پروسه ورود به مقطع دکتری

انتشار 11 بهمن 1399
مطالعه 3 دقیقه

برای ورود به مقطع دکتری تخصصی، علاقه مندان نیاز دارند تا خود را آماده دو آزمون بزرگ کتبی و مصاحبه دکتری بکنند. در ادامه در مورد پروسه ورود به مقطع دکتری صحبت میکنیم.

پروسه ورود به مقطع دکتری

دکتری تخصصی، بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی و معادل مدرک PhD در دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی است. داوطلبان برای اینکه بتوانند به این مقطع ورود کنند، نیاز دارند تا هم به صورت کتبی و هم بصورت شفاهی مورد ارزیابی و سنجش قرار بگیرند. در ادامه پروسه ورود متقاضیان، به مقطع دکتری را بررسی میکنیم.

آزمون کتبی دکتری

داوطلبان پس از ثبت نام در کنکور دکتری، باید در زمان تعیین شده از طرف سازمان سنجش، در محل آزمون حضور یافته و آزمون کتبی را برگزار کنند. این آزمون تستی و متشکل از دروس تخصصی و دروس عمومی است که داوطلبان باید منابع آزمون هر رشته را در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری بررسی کنند. در آزمون کتبی سال 1400، ضرایب دروس کنکور برای دروس تخصصی 4 و برای دروس عمومی 1 در نظر گرفته شده است. 

آزمون مصاحبه دکتری

معمولا حدود یک الی دو ماه پس از برگزاری آزمون کتبی، نتایج آزمون و کارنامه نمرات داوطلبان در سایت سازمان سنجش منتشر میگردد. از سال 96 با ادغام آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه ‎های سراسری، کارنامه اولیه منتشره از سوی سازمان سنجش حاوی نتیجه آزمون جهت انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز می‎باشد. پس از آن متقاضیان میتوانند با توجه به نمره و تراز کسب شده در آزمون کتبی، به انتخاب رشته دانشگاه بپردازند. پس از انتخاب رشته، نتایج نهایی اعلام شده و داوطلبان به مصاحبه دکتری دانشگاه مورد نظر دعوت میشوند. در سال 99 روند دعوت به مصاحبه دکتری سراسری به نحوی بود که محدودیتی برای تعداد داوطلبان راه‌یافته به مصاحبه هر دانشگاه‌ و نیز تعداد رشته‌محل‌هایی که هر داوطلب می‎توانست در مصاحبه حضور یابد، وجود نداشت و داوطلبان با کسب حدنصاب نمره ‎تراز مدنظر همه دانشگاه‌هایی که در انتخاب رشته خود لحاظ کرده بودند، مجاز به حضور در مصاحبه آن‌ها شناخته ‎شدند. فعلا خبر دقیقی از نحوه برگزاری آزمون مصاحبه سال 1400 نیست. ممکن است با توجه به شیوع بیماری کرونا، این آزمون به صورت مجازی برگزار شود.

در جلسه آزمون مصاحبه چه میگذرد؟

آزمون مصاحبه همانطور که میدانید، به صورت شفاهی برگزار شده که در آن چند تن از اساتید به عنوان داور پذیرای داوطلبان هستند و با پرسیدن سوالات تخصصی و عمومی، صلاحیت افراد را برای ورود به دوره دکتری، مورد ارزیابی قرار میدهند. در این جلسه رزومه پژوهشی داوطلب، تعداد مقالات و کتاب های چاپ شده، کنفرانس وهمایش های شرکت کرده، همچنین کیفیت پایان نامه مورد بررسی قرار میگرید و طبق فرم استاندارد امتیازات پژوهشی، به داوطلب امتیاز داده میوشد. رزومه پژوهشی در مجموع 40 امتیاز میباشد. همچنین رزومه آموزشی داوطلب که مربوط به معدل، طول دوره و کیفیت دانشگاه مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد میشود، مزبوط میشود. در رزومه آموزشی برای کسانی که دارای مدرک معتبر زبان بین المللی، مثل تافل، آیلتس، تولیمو و ... هستند نیز امتیاز ویژه ای قائل میشوند. رزومه آموزشی در مجموع 30 امتیاز میشود. همچنین داوران 30 را به تسلط رفتاری و برخورد داوطلب با کلیه مسائل مربوط به جلسه آزمون را در نظر میگیرند.

نکته 1: کل آزمون به طور میانگین 15 الی 20 دقیقه زمان خواهد برد، پس از جمع بندی امتیازات آزمون مصاحبه و میانگین آن با نمره کتبی داوطلب، امتیاز کلی او بدست خواهد آمد. 

نکته 2: مهمترین امتیاز در آزمون مصاحبه، امتیاز مربوط به رزومه پژوهشی است. در رزومه پژوهشی چاپ یک مقاله علمی تا 7 امتیاز (ماکزیمم 22 امتیاز) و چاپ کتاب 4 امتیاز، چا مقالات کنفرانسی داخلی 1 و خارجی 2 امتیاز ( ماکزیمم 4 امتیاز) و تدوین پایان نامه تا 4 امتیاز را برای داوطلب محاسبه میکنند.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش