صفر تا صد نوشتن انگیزه نامه-SOP (راهنمای عملی)

انتشار 27 مهر 1400
مطالعه 7 دقیقه

یکی از مهمترین مراحل در پروسه دریافت اپلای از دانشگاه های معتبر، نوشتن انگیزه نامه (SOP) است. در این مقاله میخواهیم صفر تا صد نوشتن انگیزه نامه-SOP به بصورت عملی بررسی کنیم.

صفر تا صد نوشتن انگیزه نامه-SOP (راهنمای عملی)

یکی از متون بسیار مهمی که در پروسه دریافت پذیرش از دانشگاه های خارجی از داوطلب درخواست میشود انگیزه نامه یا Statement Of Purpose (SOP)، است. همانطور که از اسم این متن مشخص است، نویسنده باید درباره علایق علمی و انگیزه های تحصیلی و شغلی خود بنویسد. در این نامه باید به صراحت توضیح دهید چرا این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید! متاسفانه بسیاری از دانشجویان، نگارش انگیزه نامه را کاری راحت میدانند و فکر میکنند این نامه هم مانند یک نامه ساده اداری نوشته میشود. در انگیزه نامه به هیچ عنوان مهم نیست که چقدر روی نوشتن مهارت دارید، بلکه مهمترین فاکتور نشان دادن میزان علاقه و انگیزه شما در ادامه تحصیل در این دانشگاه است. در ادامه میخواهیم در مورد روش های اصولی نوشتن انگیزه نامه صحبت کنیم.

تصویر
 

صفر تا صد نوشتن انگیزه نامه-SOP (راهنمای عملی)

در ادامه میخواهیم قدم به قدم نحوه نوشتن انگیزه نامه را باهم بررسی کنیم.

1. شروع فکری: در ابتدا باید بدانید برای نوشتن هر نوشته خوبی، نیاز به آرامش ذهن وجود دارد. ذهن خود را برای نوشتن پیش نویس خود آماده کنید. پیشنهاد میشود قبل از شروع نوشتن، به سوالات زیر  خوب فکر کنید. این سوالات میتوانند یک طرح کلی از نوشته انگیزه نامه را در ذهن ایجاد کنند.

  • هدف من از ادامه تحصیل چیست؟

  • هدف من از دریافت مدرک تحصیلی چیست؟

  • برای این کار باید چه آموزش هایی را یاد بگیرم؟

  • تجربیاتی که در گذشته کسب کرده ام آیا میتوانند در این مسیر به من کمک کنند؟

  • چرا این دانشگاه مناسب من است؟

  • اصلا آیا برای تحصیل در این رشته و این دانشگاه فرد لایقی هستم؟

به این سوالات صادقانه پاسخ دهید و به صورت یادداشت کنار بگذارید. این پاسخ ها میتوانند در نوشتن انگیزه نامه کمک کنند. هر گونه تجربه و دستاوردی که قبلا کسب کرده اید و در رزومه خود دارید و فکر میکنید میتواند بدرد شما بخورد لیست کنید. نقاط ضعف و قوت خود را بدانید.

2.سختار کلی نامه خود را تهیه کنید: با استفاده از بخش قبل، سعی کنید تمام پاسخ ها و ایده ها و نقاط قوت خود را در کنار هم قرار داده و نقاط مشترکی بین آنها پیدا کنید و در یک طرح کلی آنها را به هم متصل کنید. این طرح بسیار مهم است. ساختار و بدنه انگیزه نامه مانند مقالات دانشگاهی است و از مقدمه، متن اصلی و پایان بندی تشکیل میشود.

بخش اول انگیزه نامه: مقدمه است که از دو بخش تشکیل میشود.

الف- قلاب: کار قلاب صید کردن است پس همانطور که مشخص است باید در همان شروع کار نظر اساتید را بخود جلب کنید و از خود در ذهن آنها، شخصی جذاب بسازید. برای این کار، کوتاه خود را معرفی کنید و سریعا شروع به نشان دادن این کنید که فردی سرشار از انگیزه و ذوق هستید و از اینکه فرصتی دارید تا وارد این دانشگاه شوید بسیار هیجان زده اید. این بخش مهم است و تا آخر نامه در ذهن خواننده میماند. برای نوشتن آن عجله نکنید و برای آن زمان کافی بگذارید. نحوه ادبیات نوشته به خودتان بستگی دارد، میتواند بصورت ادبی، بصورت نقل قول یا روایت باشد.

ب- در ادامه باید بصورت مختصر مورادی که میخواهید در مورد آنها صحبت کنید را بنویسید. البته برای اینکه یک نامه حرفه ای بنویسید بهتر است اول متن اصلی و پایان بندی نوشته شود و سپس مقدمه را با توجه به آنها بنویسید.

بخش دوم انگیزه نامه: متن اصلی یا بدنه.

این بخش معمولا از جواب سوالات زیر تشکیل میشود.

  • چه تجربه و دستاوردی کسب کرده اید که به رشته تخصصیتان ربط داشته باشد؟

برای مثال میتوانید از پژوهش هایی صحبت کنید که باعث ایجاد اولین جرقه علاقه مندی به رشته تحصیلی شما شده و میخواهید آن رشته را در این دانشگاه ادامه دهید. یا اینکه میتوانید در مورد دوره آموزشی خاصی که چیز های زیادی یاد گرفته اید و زمینه ساز تحصیل در این رشته شده است.

  • چه سختی هایی کشیده اید تا توانسته اید به این نقطه از زندگی خود برسید؟ به نظر خودتان نقاط قوت و ضعفتان چیست؟

بیان کردن نقاط ضعف و قدرت نشان دهنده این است که شما انسان خودآگاهی هستید و میتوانید نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی کنید. به این نکته تاکید کنید که راهکار هایی برای غلبه بر ضعف های خود دارید و قدرت آن را دارید تا نقاط قدرت خود را نیز بهبود ببخشید.برای مثال بین دوره کاردانی و کارشناسی شما فاصله زمانی زیادی وجود دارد، باید توضیحی منتقی بدهید که این وقفه بابت چه بوده است و چطور میتوانید در این دانشگاه بهترین عملکرد را داشته باشید.

  • هدفتان از انتخاب این رشته تحصیلی چه بوده؟ با توجه به این رشته تحصیلی چه اهدافی را در آینده خود دنبال میکنید؟

به داوران از علاقه خود به این رشته بگوئید و حتی میتوانید داستانی از زندگی خود بیان کنید، بگوئید چقدر دوست دارید تا دانش خود را در این زمینه گسترش دهید و نشان دهید چقدر در این مورد پر انگیزه هستید.

بخش سوم: پایان بندی انگیزه نامه

در این بخش بصورت خلاصه موارد بالا و اطلاعات خود ذکر کنید و باز هم تاکید کنید چقدر برای تحصیل در این دانشگاه انگیزه دارید و مناسب این دانشگاه هستید. سعی کنید خود را جای داوران بگذارید و ببینید آیا با این جملات پایانی تحت تاثیر قرار میگیرید؟ باید نکاتی را در پایان بندی بیاورید که میخواهید خواننده در ذهن خود داشته باشد. 

بخش چهارم: شروع به نوشتن پیش نویس انگیزه نامه کنید.

در بخش های قبل شما فقط طرح کلی را آماده کرده اید و حالا زمان شروع نوشتن پیش نویس انگیزه نامه است. از نکات بالا استفاده کنید و متن نوشته را با توجه به نکات زیر بنویسید.

الف: قبل از شروع نوشتن، باید تمام نوشته ها، یادداشتها، اطلاعات رزومه و هر موردی که در این نامه نیاز دارید در دسترس خود داشته باشید تا اگر لازم باشد دنبال این مراجع نگردید و مورادی که مینویسید دقیق باشد. فراموش نکنید انگیزه نامه خوب میتواند زندگی شما را دگرگون کند.

ب: اگر دانشگاه مورد نظرتان دارای چک لیستی از موارد انگیزه نامه است، سعی کنید آن را از سایت دانشگاه بدست آورید و نوشته خود را طبق آن تنظیم نمائید. این چک لیست هم میتواند شامل مواردی باشد که باید بنویسید و هم شامل نحوه فرمت بندی آن میشود.

تصویر
 

نکات مهمی که درصد پذیرش انگیزه نامه را بالا میبرد

  • یکی از بهترین راه ها ایجاد ارتباط با یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه مورد نظرات. اینکه شما و آن استاد دارای علایق مشترکی باشید میتواند بسیار جذاب باشد. 

  • سعی کنید در انگیزه نامه طوری نشان دهید که در مورد دانشگاه مورد نظر به خوبی مطالعه و تحقیق کرده اید و برنامه های آینده خود را طبق این موسسه پیش خواهید برد.

  • طوری تمرکز کنید که بتوانید تمام اطلاعات معنادار و حس انگیزشی خود را در 500 الی 1000 کلمه به مخاطب خود انتقال دهید.

  • توجه کنید در انگیزه نامه باید صادق باشید و حرف خلاف واقع نزنید. خودتان باشید و تلاش کنید با کلمات مناسب اساتید را مجاب کنید. 

  • سعی کنید در ارائه توضیحات دربارۀ خودتان زیاده‌روی نکنید و در این مورد با توجه محدودیت کلمات و موضوعات مختلفی که باید دربارۀ آن‌ها هم مطالبی را بیان کنید، عدالت برقرار کنید.

  • کلمات قدرتمند را در انگیزه نامه بکار برید چرا که این کلمات قرار است زندگی شما را تغییر دهد.

  • در بین موفقیت های گذشته و اهداف آینده ای که دارید تعادل ایجاد کنید. همزمان به آن‌ها نشان دهید که شخصی هستید که در مواجهه با تجربیات زندگی و موقعیت‌هایی که پیش می‌آید، ذهن آزادی دارید. بهتر است بگوییم یک انسان چند بعدی را برای استادان مخاطبتان تصویر کنید.

بخش پنجم: ویرایش نوشته ها

در این بخش باید نوشته خود را ویراستاری کنید. موارد گرامری را بدقت بررسی کنید، سعی کنید جملات روان و ساده باشند. فرمت بندی مقاله را چک کنید تا طبق فرمت دانشگاه باشد.

صفر تا صد نوشتن انگیزه نامه-SOP در موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند. اگر میخواهید برای دانشگاه دلخواهتان انگیزه نامه بنویسید کافی است با کارشناسان موسسه تماس خاصل فرمائید تا شما در این زمینه راهنمایی کنند. مطمئن باشید بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش