راهنمای انتخاب ناشر

انتشار 5 بهمن 1396
مطالعه 2 دقیقه

انتخاب ناشر برای چاپ کتاب یکی از حساس ترین کارهای هر نویسنده است و در این کار استفاده از اینترنت و پرس و جو کردن از نویسندگان با تجربه، راهنمای خوبی برای انتخاب یک ناشر مناسب میباشد.

راهنمای انتخاب ناشر

راهنمای انتخاب ناشر

 

تعریف نشر:

فرایندی است که طی آن افکار، دل نوشته ها، دست نوشته ها و پیشنهادهای نویسندگان به اثر چاپی تبدیل می شود و در جامعه پخش می گردد. نشر نوعی مدیریت بین نوسیندگان اثر و نیاز علمی - آموزشی جامعه است که این کار توسط ناشر صورت می گیرد.

ناشر کیست؟

فرد، گروه یا نهادی است که با بکار گیری ابزار و امکانات و تخصص خود، اقدام به چاپ و توزیع یک اثر می کند. ناشر باید تمام مراحل حروف چینی، صفحه آرایی، لیتوگرافی، چاپ، پخش و فروش زیر نظر او انجام شود.ارائه ی قیمت کم از طرف ناشر دلیل بر بی کیفیت بودن آن نیست، همانطور که قیمت بالا نشانه ی کیفیت بالای آن نیست. در انتخاب ناشر و موسسه باید بسیار دقت شود. رزومه و رضایتمندی  از هر ناشر نشان دهنده ی کیفیت بالای اوست.

انواع ناشر :

1.ناشران مبتکر: با اندیشه ی قبلی به سراغ پدیدآورندگان اثر می روند و یا با انتظار از آثار پیشنهادی به آنها ، اثری را انتخاب می کنند

2. ناشران عمومی و تخصصی : ناشران عمومی در تمام زمینه ها فعال هستند ولی ناشر تخصصی در یک حوزه فعالیت دارد.

3. ناشر انتفاعی (وابسته به یک سازمان) و ناشر غیر انتفاعی (به دنبال سود)

4.ناشر دولتی و ناشر وابسته به دولت : ناشرانی که بیش از 50 درصد سرمایشان متعلق به دولت است ، اما ناشران وابسته به دولت کمتر از 50 درصد سرمایشان متعلق به دولت است.

5.ناشران متون درسی و دانشگاهی

6.ناشران الکترونیکی : تمام مراحل تولید و مجوز ها یک به یک طی می شود ، فقط به جای کاغذ ، روی لوح فشرده  یا شبکه منتشر می شود.

7.ناشران همکار: با همکاری چندین ناشر و سرمایه گذار اثری چاپ میشود.

 

وظایف و ویژگی های یک ناشر

 

چند ویژگی لازم برای یک ناشر :

  1. کیفیت در تولید و چاپ کتاب : ارائه ی قیمت کم از طرف ناشر دلیل بر بی کیفیت بودن آن نیست ، همانطور که قیمت بالا نشانه ی کیفیت بالای آن نیست. در انتخاب ناشر و موسسه باید بسیار دقت شود. رزومه و رضایتمندی  از هر ناشر نشان دهنده ی کیفیت بالای اوست .

  2. احترام به مخاطب و حسن خلق : بعضی اوقات نویسندگان از ناشران درخواست های نا معقول دارند !! باید ناشر با صبر و حوصله به برطرف کردن نگرانی نویسنده و جلب رضایت او مبادرت کند. ناشر خوب کسی است که  به مانند زمان عقد قرارداد و دریافت پول، در زمان انجام وظایف و تعهداتش نیز خنده رو باشد، چرا که غیر از این باشد، لایق همکاری نیست.

  3. پایبندی به تعهدات : باید ناشران به تعهدات خود پایبند باشند و مفاد قرارداد را بطور قانونی رعایت کنند. متاسفانه د رکشور ما این وظایف به خوبی انجام نمی شود. مانند: استفاده از یک شابک برای چندین کتاب، عدم درخواست فیپا و استفاده از فیپای سوری و تقلبی، چاپ غیر قانونی کتاب قبل از صدور مجوز چاپ کتاب، عدم دریافت اعلام وصول قبل از تحویل کتاب به نویسنده، استفاده از کاغذ و موادی که در قرارداد ذکر نشده است، عدم تحویل به موقع کتاب که بعضا تا چند ماه طول می کشد، تغییر مبلغ قرارداد به بهانه ی تورم و تغییر قیمت های بازار.

  4. ناشر مناسب ناشری است که برای نویسنده و زحمات او ارزش قائل باشد: بیشتر ناشران شما را تا لحظه ی تحویل کتاب می شناسند و پس از تحویل کتاب هیچ کمک و حمایت و پشتیبانی از نویسنده نمی کنند که این به دور از اخلاق و اصول کاری است.

وظایف یک ناشر:

  1. ارتباط با نویسندگان و مترجمان برای انتخاب و گرفتن سفارشات

  2. بررسی و نیازسنجی وضعیت فرهنگی جامعه برای شناسایی موضوعات و کتاب های مورد علاقه عموم .

  3. خواندن دقیق متون و ارزیابی کامل از نویسندگان و مترجمان

  4. دریافت مجوز نشر برای کتاب

  5. برنامه ریزی های دقیق برای اماده سازی هر چه بهتر کتاب

  6. نظارت بر تمام مراحل پروسه چاپ کتاب

  7. گفتگو با پدید اورندگان و عقد قرارداد با انها

  8. نظارت بر صحافی

  9. نظارت بر روند توزیع و فروش کتاب

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش