راه تشخیص مجلات جعلی و فیک

انتشار 20 بهمن 1399
مطالعه 3 دقیقه

یکی از بزرگترین چالش ها برای افرادی که نیاز به چاپ مقالات علمی دارند، راه های تشخیص مجلات جعلی و فیک است. در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت.

راه تشخیص مجلات جعلی و فیک

در چند سال اخیر چاپ مقالات، بدلیل اهمیت بالای علمی، مورد توجه بسیاری از دانشجویان، محققان و اساتید دانشگاه ها قرار گرفته است. معمولا دانشجویانی که نیاز به تقویت رزومه دارند، میخواهند فارغ التحصیل شود یا از دانشگاه های معتبر اپلای بگیرند، همچنین اساتیدی که نیاز به تغییر وضعیت و ارتقای علمی دارند و یا محققانی که میخواهند یافته های جدید خود را بنام خود ثبت نمایند، نیاز دارند تا مقالات علمی خود را در نشریات معتبر به چاپ برسانند. با توجه به اهمیت موضوع، متاسفانه در این چند سال اخیر، شاهد سو استفاده برخی افراد از این موضوع بودیم که با به راه انداختن سایت های جعلی، بسیاری از افراد را با مشکل مواجه ساخته اند، از این رو در این مطلب میخواهیم در مورد راه های تشخیص مجلات جعلی و فیک صحبت کنیم.

مجلات جعلی یا سایت های جعلی

در ابتدا باید این موضوع را بدانیم که مجلات علمی، با توجه به اینکه دارای ISSN منحصر بفرد هستند، امکان جعل ندارند و سودجویان تنها میتوانند با جعل سایت یک مجله، افراد را به مشکل بیندازند.

دلیل شکل گیری مجلات جعلی

همانطور که میدانید، هر چیزی که مورد توجه زیادی قرار بگیرد، مستعد سود استفاده و سود جویی مالی غیر قانونی، توسط فرصت طلبان است. این افراد بخوبی از اهمیت موضوع چاپ مقالات آگاه هستند و با تاسیس یک سایت فیک بنام مجلات معتبر، محققان را به اشتباه میندازند. زمانی که افراد از طریق این سایت اقدام میکنند، ممکن است به آنها نامه پذیرش فیک هم ارسال گردد، از این رو محققان دچار اشتباه شده و هزینه های درخواستی را به حساب این افراد واریز میکنند.

چاپ مقاله در مجلات جعلی چه مشکلاتی به همراه دارد؟

این مجلات علاوه بر زیان های مالی، میتوانند باعث تخریب شدید وجه محققان شوند و متاسفانه برای دانشگاه ها در این مورد خاص هیچ عذری مورد پذیرش نیست و امتیازات منفی بسیاری برای افراد به همراه خواهد داشت.

راه تشخیص مجلات جعلی و فیک

  1. اسم مجله را به طور کامل در گوگل جستجو کنید. یعنی فقط یک یا چند کلمه اصلی را جستجو نکنید بلکه تک تک لغات اسم و عنوان مجله را به صورت کامل در گوگل درج کنید.

  2. اگر اسم ادیتور مجله را می دانید، اسم ادیتور را نیز در گوگل جستجو کنید.

  3. وبسایت این گونه مجلات معمولا خیلی شبیه به مجلات اصلی طراحی می شوند و فقط ممکن است در یک حرف متفاوت از هم باشند، پس وبسایت این گونه مجلات را با دقت زیاد بررسی کنید تا دچار اشتباه نشوید.

  4. برخی از مجلات جعلی، انواع مقالات علمی و تخصصی را در حوزه های مختلف می پذیرند در حالی که مجلات معتبر معمولا در یک حوزه اختصاصی فعالیت می کنند.

  5. این گونه مجلات معمولا در بخش آرشیو خود، انبوهی از مقالات چاپ شده را دارند تا به نوعی اثبات کنند که جزو مقالات جعلی نیستند ولی شما می توانید عنوان یکی از مقالات را جستجو کنید و مطمئن شوید که قبلا در مجله ای به چاپ رسیده است یا نه. این نشان می دهد که این گونه مجلات حتی مقالات را نیز می توانند از ژورنال های معتبر کپی کرده و یا به بیان بهتر سرقت نموده و تلاش می کنند که خود را معتبر جلوه دهند.

  6. قدمت تاسیس وب سایت مجلات نشانه بارز جعلی بودن یا نبودن آن ها می باشد.تاریخ تاسیس وب سایت مجلات جعلی یا تقلبی معمولا به چند سال گذشته برمیگردد.

  7. بسیاری از این مجلات به منظور جذب پژوهشگران، ایمیل خود را به آن ها می دهند، در حالی که مجلات معتبر به هیچ عنوان به کسی ایمیل خود را نمی دهند.

  8. برخی از این گونه مجلات ISSN ندارند.

  9. برای جستجوی مجلات معتبر می توانید از نشانه های اینترنتی زیر برای هر یک از مجلات استفاده کنید:

 ISI: http://ip-science.thomsonreuters.com

 ISC: http://www.isc.gov.ir

 Scopus: http://www.scimagojr.com

 Pubmed: https://www.nlm.nih.gov/bsd/serfile_addedinfo.html

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش