شبیه‌سازی صدای یک مومیایی ۳۰۰۰ ساله توسط دانشمندان

انتشار 13 بهمن 1398
مطالعه 1 دقیقه

دانشمندان صدای یک کاهن مصری را که هزاران سال پیش مومیایی شده است، شبیه‌سازی کردند.

شبیه‌سازی صدای یک مومیایی ۳۰۰۰ ساله توسط دانشمندان

«نسیامون» کاهنی مصری بود که در زندگی‌اش با آوازخوانی خدای خود را در معبد کارنک در تبس عبادت می‌کرد. او پس از مرگش مومیایی شد و به همراه سنگ‌نوشته‌ای درون تابوت قرار گرفت که روی آن نوشته شده بود «نسیمامون، پذیرفته شده».

حال دانشمندان با کمک مجرای صوتی ساخته شده با فناوری چاپ سه‌بعدی صدایش را بازسازی کردند. به گفته این محققان، نسیامون آرزو داشت که صدایش نیز به نوعی جاودانه شود. دیوید هوارد، یکی از دانشمندان دانشگاه لندن در این مورد می‌گوید: او در این لحظه نمی‌تواند صحبت کند، اما فکر می‌کنم که خودش هم هیچ وقت فکرش را نمی‌کرد که هزاران سال بعد از مرگش صدایش را بشنویم.

این تیم تحقیقاتی با کمک دستگاه سی‌تی اسکن، نسخه‌ای از دهان و گلوی نسیامون را اسکن و سپس با چاپگر سه‌بعدی ساختند. آن‌ها اندام‌های چاپ شده را با حنجره‌ای مصنوعی ترکیب کردند تا صدای این مومیایی را بازسازی کنند و این صدا شبیه به صدایی است که در صورت زنده شدن دوباره نسیامون در تابوت از مجرای صوتی‌اش بیرون می‌آمد.

محققان می‌گویند که بافت‌های نرم مجرای صوتی نسیامون به خوبی سالم مانده‌اند و به همین دلیل آن‌ها موفق شدند صدای او را شبیه‌تر به خودش شبیه‌سازی کنند. آن‌ها به کمک تکنیک خود فقط یک صدا که حروف ah و eh انگلیسی را تداعی می‌کند، شبیه‌سازی کردند و امیدوارند در آینده کلمات و حتی جملات را نیز شبیه‌سازی کنند.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش