نکاتی که قبل از نگارش پروپوزال باید به آنها توجه نمود.

انتشار 23 تیر 1397
مطالعه 3 دقیقه

هرچند پروپوزال یا طرح اولیه تحقیق، پروژه اصلی نیست اما نقشه و اساس راهبرد پروژه اصلی محسوب می شود. لذا قبل از نوشتن پروپوزال خود حتما به موارد زیر دقت داشته باشید. و دچار اشتباهات رایج پروپوزال نویسی نشوید.

نکاتی که قبل از نگارش پروپوزال باید به آنها توجه نمود.

پروپوزال نویسی  اساس کارهای تحقیقاتی محسوب می شود و باید در نگارش آن بیشترین دقت و مطالعه را به کار برد. پروپوزال یا طرح تحقیق، پروژه اصلی نیست، بلکه طرح پیشنهادی اولیه برای انجام پروژه اصلی می باشد. معمولا پروپوزال نویسی به سرعت و در زمان کوتاهی انجام می گیرد ولی دقت در طراحی و انجام محاسبات ، باعث می شود پژوهشگر در مراحل بعدی دچار مشکل نشود و فرایند انجام پروژه سریع تر پیش رود. در حقیقت می توان گفت در صورتی که هنگام تهیه پروپوزال تمام ارکان و قواعد آن را رعایت کرده باشیم، تقریبا قسمتی از پروژه را انجام داده ایم. با توجه به این مسائل، قبل از نوشتن پروپوزال حتما باید اطلاعات کافی در این زمینه را کسب کرده باشیم و با اشتباهات رایج در پروپوزال نویسی را تکرار نکنیم، تا نیازی به اعمال اصلاحات و تصحیح پروپوزال نداشته باشیم.

در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که می بایستی در نوشتن پروپوزال به آنها دقت کافی داشت. چرا که رعایت نکردنشان از اشتباهات رایج در پروپوزال نویسی است،  امیدواریم شما کاربر عزیز با دانستن این موارد دچار  اشتباه نشوید.

نکات مورد توجه در پروپوزال نویسی

  1. در نوشتن طرح تحقیق خود از کپی پیست به شدت اجتناب کنید. این امر مانع رشد فکری و دانش شما می شود و قاعدتا پروپوزالی که با سرقت علمی نوشته شود اساس و طرح هیچ پروژه تحقیقاتی ای در آینده نخواهد بود و بلااستفاده و به درد نخور خواهد ماند.
  2.  نوشتن یک پروپوزال می بایستی با پشتوانه مطالعاتی قوی و متناسب آغاز شود، لذا قبل از نگارش طرح تحقیق حتما مطالعه کافی در زمینه مورد نظر داشته باشید. حتما در رابطه با پیشینه موضوع مورد نظر تحقیق کنید، چرا که این امر موجب می شود که صاحب دیدگاه شده و بتوانید سوالات جدیدی طرح کنید.  آگاهانه اقدام کنید و از پژوهشات قبلی استفاده بهینه ببرید. مطمئنا بدون درک مسیر گذشته یک موضوع، اشتباهات و دشواری های بسیاری چون کندی در نوشتن، تحلیل ضعیف از موضوع ، پرداخت سطی مفاهیم ،  و از هم گسیختگی پروپوزال پیش خواهد آمد.
  3. در انتخاب عنوان مناسب برای طرح تحقیق توجه کافی داشته باشید. موضوعی مرتبط و توجه برانگیز انتخاب کنید. عنوان خوب باید کوتاه ،  ساده ، خبری ،  و با کمترین کلمات ممکن باشد. یک عنوان کوتاه آیینه تمام نمای پروپوزال است.
  4. در نگارش یک تز یا پروپوزال، اصول نگارشی، گرامری و ساختاری و همچنین روان نویسی را باید به درستی رعایت کنید. چرا که  مطلب شما زمانی خوب خوانده می شود که آن را خوب و خوانا نوشته باشید. در غیر این صورت هیچ انتظاری نداشته باشید که شورای بررسی توجه لازم را به طرح شما داشته باشد.

  5. این امکان وجود دارد که بررسی کنندگان یا خوانندگان یک پروپوزال تنها طرح مسأله را بخوانند، پس بهتر است به این نکته دقت کنید که طرح مسأله را با کیفیت و قوی انجام دهید. توجه داشته باشید که فرضیات، دلایل اهمیت پژوهش، اشاره به روند بنیادین مسئله در این قسمت مطرح می شود، پس برای شروع کار طرح مسئله را با قدرت تمام شروع کنید.

  6. در طرح تحقیق خود ابتکار و نوآوری به کار گیرید. چرا که پژوهش های سطحی بدون نوآوری حجم انبوهی از قفسه های کتابخانه های دانشگاه ها را به خود اختصاص داده و در نوبت کپی پیست شدن قرار دارند.  متاسفانه این نشانه رکود نسبی در جریان دانشگاهی کشور است. از طرف دیگری دانشجو یا محققی که یک پروپوزال بدون نوآوی را عرضه می کند، عمر و هزینه خود را هدر می دهد و حتی رتبه و توان اثرگذاری درخشانی را نصیب خود نمی کند.

  7. برای طراحی یک پروپوزال متناسب با موضوع بهتر است روش منحصر به فردی را در نوشتن مسیر پروپوزال رعایت کنید. از سوی دیگر، روشی که قرار است با تکیه بر آن نگارش پایان نامه یا پژوهش را انجام دهید بهتر است روشی کارآمد و بر پایه بررسی کافی باشد. بدون روش شناسی مناسب نمی توان جریان پژوهش را اداره کرد. روشی که در طرح تحقیق ارائه می کنید، به مثال نقشه ای است که انجام پروژه بر اساس آن می باشد.

  8. یک چشم انداز روشن از روند پژوهش ارائه دهید. بطوریکه خود پروپوزال با خواننده صحبت کند. و گویای این مطلب باشد که انجام این تحقیق چه دستاوردی دارد و راهگشای چه مشکلات و مسائلی خواهد بود. همچنین مشخص کنید که این پژوهش برای چه طیفی از مخاطبین سودمند خواهد بود.

  9. دقت داشته باشید که میان طرح مسأله، فرضیات و پرسش های پروپوزال هماهنگی لازم وجود داشته باشد.
    بطوریکه همه بخش های پروپوزال پشتیبان یکدیگر باشند و عناصر کلیدی پروپوزال ضمن پیوستگی، همبستگی نیز داشته باشند. پرسش ها باید برخواسته از فرضیه و فرضیه برخواسته از موضوع اصلی تحقیق باشد. در این صورت بین عناصر پروپوزال، انسجام ایجاد می شود.

موفق و موید باشید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش