راه های شناسایی مجلات جعلی و نامعتبر

انتشار 19 فروردین 1397
مطالعه 2 دقیقه

یکی از دغدغه های دانشجویان و محققان ، شناسایی مجلات و ژورنالهای جعلی و نامعتبر است تا با اطمینان کافی بتوانند مقالات خود را در مجلات و نشریات معتبر به چاپ برسانند.

راه های شناسایی مجلات جعلی و نامعتبر

راه های شناسایی مجلات جعلی و نامعتبر

هرچیزی که در جهان مورد توجه فراوان قرار میگیرد و به اصطلاح روی بورس قرار میگیرد ، جاعلان و سود جویان را به فکر سو استفاده از این توجهات جلب میکند تا بخاطر حساسیت موضوع برای مردم ، با تبلیغات دروغین ، با انحراف افکار آنها به سود مالی برسند.
یکی از مسائلی که چند سالی است بسیار رواج یافته ، چاپ مقالات علمی در ژورنالهای معتبر داخلی و خارجی است. برای بسیاری از دانشجویان و محققان این مسئله بسیار حیاتی است و حتی دیده شده است که افرادی بخاطر چاپ یک مقاله ، مبالغ بسیار سنگینی را به ژورنال های جعلی پرداخت کرده اند.این مسئله به یکی از بزرگترین معضلات جامعه ی علمی تبدیل شده است و با اینکه تبلیغات و آگاهی های بسیاری از دانشگاه ها و موسسات معتبر در مورد این ژورنال ها میدهند، باز هم کسانی هستند که پول و وقت خود را در این راه به هدر میدهند.دانشجویان عزیز برای اینکه در دام متصدیان این امور قرار نگیرند باید بسیار آگاه باشند و حتما با چشم باز به این مسئله نگاه کنند.

ژورنال های جعلی با جعل  نام و مشخصات مجلات معتبر و با ظاهر سازی دروغین و کپی برداری از مقالات ژورنال اصلی و قرار دادن آن در آرشیو خود و درج نام و ISSN (شماره سریال بین المللی است که برای هر مجله بصورت اختصاصی وجود دارد) شروع به جلب دانشجویان و محققین جوان و بی تجربه و کلاهبرداری از آنان میکنند.

یکی از راه های شناخت مجلات دروغین و جعلی ، چک کردن لیست مجلات ISI در سایت تامسون رویترز می باشد. از آنجا که هر ساله موسسه تامسون رویترز ، لیست ژورنالهای جعلی را به اطلاع محققان در سراسر جهان میرساند ، مطالعه ی این لیست به شما کمک شایانی خواهد کرد.

چگونه از اعتبار یک ژورنال آگاه شویم

موتور جستجوی گوگل این امکان را فراهم می‌کند تا با وارد کردن نام و یا شماره ۸ رقمی ISSN مجله مورد نظر بصورت "Journal Name" site:thomsonreuters.com یا "ISSN: Number" site:thomsonreuters.com از ISI بودن مجله اطمینان حاصل کرد.

  1. مجلاتی که معتبر هستند و از اعتبار بالایی برخوردارندt برای ارسال و جذب مقاله، درخواستی به ایمیل نویسندگان ارسال نمی‌کنند و به اندازه کافی تقاضا برای آنها وجود دارد.

  2. اگر با مراجعه به آرشیو مقالات مجله، فقط مقالات ایرانی وجود داشته باشدt احتمال جعلی و تقلبی بودن آن بسیار زیاد است.

  3. این سایت های جعلی برای اینکه آرشیو مقالات مجله خود را کامل نشان دهند، از آنجاییکه به آرشیو مجله اصلی دسترسی ندارند معمولاً از مجلات دیگر مقالاتی که قبلاٌ چاپ شده است را کپی می‌کنند و در سایت خود قرار می‌دهند.

  4. ویژگی اصلی مجلات جعلی، عدم داوری و مطالبه سریع هزینه‌های چاپ می‌باشد. باید توجه کرد که مجلات ISI و دارای ضریب تأثیر، هیچ گاه به مقاله ای بدون کامنت‌های داوری پذیرش نمی‌دهد. از طرفی معمولاٌ تمامی مجلات JCR یا همان مجلات ISI ایمپکت دار اصلی، رایگان می‌باشند. لذا ژورنالی که با شرایط خوب تنها یک ایمیل تبریک پذیرش و شماره حساب برای واریز مبلغ داده است، شک برانگیز است.

  5. پوسته ظاهری این مجلات عموماً یا بصورت تمپلیت‌های آماده خریداری می‌شود و یا در غیر اینصورت فقط چند گزینه ساده مانند آرشیو و تماس با ما در سایت موجود می باشد. نکته قابل توجه این است که وقت زیادی برای این وب سایتها گذاشته نمی‌شود و صورت ظاهری آنها نشان از طراحی سرسری وب سایت ژورنال دارد.

البته روشهای دیگری هم برای شناخت مجلات جعلی وجود دارد، اما موارد بالا از شاخص ترین آنها هستند و حتما به شما در شناخت مجلات جعلی از مجلات معتبر کمک خواهند کرد.

موسسه انتشاراتی آذرگان با دارا بودن سالها تجربه در امر ارسال و پذیرش و چاپ مقاله ، شما را در امر چاپ مقاله در مجلات معتبر یاری خواهد کرد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش