اسکوپوس SCOPUS چیست؟

انتشار 14 خرداد 1397
مطالعه 3 دقیقه

SCOPUS یکی از محصولات ناشر پرطرفدار هلندی یعنی الزویر است و می توان گفت پس از ISI بزرگترین و محبوب ترین پایگاه نمایه کننده نشریات می باشد.

اسکوپوس SCOPUS چیست؟

اسکوپوس (SCOPUS) چیست؟

اسکوپوس نمایه ای از مجلات و ژورنال های علمی است که طیف گسترده ای از  حوزه های پایه مهندسی ، پزشکی و علوم انسانی را در بر می گیرد. این پایگاه اطلاعاتی یکی از فضاهای جستجو برای کسب آگاهی از ژورنال های علمی است که توسط پایگاهی به نام الزویر (ELSEVIER) تهیه می شود. مقالاتی که در پایگاه های مختلف SCOPUS نمایه می شوند، با توجه به کیفیت آنها ، تقسیم بندی می شوند. این کیفیت، با نماد Q ، که حرف اول کلمه (quality) است نشان داده می شود.مجلات Q1 نشانگر بیشترین کیفیت و مجلات Q4 نشانگر کمترین کیفیت، در بین مجلات است. در وب سایت اسکوپوس هر نویسنده دارای کد شناسایی است و اعتبار این کد، بین المللی است.

SCOPUS در واقع یکی از محصولات ناشر پرطرفدار هلندی یعنی الزویر است و می توان گفت پس از ISI بزرگترین و محبوب ترین پایگاه نمایه کننده نشریات می باشد.همانند پایگاه ISI ، نشریات رسمی سراسردنیا می توانند درخواست خود را در این پایگاه ثبت نموده و پس از رعایت استانداردهای لازم نمایه اسکوپوس را کسب نمایند برای داشتن مقاله اسکوپوس لازم است، که شما در نشریه ای که موفق شده نمایه اسکوپوس را کسب نماید مقاله خود را به چاپ برسانید.

از جمله مزیت های این نمایه داشتن یک پایگاه جامع است که بر خلاف تامسون رویترز تمامی مقالاتی که در نشریات نمایه شده در اسکوپوس چاپ می شوند، در این پایگاه نیز نمایه می شوند و با این خصوصیت عالی شما امکان محاسبه تعداد استنادات به هر مقاله را فراهم می شود. از اين رو می توان دريافت هر مقاله در اين مجموعه، تاکنون چند بار توسط ساير مقالات مورد استناد قرار گرفته است، که اين خود شاخصی برای تعيين کيفيت مقاله مي شود. این خصوصیت باعث می شود تعداد ارجاعات به یک مقاله خاص و یا تعداد مقالات یک نویسنده خاص و … را به راحتی جست و جو  و پیدا نمایید از معایب آن می توان به رایگان نبودن آن اشاره نمود، که شما برای دسترسی به این پایگاه نیاز به اشتراک سالانه خواهید داشت.

کاربرانی که ثبت نام کرده‌اند می‌توانند در حساب کاربری خود این قابلیت را فعال کنند، که اگر در پروفایل کاربری خاص، تغییری ایجاد شد به آنها گزارش شود. باید توجه داشت که اسکوپوس تنها انتشاراتی که به صورت متوالی و مجموعه می‌باشد را نمایه می‌کند. (مثل ژورنال‌ها، ژورنال‌ها ی تجاری، سری کتاب‌ها و کنفرانس متربال‌هایی که آی اِس اِس اِن دارند) تنها مورد استثناء conference paper (در بردارندهٔ نسخهٔ نهایی و متن کامل مقالات) می‌باشد، که نمایه می‌شود اما meeting abstractها که خلاصه‌هایی کوتاه از پژوهش‌های در حال اجرا می‌باشد در اسکوپوس نمایه نمی‌شود.

اين پايگاه با همکاری 21 مؤسسه از سراسر جهان ارائه شده و به سرعت رقيب جدی موسسه اطلاعات علمی شد که قريب 50 سال پيشرو نمايه‌های استنادی در جهان بود. اين پايگاه به صورت روزانه آپديت می شود.

اسکوپوس همه حیطه‌های علوم که شامل علوم زیستی، فیزیک و شیمی و علوم اجتماعی می‌شود را در برمی‌گیرد. در مقایسه‌ای که با (wOS) انجام شده، اسکوپوس حدود ۲۰ درصد پوشش بیشتری از آن داشته‌است، اما مقالات قبل از سال ۱۹۹۵ را شامل نمی شود. بر خلاف (WOS) که تا سال ۱۹۴۵ را شامل می‌شود. در مقایسه با این پایگاه ها گوگل اسکالر دقت کمتری دارد، و دیر به دیر به روز رسانی می‌شود.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۶ انجام شده، نشان می دهد که جستجو در اسکوپوس و کار با آن حتی برای کاربران تازه‌کار بسیار آسان تر است. در این پایگاه می‌توان در یادکردها به جلو و عقب رفت. یعنی مقاله به چه منابعی ارجاع داده یا چه مقالاتی به این مقاله ارجاع داده‌اند. همچنین از آنجا که این پایگاه بین رشته‌ای است می‌توان در این زنجیره یادکردها به مقالاتی که خارج از رشته محقق است نیز رفت.

نکته:  مجلات اسکوپوس جزء معتبرترین ژورنالهای علمی در جهان است و در رده ی B رتبه بندی قرار دارد.این مجلات در موسسه ی انتشاراتی آذرگان به صورت تضمینی به چاپ میرسند و در ابتدا هزینه ای از مشتری دریافت نمیشود.پس از ارسال و تایید مجله مبنی بر پذیرش مقاله ، هزینه از مشتری اخذ و به حساب مجله واریز میشود تا نامه ی اکسپت به مشتری ارسال گردد.

موسسه انتشاراتی آذرگان

موسسه انتشاراتی آذرگان  با بهره گیری از پیشرفته ترین امکانات و استفاده از پرسنل مجرب، جهت رفاه نویسندگان، دانشجویان و محققان محترم ، در بخش چاپ کتاب ، توانایی انتشار هر نوع کتابی با هر سبک و اندیشه ای را فراهم آورده است، تا حتی دانشجویان عزیز نیز بتوانند پایان نامه ی خود را در تعداد محدود و با قیمت مناسب ،به چاپ برسانند. همچنین در بخش چاپ مقاله ، با تعاملات و رایزنی های گسترده با نشریات معتبر داخلی و خارجی ، امکان چاپ مقالات تضمینی را فراهم آورده است.

جهت ثبت سفارش خود اینجا کلیک کنید.

جهت ثبت سفارش اینجا کلیک کنید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش