رتبه بندی نشریات علمی پژوهشی در ایران

انتشار 12 اسفند 1396
مطالعه 3 دقیقه

برای اینکه بتوانیم مقالات خود را به چاپ برسانیم علاوه بر محتوای قوی ، نیاز به شناخت کافی از ژورنالهای مهتبر داخلی و خارجی ، و میزان اعتبار آن ها در پایگاه های علمی در جهان داریم.

رتبه بندی نشریات علمی  پژوهشی در ایران

رتبه بندی نشریات علمی پژوهشی در ایران

 

 

دانشجویان و محققان عزیز کشورمان ، قبل از اینکه اقدام به چاپ مقالات و تحقیقات خود بکنند ، باید به دو نکته توجه ویژه داشته باشند.

  1. میزان ارزشمندی محتوای مقالات
  2. اطلاع کامل از نشریات معتبر و رتبه بندی در پایگاه های علمی

اگر خواهان چاپ مقالات خود در یکی از ژورنالهای داخلی کشور هستید باید اطلاعات کافی از آنها داشته باشید.در این مقاله به معرفی مجلات داخلی می پردازیم

 

مجلات داخلی

 

 

در مجموع در کشور عزیزمان ، سه نوع مجله داریم که اعتبار آن ها از سوی یکی از ارگان های وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و حوزه علمیه تایید و تعیین می شود.

این مجلات ، مجلات علمی پژوهشی داخلی ، علمی ترویجی و علمی تخصصی هستند که در زیر تک تک به آن ها میپردازیم.

 

مجلات علمی- پژوهشی

 هر تولیدی که به دنبال جستجوی حقایق و برای کشف بخشی از معارف و نشر آن در  میان مردم و به قصد حل مشکلی یا بیان اندیشه ای در موضوعی از موضوع های علمی ، از طریق مطالعه ای نظام مند، برای یافتن روابط اجتماعی میان پدیده های طبیعی به دست آید و از دو خصلت اصالت و ابداع برخوردار باشد و نتایج آنها به کاربردها، روشها و مفاهیم و مشاهدات جدید در زمینه علمی با هدف پیشبرد مرزهای علمی و فن آوری منجر گردد، علمی – پژوهشی قلمداد می شود. در واقع هدف اصلی مقاله علمی پژوهشی ایجاد یک استدلال است. یکی از بخش های چنین مقاله ای مرور ادبیات است. در یک مقاله علمی پژوهشی، ادبیات بعنوان اساس و بنیان کار ارائه می شود و بینش جدیدی را که پژوهشگر به دنبال ایجاد آن است، پشتیبانی می کند. مخاطبین اصلی این گونه مجلات پژوهشی، اساتید دانشگاهها، دانشجویان دوره های دکتری و کارشناسی ارشد، پژوهشگران شاغل در مراکز علمی، تحقیقاتی و تولیدی هستند.

مجلات علمی- ترویجی

 یک مقاله علمی ترویجی یا مرور ادبیات، اطلاعات منتشر شده در حوزه یک موضوع بخصوص در یک محدوده زمانی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. مقاله علمی ترویجی(مرور ادبیات) می تواند خلاصه ای از مقالات و منابع موجود باشد اما معمولا سازماندهی خاص خود را دارد و خلاصه و استنتاج‌ها را ترکیب می‌کند و اطلاعات را در ساختاری نو ارائه می دهد. مقاله علمی ترویجی می تواند تفسیری جدید از مقالات و کارهای قبلی ارائه دهد یا اطلاعاتی جدید را با تفاسیر قبلی در هم آمیزد، یا سیر جریان پیشرفت فکری حوزه مورد بحث و مباحثات مربوط به آن را ترسیم کند. مقاله علمی ترویجی بسته به موقعیت  ممکن است مقالات و منابع را مورد ارزیابی قرار دهد و مناسب ترین و مربوط ترین منابع را به خواننده پیشنهاد کند. این مقالات بر پایه جابهجایی، تلفیق و ترکیب دانش موجود تهیه می شوند و معمولاً به روشن شدن زوایای مسالهای کمک مینمایند، از این گونه مقالات میتوان به مقالات مروری، تدوینی، ترجمهای، تحلیلی اشاره کرد. به لحاظ ارزش علمی در بین مقالات، در این مقالههای تحلیلی ارزش و اعتبار بالاتری دارنداما هدف یک مقاله علمی ترویجی خلاصه کردن و استنتاج مباحث و ایده های دیگران است، بدون اینکه پژوهشگر چیز جدیدی به آن اضافه کند. اینگونه مجلات دستاوردهای علمی، فنی و حرفه ای آموزنده و جالب را به زبانی ساده برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، دانش آموزان سالهای بالای دبیرستانها، صنعتگران، مخترعین، مبتکرین و افراد دارای تحصیلات غیرکلاستیک ارائه میدهند.

مجلات علمی- تخصصی

این مجلات معمولا وابسته به برخی سازمانها و نهادهای خاص بوده و مباحث تخصصی در یک زمینه را مطرح می کنند و نویسندگان مختلف می توانند مطالب خود را برای این مجلات ارسال کنند. نکته قابل توجه در مورد این نوع مجلات این است که این مجلات معمولا هیچ گونه امتیاز و مجوز علمی را از ارگانهای زیربط مثل وزارت علوم،تحقیقات  و فناوری، وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی یا حوزه علمیه دریافت نکرده اند و صرفا به منظور اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی های قشر خاصی از افراد جامعه در زمینه های تخصصی به چاپ مطالب می پردازند.

مثل مجله علمی – تخصصی رشد که وابسته به وزارت آموزش و پرورش بوده و به فعالیت در زمینه مباحث آموزشی می پردازد.

 

در مجموع بالاترین درجه مجلات دانشگاهی در ایران ، مجلات علمی پژوهشی است و بعد از آن مقالات علمی ترویجی در رتبه ی پایین تر قرار میگیرد.

 

مجموعه انتشاراتی آذرگان با بیش از پنج سال سابقه ، در زمینه ی ارسال و چاپ مقاله ، آمادگی هرگونه مشاوره و راهنمایی را برای شما دانشجویان و محققان عزیز ایجاد کرده است. کافی است با یکی از راه های ارتباطی ، با کارشناسان موسسه تماس حاصل فرمایید تا در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش