شرایط دریافت مجوز و چاپ کتاب چیست؟

انتشار 25 اردیبهشت 1401
مطالعه 5 دقیقه

یکی از مهمترین سوالات نویسندگان جدید کتاب ها، در مورد شرایط و نحوه چاپ آن است. در این مطلب میخواهیم بدانیم برای چاپ کتاب باید چه مجوز هایی دریافت نمائیم.

شرایط دریافت مجوز و چاپ کتاب چیست؟

یکی از بهترین روش های نشر آثار جدید در زمینه های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی و هنری، چاپ کتاب است. چاپ کتاب بروش درست، علاوه بر اینکه میتواند باعث افزایش علاقه، به مطالعه در زمینه های مختلف شود، میتواند عاملی مهمی برای درآمد زایی باشد. علاوه بر این موارد، چاپ کتاب علمی میتواند برای دانشجویان، محققان و اساتید دانشگاه ها، از نظر امتیاز پژوهشی حائز اهمیت باشد. در این مطلب میخواهیم برای نویسندگانی که برای اولین بار میخواهند کتاب خود را بچاپ برسانند، در مورد شرایط دریافت مجوز و پروسه چاپ کتاب صحبت کنیم.

تصویر
 

پروسه چاپ کتاب (صفر تا صد)

آماده سازی فایل: کتاب شما چه تالیفی باشد، چه ترجمه از منابع خارجی و چه تبدیل شده از پایان نامه، در ابتدا لازم است فایل کتاب خود را بصورت وورد تهیه کنید. توصیه میشود پس از آماده سازی فایل، آن را دراختیار ویراستار مجرب و متخصص قرار دهید تا کتاب را ویراستاری ادبی کند. بهرحال یک کتاب باید عاری از ایرادات نگارشی و املائی باشد و جمله بندی آن ساده و روان باشد.

انتخاب ناشر: قدم بعدی، انتخاب ناشر است. چون در پروسه چاپ کتاب، بحث دریافت مجوز مطرح است، برای راحتی کار و تسریع در امور، بهتر است با یک ناشر همکاری کنید. انتخاب ناشر هم سلیقه ای است است. میتوانید با استفاده از نمونه کارهای یک ناشر آن را انتخاب کنید و یا اینکه از دوستان، آشنایان یا اساتید خود بخواهید تا ناشر مناسبی را به شما معرفی کنند. بعد از اینکه ناشر را انتخاب کردید باید فایل نهایی کتاب را در اختیار او قرار دهید تا اقدامات لازم را جهت دریافت مجوز آغاز کند. معمولا پروسه انجام کار چاپ کتاب، در تمام انتشارات یکسان خواهد بود.

دریافت شابک: اولین کار ناشر، اقدام برای دریافت مجوز شابک است. شابک یا همان شماره استاندارد بین المللی کتاب، با استفاده از کارت ملی نویسنده (مترجم) و از خانه کتاب دریافت میگردد. این شماره 13 رقمی و منحصر بفرد است و با تجدید چاپ تغییر نمیکند.

صفحه آرایی: همزمان با دریافت مجوز شابک، کتاب صفحه آرایی میشود. همانطور که میدانید هر کتابی بسته به موضوع و تعداد صفحات و البته سلیقه نویسنده، باید در یکی از قطع (اندازه) های استاندارد کتاب، صفحه آرایی شود و به نوعی صفحه آرایی همان زیبایی صفحات کتاب است. برای مثال معمولا کتاب های علمی در قطع وزیری و کتاب های کودک در قطع خشتی صفحه آرایی میشوند.

دریافت مجوز فیپا: پس از صفحه آرایی فایل نهایی، کتاب باید اقدام به دریافت فیپا شود. فیپا یا همان "فهرست نویسی پیش از انتشار" است که اطلاعات کتابشناختی کتاب مورد نظر را در صفحه ای موسوم به شناسنامه کتاب درج میکند. این مجوز از کتابخانه ملی دریافت میشود و حدودا 2 الی 4 هفته زمان میبرد. البته کتاب هایی با موضوع رمان یا شعر، زمان بیشتری برای دریافت مجوز نیاز دارند.

طراحی جلد: انتخاب طرح و جنس کتاب سلیقه ای است و نویسنده میتواند به کمک طراح، طرح و جنس پشت و روی جلد را انتخاب کند. طرح کتاب باید با موضوع کتاب هم خوانی داشته باشد اما به هر حال سلیقه ای است. جنس جلد کتاب هم انواع مختلف دارد که در ادامه میتوانید مطالعه بفرمائید. انواع جلد در چاپ کتاب عبارتند از: 

۱- جلد شُمیز. معادل انگلیسی این جلد Paperbacked book نام دارد. این جلد مقوایی یا جلد نرم و تقریباً نازک است که معمولاً با یک سیلیفون بر روی آن به کتاب الصاق می‌گردد. این جلد عمدتاً برای کتاب های درسی و کتاب های مختص کودکان استفاده می‌شود.

۲- جلد کاغذی. جلد کاغذی جلدی است که جنس آن از کاغذ است. معادل انگلیسی آن paper cover می‌باشد. جلد شمیز در مقایسه با جلد کاغذی علاقمندان زیادی دارد و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳- جلد گالینگور. اگر کتاب هایی مانند دیوان اشعار حافط و یا پایان ‌نامه‌های دانشجویی را دیده باشید این کتابها دارای جلد گالینگور هستند. این جلد، جلدی ضخیم و محکم با رویه پارچه‌ای یا چرمی است.

۴- جلد سخت. جلد سخت تقریباً مانند گالینگور است اما در بحث طراحی روی جلد و روکشی کاغذی که بر روی جلد آن می‌آید با جلد گالینگور متفاوت می‌باشد. در جلد سخت اطلاعات کتاب بر روی کاغذی که روی جلد چسبیده شده است یا قرار گرفته است و می‌توان آن را جدا نمود می‌آید اما در جلد گالینگور اطلاعات کتاب بر روی خود جلد آورده می‌شود.

دریافت مجور ارشاد: پس از اینکه مجوز فیپا تهیه شد و طرح جلد نیز آماده شد، باید نسخه نهایی بهمراه نمونه طرح جلد، به اداره فرهنگ و ارساد اسلامی ارسال گردد. برای دریافت مجوز ارشاد، معمولا متن کتاب مورد بررسی قرار میگیرد و اگر مورد خاصی نباشد بین 1 الی 2 ماه مجوز ارشاد صادر میشود، اما مواردی مانند کلمات نامناسب، توهین آمیز، موارد نامناسب قومیتی یا سیاسی باید طبق فایل اصلاحیه ارشاد، حذف یا با کلمه ای مناسب جایگزین شوند. پس از اصلاح، در صورتیکه مورد خاصی نباشد، مجوز ارشاد صادر خواهد شد.

صحافی و چاپ کتاب: در این مرحله کتاب آماده چاپ است. نوع چاپ بسته به تعداد نسخه ای که قرار است چاپ شود انتخاب میشود. مثلا برای تعداد محدود و زیر 200 نسخه از چاپ دیجیتالی و برای چاپ بالای 1000 نسخه از چاپ آفست استفاده میشود. 

دریافت اعلام وصول: در این مرحله ناشر موظف است چند نسخه از کتاب را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کند. این مرحله برای تاییدیه نهایی ارشاد است تا ببینند فایلی که چاپ شده آیا همان فایلی است که مجوز گرفته است! در واقع اعلام وصول همان مجوز چاپ انتشار کتاب است. پس از دریافت اعلام وصول عملا پروسه چاپ کتاب به پایان میرسد.

تصویر
 

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله، چاپ کتاب، ترجمه تخصصی، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش