تعیین جایگاه ایرانی ها در رتبه بندی موضوعی دانشگاه های جهان

انتشار 4 آذر 1398
مطالعه 3 دقیقه

نظام رتبه بندی بین المللی تایمز رتبه بندی موضوعی ۲۰۲۰ را تکمیل کرد و بر اساس این رتبه بندی دانشگاه های ایرانی بیشترین حضور را در موضوعات مهندسی و فناوری و علوم فیزیک داشته اند.

تعیین جایگاه ایرانی ها در رتبه بندی موضوعی دانشگاه های جهان

رتبه بندی موضوعی دانشگاه های جهان در نظام رتبه بندی بین المللی تایمز برای سال ۲۰۲۰ در موضوعات مختلف هنری و علوم انسانی، علوم مهندسی، فناوری، کامپیوتر، علوم بالینی، بهداشت، روانشناسی، علوم زیستی، تجارت و اقتصاد، آموزش منتشر شده است.

در این رتبه بندی از همان شاخص های عملکردی معتبر و دقیق رتبه بندی دانشگاه های جهان استفاده شده است اما در هر بخش مجدداً متناسب با رشته های خاص مورد سنجش قرار گرفت.

اولین رتبه بندی موضوعی دانشگاه های جهان ۲۰۲۰ در نظام رتبه بندی بین المللی تایمز با موضوع: هنر و علوم انسانی منتشر شد که در این رتبه بندی دانشگاه هایی رده بندی شدند که در زمینه هنر ، هنرهای نمایشی، طراحی، زبان ها، زبانشناسی، ادبیات، تاریخ، فلسفه، کلام، معماری و باستان شناسی پیشرو هستند.

جدول امسال شامل ۵۳۶ دانشگاه بود و در میان دانشگاه های ایرانی دانشگاه تهران تنها دانشگاهی است که در این رتبه بندی با رتبه +۴۰۱ حضور داشت.

در موضوع مهندسی و فناوری یک هزار و ۸ دانشگاه بررسی شده اند و این فهرست دانشگاه هایی را نشان می دهد که در رشته های مهندسی عمومی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک و هوافضا، مهندسی عمران و مهندسی شیمی پیشرو هستند.

۳۳ دانشگاه ایرانی در این رتبه بندی حضور دارند که بالاترین رتبه دانشگاه های ایرانی متعلق به دانشگاه تهران با رتبه ۲۰۱ - ۲۰۵ است.

جدول رتبه دانشگاه های ایرانی در رده بندی موضوعی تایمز ۲۰۲۰ (مهندسی و فناوری)

https://www.unp.ir/upload/1574664955.jpg

نکته مورد توجه در رتبه بندی موضوعی امسال تایمز در بخش علوم کامپیوتر، ورود ایران به این رتبه بندی برای نخستین بار در جمع ۲۵۰ دانشگاه برتر علوم کامپیوتر بود.

در علوم کامپیوتر امسال ۷۴۹ دانشگاه بررسی شدند و دانشگاه صنعتی شریف با رده ۲۰۱-۲۵۰ برای اولین به جمع ۲۵۰ دانشگاه برتر علوم کامپیوتر دنیا پیوست. 

در مجموع ۱۲ دانشگاه ایرانی در جمع ۷۴۹ دانشگاه برتر دنیا در علوم کامپیوتر قرار دارند که از رده های ۲۰۱-۲۵۰ تا +۶۰۱ را در بر می گیرد.

جدول دانشگاه های ایرانی حاضر در رتبه بندی ۲۰۲۰ تایمز (علوم کامپیوتر)

https://www.unp.ir/upload/1574664990.jpg

رتبه بندی دانشگاه های جهان ۲۰۲۰ نظام رتبه بندی بین المللی تایمز با موضوع علوم اجتماعی، تجارت و اقتصاد، آموزش و حقوق نیز منتشر شد.

در این رتبه بندی ۷۲۰ دانشگاه برتر در  علوم اجتماعی، ۶۳۲ دانشگاه برتر در تجارت و اقتصاد، ۴۷۷ دانشگاه برتر آموزش و ۱۹۰ دانشگاه برتر حقوق بررسی شدند.

دانشگاه تهران تنها دانشگاه ایرانی حاضر در رتبه بندی موضوعی علوم اجتماعی و آموزش

دانشگاه تهران با رتبه ۴۰۱-۵۰۰ تنها دانشگاه ایرانی در جمع ۷۲۰ دانشگاه برتر علوم اجتماعی و با رتبه ۳۰۱-۴۰۰ تنها دانشگاه حاضر در جمع ۷۲۰ دانشگاه برتر حوزه آموزش رتبه بندی سال ۲۰۲۰ موضوعی تایمز است. از ایران هیچ دانشگاهی در میان ۱۹۰ دانشگاه برتر موضوع حقوق قرار نداشت.

جدول دانشگاه های ایرانی حاضر در رتبه بندی ۲۰۲۰ تایمز (تجارت و اقتصاد)

https://www.unp.ir/upload/1574665027.jpg

 در رتبه بندی چهار شاخه علمی علوم زیستی، علوم فیزیکی، روانشناسی و علوم بالینی و سلامت را برای سال ۲۰۲۰ نظام بین المللی رتبه بندی تایمز (timeshighereducation) نیز شاهد رشد قابل توجه دانشگاه های ایرانی هستیم.

 تایمز در این بررسی ۸۲۱ دانشگاه برتر در علوم زیستی، یک هزار و ۵۴ دانشگاه برتر در علوم فیزیک، ۴۹۴ دانشگاه برتر در روانشناسی و ۷۷۵ دانشگاه برتر در زمینه های علوم بالینی، کلینیکی و سلامت را رتبه بندی کرده است.

در حوزه علوم زیستی ۱۳ شاخص عملکردی از جمله علوم زیستی، علوم دامپزشکی، کشاورزی و جنگلداری و علوم ورزشی و ۸۲۱ دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

۱۴ دانشگاه برتر ایران در رده بندی تایمز ۲۰۲۰ حوزه علوم زیستی

https://www.unp.ir/upload/1574665050.jpg

در حوزه علوم فیزیک ۱۳ شاخص عملکردی از جمله شیمی، فیزیک و نجوم، علوم زمین و دریا، ریاضیات و آمار ، زمین شناسی و نجوم مورد ارزیابی قرار گرفته اند و این رتبه بندی شامل یک هزار و ۵۴ دانشگاه است.

۳۱ دانشگاه برتر ایران در رده بندی تایمز ۲۰۲۰ حوزه علوم فیزیکی

https://www.unp.ir/upload/1574665094.jpg

در حوزه علوم روانشناسی نیز ۱۳ شاخص عملکردی از جمله روانشناسی آموزشی، ورزشی، تجاری، حیوانی و بالینی و ۴۹۴ دانشگاه ارزیابی شده اند. در حوزه روانشناسی تنها دانشگاه ایرانی دانشگاه تهران با رتبه جهانی ۳۰۱–۴۰۰ است.

در حوزه علوم بالینی و سلامت و بهداشت دانشگاه های های پیشتاز در پزشکی، دندانپزشکی و سایر موضوعات سلامت رتبه بندی شده اند. این رتبه بندی شامل ۷۷۵ دانشگاه است.

۹ دانشگاه برتر ایران در رده بندی تایمز ۲۰۲۰ حوزه علوم پزشکی، بالینی و سلامت

https://www.unp.ir/upload/1574665128.jpg

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش