسه شده اند. در اینجا ما آنها را بر اساس ویژگی های کمی و کیفی مانند پوشش، استنادها، جستجو و ویژگی های خاص با مرور سوابق قبلی یکدیگر مقایسه خواهیم کرد:

ویژگی ها

WOS (ISI)

Scopus

ناشر

Clarivate Analytics (formerly Thomson Reuters Institute of Scientific Information)

Elsevier

تعداد نشریات

>13,000

>20,000

فهرست

علوم طبیعی، علوم پزشکی، مهندسی، علوم اجتماعی، هنر و علوم انسانی. قوی ترین پوشش علوم طبیعی و مهندسی.

علوم زیست پزشکی، علوم طبیعی، مهندسی، علوم اجتماعی، هنرها و علوم انسانی. قوی ترین پوشش علوم پزشکی و مهندسی پزشکی و طبیعی.

تحت پوشش

Science Citation Index, Social Sciences Citation Index, Arts & Humanities

 Medline and Embase-plus other content

بازه زمانی تحت پوشش

Science component: 1990-

Social science component: 1975

Arts & humanities component: 1975-

در ابتدا تحت پوشش از سال 1996 تاکنون. اکنون شامل محتوای قابل توجهی قبل از سال 1996 است، برخی از آنها به سال 1823 بازمی گردند.

قدرت بروز رسانی

هفتگی

روزانه

تحلیل استنادی

(Citation analysis)

بله، از جمله پیگیری استنادی، تعداد استنادات و محاسبات نویسنده شاخص H

بله ، از جمله پیگیری استنادی ، تعداد استنادات و محاسبات نویسنده شاخص H

کنترل واژگان

خیر

برای اسکوپوس کنترل واژگان انجام نمیشود. فیلد کلید واژه شامل شرایط نمایه سازی برای منابع برگرفته از پایگاه های دیگر مانند PubMed و Embase

ارجاع دهی از منابع

بله

بله

ویژگی هشدار

بله

بله

ویژگی ها

  • پوشش کامل تر ادبیات قدیمی

  • توانایی تجزیه و تحلیل نتایج جستجو بر اساس نویسنده، وابستگی، کشور، عنوان مجله/کتاب و دسته بندی موضوعات گسترده.

  • می تواند نتایج جستجو را بر اساس تعداد استناد به مقالات مرتب کند.

  • جستجوی متنوع تر و اصلاح گزینه ها، از جمله توانایی جستجو برای "نویسنده اول"

  • ابزاری برای تجزیه و تحلیل نتایج جستجو بر اساس نویسنده ، وابستگی، کشور، عنوان مجله و دسته بندی موضوعات گسترده.

  • شناسه های نویسندگان اسکوپوس به طور گسترده ای تعیین می شوند. برای تمایز بین انتشارات از نویسندگان با نام های مشابه مفید است

  • در حال رشد پوشش فصل کتاب، به ویژه برای علوم اجتماعی و هنری و علوم انسانی

  • می تواند با استفاده از اصطلاحات واژگان کنترل شده جستجو کند

نتیجه گیری

به عنوان یک نتیجه گیری، هیچ معیار مشخصی برای رتبه بندی این دو نهاد نمایه سازی اسناد علمی وجود ندارد. هر دو مزایایی نسبت به دیگری دارند. ISI، به دلیل سابقه بسیار طولانی تر و تنها ارائه دهنده اطلاعات مهم علمی از گذشته تا به امروز، هنوز هم در سراسر جهان بیشترین محبوبیت را دارد، با این حال، در بسیاری از کشورها، پیشرفت علمی، دریافت امتیازات پژوهشی و ارتقای شغلی، با تعداد مقالات منتشر شده در پایگاه اسکوپوس اندازه گیری می شود. همچنین لازم به ذکر است که بیشتر مجلات معتبر همزمان در هر دو پایگاه نمایه می شود. به طور کلی، طبق گفته آن ویل هارزینگ در کتاب خود، "نشر یا نابودی"، اسکوپوس تعداد استنادات بیشتری نسبت به ISI ارائه می کند. در همین راستا در علوم مهندسی، علوم اجتماعی، علوم انسانی و علوم پزشکی به نظر می رسد اسکوپوس دارای تعداد نشریات بسیار گسترده تری نسبت به ISI است و از این رو مقایسه منصفانه تری ارائه می دهد اما با این حال، در پایگاه ISI دانشگاهیان به طور متوسط ​​17.5 برابر بیشتر از پایگاه اسکوپوس مقاله بچاپ رسانده اند. در حال حاضر، ضعف بزرگ پایگاه اسکوپوس به دلیل عدم پوشش استنادات علمی، قبل از  سال 1995 است. اما به هر حال نمیتوان به طور دقیق، نظر قطعی به برتری یکی از این پایگاه ها نسبت به هم داد و چاپ مقاله در مجلات معتبر هر دو نمایه، قطعا امتیازات ویژه ای برای نویسنده مقالات بهمراه خواهند داشت.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


 

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش