پارافریز (Pharaphrase) چیست؟

انتشار 16 شهریور 1400
مطالعه 10 دقیقه

پارافرایز، یکی از توانایی‌های بسیار مهم در دنیای نویسندگی است که باعث می‌شود یک جمله، بدون اینکه معنا و مفهوم آن جابجا شود، تنها با تغییر واژه‌ها و عبارات، متن‌ بازنویسی گردد.

سرقت ادبی plagiarism

سرقت ادبی یعنی ارائه کار یا ایده های دیگران به عنوان کار و ایده خودتان بدون رضایت نویسنده اصلی. سرقت ادبی ممکن است عمدی یا غیرعمدی باشد. طبق مقررات مراحع علمی و ادبی ، سرقت ادبی چه به صورت عمدی و چه به صورت غیر عمدی یک تخلف اخلاقی محسوب می شود.بهترین راه برای جلوگیری از سرقت ادبی، یادگیری تکنیک های رفع مشابهت و به کارگیری صحیح مطالعات و مطالب دیگرن است.

سرقت ادبی در کشور ها و دانشگاه های مختلف مجازات خاص خود را دارد. در ایران طبق ماده 23 قانون حمایت حقوق مؤلفان ، هر کس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است بنام خود یا بنام پدیدآورنده بدون اجازه او و یا عالماً عامداً بنام شخص دیگری غیر از پدیدآورنده نشر یا پخش یا عرضه کند بحبس تأدیبی از شش ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد.

برای جلوگیری از اینکه مرتکب سرقت علمی و یا ادبی و همچنین جلوگیری از این نوع مجازات، در این مقاله راه های تشخیص سرقت ادبی و رفع آن را بیان می کنیم تا بتوانید به راحتی وجود و یا عدم وجود سرقت ادبی مقاله خود را بررسی کنید و درصورت وجود سرقت ادبی آن را رفع نمایید. یکی از مهم ترین و اصلی ترین راه های رفع سرقت ادبی پارافریز و یا بازنویسی می باشد.

سرقت ادبی plagiarism

پارافریز Pharaphrase

پارافریز بیان مجدد یک متن یا مقاله با استفاده از کلمات دیگر می باشد. اصطلاح بازنویسی یا پارافریزینگ Paraphrasing اصطلاحی است که در رابطه با تفسیر دوباره یا بازنویسی عبارات و جملات یک متن به کار می‌رود و به‌طور کلی به از نو پرداختن متن و یا مقاله با جملات جدید با حفظ محتوای اصلی به کار برده می شود. پارافریز کردن یک متن تنها به جملات آن محدود نمی‌شود یا با ایجاد تغییر در هر جمله پیش نمی‌رود؛ بلکه در بازنویسی متون می‌توان پس از خواندن و درک کلی از ساختار و محتوای متن، آن را باری دیگر به زبان خود و با ادبیاتی متفاوت، اما با حفظ محتوای اصلی خلق کرد. معمولاً در بازنویسی کردن متون، بازنویسی‌کنندگان دست به تغییر کلمات کلیدی یا بازی با فاعل و مفعول در جملات یا عبارات درون متن می‌زنند. به این صورت که کلاً از تکنیک‌هایی نظیر جایگزینی کلمات مترادف و هم‌معنی، یا بازی و جابه‌جایی کلمات در جمله یا تغییر کامل گرامر متن در بازنویسی متون استفاده می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین تخصص‌ها در دنیای نویسندگی، توانایی انجام پارافرایز است. انجام پارافرایز و بازنویسی درست و استاندارد متن مقاله یا کتاب، یکی از بهترین راه‌های رفع سرقت علمی است. در پارافرایز مقاله شما باید متن را طوری تغییر دهید که معنا و مفهوم جمله ثابت بماند و با کلمات دیگری بار معنایی را به خواننده انتقال دهید. در پارافرایز فراموش نکنید تنها تغییر و جایگزینی کلمات انجام نمی‌شود، بلکه در آن مفهوم اصلی انتقال میابد. مخصوصاً در نوشتن مقالات علمی این مورد باید دقت شود تا سرقت علمی حل شود. در حالت ساده‌تر اگر بخواهیم بیان کنیم، این است که شما متنی را دقیق می‌خوانید و سپس آن را کنار می‌گذارید و چیزی که درک کرده‌اید را به زبان خودتان می‌نویسید.

پارافریز Pharaphrase

همان‌طور که گفته شد، توانایی تغییر کلمات یک متن به صورتی که مفهوم درستی از آن به خواننده انتقال یابد را به‌اصطلاح پارافریز (Pharaphrase) کردن میگویند. در پارافرایز مقاله در ابتدا باید متن را مطالعه کنید و هر آنچه درک کرده‌اید، بدون تغییر در پیام آن، بنویسید و مهم‌ترین فاکتور در پارافرایز مقاله، انتقال درست معنا و مفهوم متن اولیه است.

اهمیت پارافریز (Pharaphrase)

در پارافرایز متن، شما باید روشی را انتخاب کنید که بتوان بدون اینکه اشاره مستقیمی به یک منبع شود، به آن ارجاع داد. این خیلی مهم است که در پارافرایز جملات، از کلمات و عبارات قوی استفاده شود، در غیر این صورت کل کار از ابتدا بدون معنا و مفهوم خواهد بود و ممکن است ایراد سرقت علمی متن تغییر نکند. معمولاً بیشتر، پارافرایز در نگارش مقالات علمی کاربرد دارد و باعث می‌شود به شیوه درستی از اطلاعات و ایده‌های دیگران بهره‌برداری شود، بدون آنکه در معرض اتهام سرقت علمی قرارگرفته شود!


نحوه پارافرایز متن

پارافرایز هم می‌تواند توسط نرم‌افزارهای خاصی انجام شود و هم توسط نیروی انسانی انجام شود. اگر متن توسط شخص پارافرایز شود، حتماً باید متن در ابتدا به‌دقت چندین بار مطالعه و بازخوانی شود تا کاملاً مفهوم متن درک شود. سپس اطلاعات آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کند تا بتواند در زمان بازنویسی چیزی از قلم نیفتد. در پارافرایزی که توسط شخص انجام می‌شود نباید مدام به متن اصلی رجوع کنیم و از آن استفاده کنیم، چون قطعاً جملات شبیه هم می‌شوند و درصد اشتباه بالا است. در استفاده از کلمات جایگزین باید دقت شود تا عبارات بکار رفته بتوانند معنا و مفهوم را به‌درستی انتقال دهند. عبارات بکار برده نباید بیش‌ازحد شبیه هم باشد، چراکه بازهم ممکن است ایراد سرقت علمی گرفته شود. پس از اتمام یک‌بار دیگر بررسی دقیق‌تری انجام شود تا متن یکدست و بدون ایراد باشد؛ اما اگر متن توسط نرم‌افزار پارافرایز شود، قطعاً به کیفیت مدل انسانی نیست اما بسیاری از پژوهشگران ممکن است آن را انجام دهند. نرم‌افزارهای بسیاری وجود دارند که برخی رایگان و برخی پولی هستند در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

روش های انجام پارافریز و بازنویسی

مهم ترین و پرکاربردترین روش ها و نرم افزارهای پارافریز و یا بازنویسی را به شرح زیر می باشد:

کاهش شباهت متن بر اساس گزارش iThenticate

iThenticate که یک سرویس تشخیص سرقت ادبی است خدمات خود را به ناشران مجلات علمی و دانشگاهی ارائه می دهد. سامانه آیتنتیکیت iThenticate با پایگاه های علمی معتبر همکاری دارد که این مر سبب شده است تا به داده های زیادی با کیفیت بالا دسترسی داشته باشد.

iThenticate

مبنای پارافریز با iThenticate

پارافریز با iThenticate به این صورت است که سامانه متن مقاله شما را با داده های بسیاری از مجلات معتبر که به آنها دسترسی دارد مقایسه مقایسه می کند و موارد مشابه با این داده ها را مشخص کرده و درصد تشابه مقاله و یا متن مورد نظر را اعلام می کند. نکته قابل توجه در خصوص پارافریز با آیتنتیکیت iThenticate این است که به دلیل اینکه این سرویس تشخیص سرقت ادبی به عنوان سرویس برتر شناخته شده است شانس پذیرش مقالات علمی را بیشتر می کند. از آنجایی که این روش نیازمند عضویت و پرداخت اشتراک های ماهانه و یاسالانه است پیشنهاد می شود که از موسسات تخصصی پارافریز کمک بگیرید.

کاهش شباهت متن با سمیم نور

سمیم نور سامانه مشابهت یابی است که به داده های بالایی از مقالات علمی فارسی دسترسی دارد و متن مقاله را با مقالات منتشر شده در مجلات معتبر مقایسه کرده و پس از تشخیص موارد مشابه درصد تشابه متن مورد نظر و یا مقاله را با مقالات دیگر منتشر شده اعلام می کند.

سمیم نور

مبنای پارافریز با سمیم نور

مبنای کار این سامانه رونوشت برداری از منابع، اعلام درصد تشابه همراه با محل دقیق مشابهت و نهایتا کنترل بازنویسی انجام شده از متن است. این کار نیز حساسیت های خاص خود را دارد . اگر تاکنون کار بازنویسی و یا پارافریز را انجام ندادید و مهارت کافی در این زمینه ندارید بهتر است از موسسات معتبر در امر پارافریز کمک بگیرید تا خدایی نکرده در امر بازنویسی لطمه ای به محتوا و معنای کار شما وارد نشود.

Plagiarism Checker X

کاهش شباهت متن با Plagiarism Checker X

Plagiarism Checker X هم یک نرم افزار تشخیص تشابه متن است که در حالت آفلاین درصد تشابه دو متن را می توان باهم اندازه گیری کرد.

مبنای پارافریز با Plagiarism Checker X

مبنای پارافریز با Plagiarism Checker X، بر اساس مقایسه متن اصلی و متن پارافریز شده می باشد و سایر مقالات و متونی که ممکن است در مجلات آنلاین موجود باشند، لحاظ نخواهند شد. در این روش هم اگر تسلط کافی به Plagiarism Checker X دارید به راحتی می توانید کار پارافریز مقاله خود را انجام دهید ولی اگر دسترسی و مهارت کافی را نداشتید حتما از متخصصین پارافریز کمک بگیرید.

تضمین کیفیت پارافریز

کیفیت پارافریز بر اساس گزارش iThenticate و کاربردهای آن :

کیفیت

درصد تشابه

کاربرد ها

برنزی

35 درصد

مناسب مجلات و کنفرانس‌های بین المللی( بدون بازخوانی)

نقره ای

25 درصد

مناسب مجلات بین المللی ISI, SCOPUS, PubMed, Medline و کنفرانسهای بین المللی( بدون بازخوانی)

طلایی

15 درصد

مناسب مجلات بین المللی ISI, SCOPUS, PubMed, Medline و کنفرانسهای بین المللی( با بازخوانی)

طلایی پلاس

15 درصد

مناسب مجلات با ایمپکت بالا، JCR و اسکوپوس Q1 و Q2 (بدون بازخوانی)

پریمیوم

10 درصد

مناسب مجلات با ایمپکت بالا، JCR و اسکوپوس Q1 و Q2 (با بازخوانی)

پریمیوم پلاس

10 درصد

مناسب مجلات و کنفرانس‌های بین المللی( بدون بازخوانی)

کیفیت کاهش شباهت متن با سمیم نور و کاربردهای آن :

کیفیت

درصد تشابه

کاربرد ها

برنزی

35 درصد

مناسب کتاب‌های عمومی و تولید محتوای عمومی (بدون ویراستاری ادبی)

نقره ای

25 درصد

مناسب مجلات و کنفرانس‌های داخلی، پایان نامه ها و کتابها (بدون ویراستاری ادبی)

طلایی

15 درصد

مناسب مجلات و کنفرانسهای معتبر داخلی ، پایان نامه ها و کتابها (بدون ویراستاری ادبی)

طلایی پلاس

15 درصد

مناسب مجلات و کنفرانسهای معتبر داخلی ، پایان نامه ها و کتابها (با ویراستاری ادبی)

پریمیوم

10 درصد

مناسب مجلات و کنفرانسهای معتبر داخلی، پایان نامه ها و کتابها (بدون ویراستاری ادبی)

پریمیوم پلاس

10 درصد

مناسب مجلات و کنفرانسهای معتبر داخلی ، پایان نامه ها و کتابها ( با ویراستاری ادبی)

کیفیت کاهش شباهت متن با Plagiarism Checker Xو کاربردهای آن :

کیفیت

درصد تشابه

کاربرد ها

برنزی

50 درصد

مناسب مقالات علمی، پایان نامه ها، کتب عمومی و تخصصی و تولید محتوا (بدون بازخوانی)

نقره ای

30 درصد

مناسب تولید محتوای تخصصی، پژوهش های دانشگاهی، پایان نامه ها، کتاب‌های عمومی و تخصصی و مقالات علمی، کنفرانس ها (بدون بازخوانی)

طلایی

15 درصد

مناسب مجلات، کنفرانس ها، پژوهش های دانشگاهی، پایان نامه ها، کتب و تولید محتوا (بدون بازخوانی)

طلایی پلاس

15 درصد

مناسب مجلات، کنفرانس ها، پژوهش های دانشگاهی، پایان نامه ها، کتب و تولید محتوا ( با بازخوانی)

با روش های تشخیص و رفع سرقت ادبی ( بازنویسی و پارافریز) آشنا شدید . از آنجایی که پارافریز و بازنویسی مقاله نیاز به مهارت های خاص نگارشی دارد به خصوص اگر مقاله ترجمه شده باشد شخصی که پارافریز را انجام می دهد باید علاوه بر تخصص در زمینه علمی مقاله و تسلط به نکات و استانداردهای نگارشی باید به زبان انگلیسی نیز تسلط کافی داشته باشد ، لذا توصیه می کنیم که برای جلوگیری از هر گونه آسیب محتوایی و علمی و ترجمه به مقاله پژوهشی خود از موسسات معتبر پارافریز برای رفع سرقت ادبی و یا پلاجیاریسم مقاله خود کمک بگیرید.

کدام روش پارافریز و بازنویسی مناسب است

مناسب بودن روش پارافریز و یا بازنویسی بستگی به هدف شما دارد. اگر هدف از پارافریز مقاله، بازنویسی بدون توجه به متون علمی آنلاین می باشد می توانید از روش Plagiarism Checker X استفاده کنید. ولی اگر درصورتی که نیازمند پارافریز در مقایسه با سایر متون آنلاین هستید انتخاب روش پارافریز با iThenticate مناسب هدف شما می باشد. نرم افزار iThenticate اگرچه ویژه ی مقالات علمی می باشد اما برای سایر متون نیز امکان استفاده از این نرم افزار وجود دارد. طبق برنامه ی iThenticate مقاله شما از لحاظ شباهت با سایر مقالات بصورت دقیق بررسی و گزارش مستند ارسال می شود و معمولا گزارشات این نرم افزار توسط انتشاراتی همچون Springer, ELSEVIER, IEEE و غیره مورد استناد قرار گرفته و آن را مبنای بررسی سرقت ادبی قرار می دهند.

مراحل ثبت سفارش پارافریز و بازنویسی

مراحل ثبت سفارش پارافریز و بازنویسی در موسسه آذرگان به ترتیب مراحل زیر است.

ثبت سفارش

ثبت سفارش پارافریز

ابتدا سفارش خود را ثبت کرده و فایل مقاله و سایر اطلاعات موردنیاز را ارسال می کنید.

انتخاب نوع پارافریز مدنظر

انتخاب نوع پارافریز مدنظر

نوع پارافریز را براساس گزارش ارسالی موسسه و یا گزارشی که دارید، انتخاب نمایید.

انجام سفارش

انجام پارافریز مقاله یا متن

پس از انتخاب مناسب ترین فرد متخصص ، فرآیند پارافریز مقاله شما آغاز می شود.

تحویل سفارش

تحویل مقاله پارافریز شده

مقاله پارافریز شده پس از طی مراحل کنترل و بازرسی ، به شما تحویل داده می شود.

چرا موسسه آذرگان

پوشش کامل زبان ها و تخصص ها

پوشش کامل زبان ها و تخصص ها

پشتیبانی از اکثر مجلات معتبر داخلی و خارجی

پشتیبانی از اکثر مجلات معتبر داخلی و خارجی

کیفیت و زمانبندی مطابق با نیاز شما

کیفیت و زمانبندی مطابق با نیاز شما

کنترل کیفیت نهایی توسط بازرس

کنترل کیفیت نهایی توسط بازرس

صدور گواهی کیفیت و فاکتور رسمی

صدور گواهی کیفیت و فاکتور رسمی

ارتباط مستقیم با مترجم, ویراستار و پشتیبان

ارتباط مستقیم با مترجم, ویراستار و پشتیبان

گارانتی تا زمان پذیرش و چاپ و انتشار

گارانتی تا زمان پذیرش و چاپ و انتشار

ارائه گزارش سرقت ادبی قبل و بعد از پارافریز

ارائه گزارش سرقت ادبی قبل و بعد از پارافریز

ضمانت پایین ترین تشابه ممکن برای پارافریز

ضمانت پایین ترین تشابه ممکن برای پارافریز

تایپ رایگان و ارائه فایل ترک چنج ویرایش کتاب

تایپ رایگان و ارائه فایل ترک چنج ویرایش کتاب

پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته

پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته

حفظ محرمانگی اسناد و فایل ها

حفظ محرمانگی اسناد و فایل ها

موسسه آذرگان

خدمات تخصصی پارافریز و بازنویسی حرفه ای در موسسه آذرگان

ما در موسسه آذرگان با همراهی تیم مجرب و حرفه ای پارافریز و بازنویسی مقاله مسلط به استانداردهای مقاله نویسی فارسی و انگلیسی آماده ایم تا آنچه را در چندین سال تجربه رفع سرقت ادبی و پارافریز بدست آوردیم را در اختیار شما فرهیختگان عزیز قرار دهیم.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

سوالات متداول

پارافریز یا بازنویسی در واقع برطرف کردن سرقت ادبی یا کپی برداری از متون می باشد، به صورتی که معنای آن ثابت بماند. از مهمترین موارد کاربرد آن، کاهش سرقت ادبی، مقالات جهت چاپ در مجلات معتبر است.

بستگی به پکیج های انتخابی و درصد اولیه دارد. در موسسه آذرگان ابتدا متون شما با نرم افزار iThenticate بررسی می شود. سپس بازنویسی انجام می شود. در پایان نیز گزارش نهایی و اولیه با ارائه فایل ترک چنج (Track Changes) برای مشتری ارسال می‌گردد. در این پروسه چندین ‌بار عملیات بازنویسی توسط ویراستار متخصص انجام می‌شود تا مشابهت به پایین‌ترین حد امکان برسد.

ویراستاران و مترجمین متخصص و ارزیابی‌شده موسسه آذرگان در زمینه‌های مختلف متون شما را کاملا تخصصی و روان بازنویسی می‌کنند. در ارائه این خدمات به هیج وجه از نرم افزار بازنویسی استفاده نمی شود و تمامی متون توسط ویراستار هم رشته و متخصص درهمان حوزه انجام می شود.

سوالات بیشتر
پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش