پروسه چاپ مقالات علمی بصورت گام به گام

انتشار 24 شهریور 1400
مطالعه 6 دقیقه

یکی از دغدغه های بزرگ دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، چاپ مقاله است. در همین راستا در این مطلب میخواهیم پروسه چاپ مقالات علمی را بصورت گام به گام بررسی کنیم.

پروسه چاپ مقالات علمی بصورت گام به گام

همانطور که میدانید چاپ مقاله، یکی از بهترین و امتیاز آورترین فعالیت های پژوهشی هر دانشجویی است که میتواند مزایای زیادی را برای او بهمراه داشته باشد. همچنین دانشجویان مقاطع دکتری برای اینکه بتوانند از رساله خود دفاع کنند و فارغ التحصیل رشته خود شوند، نیاز به چاپ حداقل دو مقاله دارند. اما نگارش و چاپ مقاله به هیچ عنوان کار راحتی نیست هر کسی نمیتواند به راحت از عهده آن برآید. مخصوصا افرادی که تجربه کمتری در نگارش مقاله دارند ممکن است بارها و بارها تلاش کنند و با شکست روبرو شوند. اما نکته ای وجود دارد این است چاپ مقاله کاری نیست که بشود راه حلی صد در صدی معرفی کرد و فقط باید از تجربه خود و دیگران یاد بگیریم و نکات مهمی را انجام دهیم تا درصد موفقیت خود را بالا ببریم. در ادامه در مورد پروژه چاپ مقاله صحبت میکنیم.

 
تصویر
 

پروسه چاپ مقالات علمی بهمراه نکات مهم 

داشتن مقاله قوی: در اولین قدم، باید یک مقاله قوی تهیه کنیم که مهمترین بخش این لیست است. برای این کار یا باید از صفر شروع به نگارش مقاله کرد یا اینکه از پایان نامه یا رساله، مقاله استخراج شود. خوب همانطور که میدانید نگارش مقاله کار بسیار سخت و زمان بر و تخصصی است. نیاز به مطالعه میدانی، پژوهش زیاد، جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنها دارد تا بتواند با استفاده از داده های و یافته های جدید مقاله تدوین شود که این کار حداقل 3 تا 6 ماه زمان میبرد. اگر مشکل زمان دارید میتوانید از پایان نامه یا رساله خود استفاده کنید و از آن مقاله استخراج کنید. معمولا موضوع و محتوای پایان نامه ها منحصر بفرد است و زیر نظر استاد راهنما تدوین میشود، از این رو انتظار میرود مقاله تهیه شده از یک پایان نامه، مقاله خیلی خوبی باشد. با توجه به سریع بودن استخراج مقاله معمولا همه دانشجویان این راه را انتخاب میکنند. 

نکته: درست است که استخراج مقاله از پایان نامه راحتر از نگارش مقاله است اما در صورتیکه تخصص این کار را نداشته باشید، مقاله استخراجی، کیفیت مناسبی نخواهد داشت. حتما باید اول نکات استخراج مقاله از پایان نامه را بدانید سپس اقدام به تهیه مقاله از پایان نامه کنید.

انتخاب نشریه مناسب: بعد از نگارش مقاله زمان انتخاب نشریه هدف است و این مرحله بسیار مهم است. بسیاری از مقالاتی که نتیجه نمیگیرند، بخاطر انتخاب نادرست نشریه است. متاسفانه شاهد این هستیم که بسیاری از افراد، تنها با مقایسه عنوان مجله با مقاله یا رشته تخصصی خود مجله انتخاب میکنند که اینکار کاملا اشتباه است. آمار نشان میدهد، بیش از نیمی از مقالات علمی به دلیل همین سهل انگاری در انتخاب مجله، به مشکل میخورند. باید بدانیم موضوع و محتوای مقاله باید هم اسکوپ و هم موضوع نشریه انتخابی باشد. بهترین راه این است که اول چند ژورنال مناسب انتخاب کنید، سپس به سایت مجلات بروید و بخش "اهداف نشریات" را مطالعه کنید، همچنین چند مقاله چاپ شده در آخرین شماره مجله را مطالعه کنید، سپس از بین چند نشریه، مجله ای که نزدیکترین ارتباط موضوعی را با مقاله شما دارد، بعنوان مجله هدف انتخاب نمائید.

نکته: مجلات کیفیت های مختلفی دارند و هر چقدر نشریه اعتبار بیشتری داشته باشد، پذیرش گرفتن از آن سخت تر خواهد بود، از این رو در انتخاب مجله، سطح مقاله خود را نیز در نظر بگیرید. در این راه میتوانید از اساتید خود راهنمایی بخواهید. 

ترجمه تخصصی: در صورتیکه میخواهید مقاله را به مجلات بین المللی ارسال کنید، باید مقاله ترجمه تخصصی شود. ترجمه تخصصی به ترجمه ای میگویند که مترجم آن علاوه بر اینکه به زبان مبدا و مقصد تسلط دارد، به موضوع مقاله نیز کاملا اشراف داشته باشد. مقالات علمی پر از کلمات و اصطلاحات خاص هستند که هر مترجمی نمیتواند معنا و مفهوم جمله را درست انتقال دهد.

نکته: ترجمه تخصصی بسیار مهم است و باید ترجمه دقیق باشد. حتما پس از ترجمه روی فایل ویراستاری گرامری انجام شود تا ایرادات نگارشی و املایی احتمالی رفع شوند.

فرمت بندی و سابمیت مقاله: قبل از ارسال مقاله، فایل خطی باید به فرمت مجله انتخابی در آید. هر مجله ای که انتخاب کنیم برای خود فرمت منحصر بفردی دارد و این فرمت باید مو به مو انجام شود. نویسنده مقاله میتواند آن را از بخش راهنمای نویسندگان دانلود نماید. پس از فرمت بندی مقاله آماده ارسال است. سابمیت مقاله به دو صورت انجام میگیرد. یکی بصورت آنلاین که در آن، اول باید عضو مجله شویم، سپس فایل مقاله را به درخواست مجله آپلود کنیم که در نهایت پس از طی مراحل و بارگذاری فایل ها، به نویسندگان یوزر - پسوورد داده میشود که میتوانند با استفاده از آن وضعیت مقاله خود را چک کنند. حالت دوم، بصورت ارسال مقاله به ایمیل مجله است. در این حالت یوزر و پسوورد به نویسنده داده نمیشود اما میتوانند با همان ایمیل و شماره مقاله، از وضعیت مقاله خود با خبر شوند.

داوری مقاله: پس از اینکه مقاله به دست ادیتور رسید، این گروه مقاله را از نظر موضوعی مورد بررسی قرار میدهند تا ببینند مقاله با اسکوپ مجله همخوانی دارد یا نه. در صوریتکه موضوع همخوانی نداشته باشد، مقاله را بدون بررسی محتوا، رد میکنند. بقیه مقالات در اختیار چند داور قرار میگیرند تا بررسی دقیقی روی موضوع و محتوای مقالات داشته باشند. مقالاتی که استاندارد و کیفیت لازم را داشته باشند، پذیرش میشوند، مقالاتی که ایرادات جزئی داشته باشند اصلاحیه میخوارند و به نویسنده برگشت داده میشوند تا پس از انجام اصلاحات، پذیرش شوند و مقالاتی که دارای ایرادات کلی مثل ضعف در ترجمه، قدیمی یا تکراری بودن موضوع، محتوای ضعیف یا منابع قدیمی هستند، ریجکت خواهند شد.

چاپ مقاله: مقالاتی که پذیرش میشوند، نامه اکسپت به نویسندگان ایمیل میشود و در یکی از شماره های آتی نشریه چاپ خواهند شد.

تصویر
 

امتیاز چاپ مقاله در مصاحبه دکتری

چاپ مقاله یکی از بهترین راه های بهبود رزومه علمی است که میتواند مزایای زیادی برای نویسنگان خود داشته باشد. یکی از مزایای بزرگ مقالات علمی، داشتن امتیاز در مصاحبه دکتری است. همانطور که میدانید، داشتن رزومه قوی پژوهشی در مصاحبه دکتری بسیار مهم است و مقالات علمی بیشترین امتیاز را در این آزمون دارند. در همین راستا، داشتن یک مقاله علمی پژوهشی خارجی یا داخلی دارای 7 امتیاز پژوهشی است. در صورتیکه دارای چندین مقاله علمی پژوهشی باشید ماکزیمم میتوانید تا 22 امتیاز پژوهشی در آزمون مصاحبه دریافت نمائید.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله، چاپ کتاب، ترجمه تخصصی، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...



تصویر
 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش